MotoPlus 2018/20

nieuws MOTOPLUS 11  MAIL & WIN: VRIJKAARTJES BIGTWIN BIKESHOW 2018 De Expo Houten staat in het weekend van 2, 3 en 4 november weer in het teken van de BigTwin BikeShow, de grootste Custom & Lifestyle-beurs van de Benelux, die dit jaar alweer voor de 27e keer wordt gehouden. Vier hallen vol customs, choppers, flattrackers, bobbers, caféracers en natuurlijk ook heel veel eigenbouw. Spreekt je dat aan? Stuur dan snel een e-mail naar prijsvraag@motoplus.nl o.v.v. BigTwin BikeShow, want wij mogen 5x 2 vrij­ kaartjes weggeven. Vergeet in de mail niet je naam en adres te vermelden. Meedoen kan tot maandag 29 oktober. Onderstaand de winnaars van de Yamaha Rugzak uit MotoPlus 17: Tirza van Deursen uit Delft, Dries Vrielink uit Schoonebeek, Kees van Dijk uit Schoonhoven, Jan Dijk uit Zuidbroek, Maurik Koopman uit Muntendam, Jordy Mulder uit Stadskanaal, Ramona Hoogeveen uit Bilthoven, Lian Honings uit Someren, Teun Bekhuis uit Menaldum en Edwin Haverkate uit Haaksbergen. GEHOUDEN KORT VESPA GAAT ELEKTRISCH Een grote stad zonder Vespa’s is tegenwoordig hetzelfde als Buurman zonder Buurman of Mario zonder Luigi. Ze horen gewoon bij elkaar. En daar komt nu ook een elektrisch hoofdstuk bij, want Vespa begint met de uitlevering van haar eerste E-Vespa’s. De Vespa Elettrica heeft volgens de specificaties een actieradius van 100 kilometer en de accu is, via een reguliere 220 Volt-aansluiting, in vier uur weer vol te ‘tanken’. Als krachtbron hebben de Italianen de nieuwe Vespa uitgerust met een 4kW-motor die beter moet zijn dan de traditionele 50cc- blokjes. Klinkt goed! MINDER UITSTOOT: GA MOTORRIJDEN De Finse overheid heeft haar ingezetenen opgeroepen vooral motor of brommer te gaan rijden. De reden hierachter is dat het land de gestelde klimaatdoelen van 2030 wil halen. Het rijden van een motor is nu eenmaal een stuk milieuvriendelijker dan met de auto, aldus de Finnen. Om zo veel mogelijk mensen op zo’n tweewieler te krijgen is de overheid bezig een brommer- en motorstrategie op te stellen. Mis- schien een idee voor de Nederlandse overheid? RUIM TWEE TON VOOR MCQUEEN’S MOTOR De Husqvarna 400 uit 1970 waar Steve McQueen op reed in ‘On Any Sunday’ is tijdens een veiling voor liefst € 201.574,- verkocht. Daarmee heeft de motor, die onder meer de cover van Sports Illustrated sierde, het verwachte bedrag van 80.000 euro ruim overschreden. Wie de nieuwe eigenaar van de iconische motorfiets is, heeft veilinghuis Bonhams niet bekendgemaakt. Wel is zeker dat de verkoop de vorige eigenaar, Huskie-expert Rob Phillips, geen windeieren heeft gelegd. Hij kocht de motor in 2008 voor een schamele 1.500 euro. In 2014 liep een eerdere poging de motor te verkopen op niets uit. Destijds omdat het minimumbod van 80.000 dollar niet werd gehaald. Dat liep dit keer dus anders. NIEUWE SHOEI GT-AIR II Vijf jaar na de lancering van de Shoei GT-Air komt de Japanse helmenfabrikant met een flinke update van haar sportieve integraalhelm. Zo is de helmschaal met behulp van een windtunnel geoptimaliseerd en is er een uitsparing gecreëerd voor Sena’s SRL 2 Bluetooth-module. Ook is de helm nu voorzien van een nekspoiler. Daarnaast is ook het ventilatiesysteem verfijnd. De helm heeft nu drie inlaat- (op voorhoofd en kin) en twee uitlaatopeningen (op het achterhoofd). Niet koel genoeg? Dan kan het vizier bij de nieuwe Shoei in een verkoelende ventilatiestand worden gezet. Verder heeft de GT-Air II een nieuw groter zonnevizier dat voorzien is van een snelvergrendeling, waardoor wisselen of reinigen een koud kunstje wordt. De GT-Air II is verkrijgbaar in de maten XS tot en met XXL en in een zevental uni-uitvoeringen en acht graphic designs. Prijzen beginnen bij € 499,-. Meer informatie op www.shoei-europe.com UPDATE VOOR YAMAHA’S YZF-R3 De Yamaha YZF-R3 voelt zich zowel op het circuit als in het stadsverkeer opperbest. Toch kon het beter, vond Yamaha. Daarom heeft de twin voor 2019 een flinke update gekregen. En die gaat verder dan alleen de nieuwe, op de MotoGP geïnspireerde looks. Zo is de twin van de Japanners nu uitgerust met een Ø 37 mm upside-down voorvork, die de huidige reguliere telescoopvork vervangt, en een Monocross-schokdemper. Het aangepaste design van zowel kuipdelen als windscherm doet niet alleen de optiek goed, ook de topsnelheid vaart er wel bij, dankzij de verbeterde aerodynamica ligt die namelijk 8 km/uur hoger. Verder is ook de ergonomie verbeterd. Zo heeft Yamaha onder meer de brandstoftank van de lichtgewicht supersport-machine aangepast. Net als de YZF-R1 is ook de R3 voor komend modeljaar uitgerust met LED-koplampen en contourverlichting. Tevens kreeg de motorfiets een nieuw multifunctioneel LCD-instrumentenpaneel. De YZF-R3 is vanaf januari 2019 verkrijg- baar. Hoeveel de geüpdatete R3 gaat kosten is nog niet bekendgemaakt. Meer informatie op www.yamaha-motor.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3