MotoPlus 2018/20
NEWS FLASH 12 MOTOPLUS nieuws ZOEKEN NAAR EURO95 ‘Euro95’, ‘Euro98’ en ‘Diesel’ zullen binnenkort niet meer verkrijgbaar zijn aan de pomp in Nederland. Nee, je moet het nu met E5, E10 en B7 doen. Deze naamsveranderingen zijn een direct gevolg van de Europese Richtlijn Infrastructuur Alternatieve Brandstoffen, die 12 oktober 2018 is ingegaan. Daarin staat bepaald dat alle brandstoffen in de hele EU dezelfde naam moeten krijgen. En dat is ook nodig, want de Europese Unie wil dat we steeds milieuvriendelijker gaan tanken. Daarom komen er ook meer biobrandstoffen bij. Zo zul je ook in Nederland steeds vaker de sticker H2 tegenkomen, wat duidt op een waterstofgas-pomp. Hele- maal nieuw zijn de namen overigens niet. Zo is E10 voor velen al een bekende naam. Onder meer in Duitsland is de brandstof, die vernoemd is naar de 10 procent bio-ethanol die erin zit, al een aantal jaar te tanken. Vanaf 2020 is dat percentage bio-ethanol verplicht in alle benzine soorten. Voorlopig zit er bij de Nederlandse pompen volgens branche vereniging BOVAG meestal zo’n 7 procent aan alternatieve brandstof in, maar dat wordt stapsgewijs opgevoerd. Zit er 10 procent bio-ethanol in de benzine, dan is de naam E10. Omdat in Euro98, en in veel gevallen ook in Euro95, vaak een lager percentage zit, krijgen deze brandstoffen dus de code E5. Ook pomp-afhankelijke brandstoffen zoals Shell V-Power en Total Excellium krijgen straks codes als E5, E10 of B7. Naast de nieuwe naam krijgen alle soorten brandstof- fen ook een eigen vorm toegewezen: benzine wordt een cirkel, diesel een vierkant en autogas, zoals LPG, krijgt een ruit. Iedereen – en zeker zij die een oudere motor hebben – doet er goed aan te checken of de machine geschikt is voor E10. Dat kan op www.e10check.nl . MODELNIEUWS 2019: MASH DIRT 6.5 Net als Indian, Harley-Davidson en Ducati stapt ook Mash op de flattracker-trein. In tegenstelling tot de Amerikanen en Italianen doet het Franse merk dat met een dikke eencilinder. Op de motor- show in Parijs werd de Dirt 6.5 van Mash gepresenteerd. “Dit is waar menig ‘back to basic’-liefhebber op zat te wachten”, laat Mash trots weten. Als basis kozen de Fransen voor een nieuwe, lucht-/olie gekoelde 650cc-eencilinder, die goed is voor 40 pk bij 6.000 tpm en 41,5 Nm bij 4.500 tpm. Rauwe power in zijn meest pure vorm dus. Verder is de compacte, 163 kilo wegende Franse flattracker voorzien van een Ø 41 mm upside-down voorvork, een 320mm remschijf voor en tempert aan de achterzijde een schijf van 240 mm met dubbel zuiger remklauw het tempo. Qua design heeft Mash zich duidelijk gericht op de Amerikaanse stijl, zo pronkt op een van de zijschilden van de verder zwarte motor de ‘Stars and Stripes’. Het korte kontje, de verchroomde uitlaat en 18-inch spaakwielen met dikke banden (120/80-18 en 130/80-18) maken de flattracker-look compleet. De nieuwe motor van Mash staat vanaf mei 2019 bij de dealer, de prijs is nog niet bekend.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3