MotoPlus 2018/18
88 MOTOPLUS sport SPORT GRAND PRIX VAN SAN MARINO, MISANO Francesco Bagnaia haalde al in de eerste bocht de angel uit wat een mooie Moto2- race had kunnen worden. De polesitter behield zijn eerste plek na de start en controleerde vanaf dat moment. Na 25 weinig opwindende ronden had hij een voorsprong van ruim drie seconden op Miguel Oliveira, zijn belangrijkste belager in het kampioenschap. De Portugees kende vanaf de negende startplaats een bliksemstart, maar kon zijn derde plaats in de eerste bocht niet vasthouden. Vanaf de vijfde positie werkte Oliveira zich naar voren en passeerde enkele ronden voor het einde tweede man Mattia Pasini. Die moest ook Marcel Schrötter nog laten passeren. Terwijl Bagnaia zijn vijfde wed- strijd won – volgens hem zijn beste race uit zijn carrière – was het voor Schrötter zijn allereerste GP-podium in 151 starts. Een zeer opmerkelijke actie kwam van Romano Fenati. Geïrriteerd in zijn gevecht met Forward-coureur Stefano Manzi, kneep hij op volle snelheid in de voor- rem van zijn landgenoot. Fenati werd uit de race gehaald en kreeg een schorsing van slechts twee wedstrijden. Zijn team ontsloeg hem op maandag en Giovanni Castiglioni verscheurde ook Fenati’s overeenkomst met Forward Racing en MV Agusta voor 2019. Kort op dit besluit kondigde Fenati zijn afscheid van de motorsport aan. Manzi kreeg een grid penalty van zes plaatsen voor Aragon. De als 23e gestarte Bo Bendsneyder werd in de voorlaatste ronde nog gepasseerd door de eerder gecrashte Alex Marquez. Het kostte de Rotterdammer een weinig opvallende negentiende plaats. Goed nieuws was er ook voor Bendsneyder. Bij het treffen in Silverstone spraken de coureur en het Nederlandse RW Racing de intentie uit om voor 2019 met elkaar in zee te gaan – indien er financiële plooien konden worden gladgestreken. In Misano maakten teameigenaar Roelof Waninge en teammanager Jarno Janssen dat het team een tweejarige deal had gesloten met de 19-jarige Bendsneyder. Na zijn debuutseizoen op de Tech3 Mistral 610 blijft Bendsneyder ook volgend jaar een soort witte raaf in de Moto2-klasse, als hij op de in Japan en Zwitserland ontwik- kelde NTS gaat rijden in het door Kalex gedomineerde veld. In Misano finishten de huidige NTS-rijders Joe Roberts en Steven Odendaal net voor hem als zes- tiende en zeventiende. MOTO2: BAGNAIA CONTROLEERT kon hij agressiever rijden, vertelde de Span- jaard. In tegenstelling tot vorige races startte Viñales goed, maar waar hij eerder sneller werd in de tweede helft van de wedstrijd, kon de Spanjaard de hele race geen vuist maken. “Ik verloor heel veel met het rem- men, omdat de achterkant heel erg gleed. Ik was heel erg langzaam in de bochten”, had Viñales gemerkt. “De baan (twee graden warmer dan zaterdagmiddag, FW) was veel glibberiger dan in de kwalificatie. En als er weinig grip is, helpt de elektronica ook niet. Tijdens de test hier heb ik geen bocht gemist, vandaag een heleboel. In de tweede bocht ging ik er al bijna met een highsider af en Rins en Crutchlow haalden me later in alsof ik stilstond.” Hoewel hij ‘wel ideeën’ had voor de komende race in Aragon – ‘we moeten de ‘engine-brake’ verbeteren’ – wacht Viñales al sinds de Franse Grand Prix van vorig jaar op weer een overwinning. Teamgenoot Valentino Rossi kwam achter Dani Pedrosa ook niet verder dan de zevende plaats. “Al halverwege de eerste ronde merkte ik dat het gevoel niet hetzelfde was als op zaterdag”, ver- telde Rossi. “Ik had verwacht dat we sterker zouden zijn. Ik weet niet waarom, maar het gevoel met de motor en met de banden was slechter, omdat er veel minder grip was. Ik koos de medium achterband en dat was wat mij betreft wel de goede keus.” Rossi wilde nu ook wel verder kijken dan de elektronica die de Yamaha-rijders vaak noemden als de bron van de problemen. “Misschien is het ook wel het blok. Ducati en Honda hebben van ons geleerd. Hun motoren zijn meer zoals die van ons al waren, soepeler. Maar zij hebben een V4, wij een vier-in-lijn. Ik weet het niet...” Eén van de meest besproken rijders in Misano was Christophe Ponsson. De 22-jarige Fransman verving de gebles- seerde Tito Rabat in het Reale Avintia Team. Ponsson reed in 2015 zonder veel succes een jaar in het WK Superbike en maakte verder vrij onopvallend kilometers in het EK Superstock 1000 en tegenwoordig in het Spaanse Superstock 1000-kampioenschap. “In de MotoGP moet je wel op een bepaald minimumniveau hebben gereden”, vond Marc Marquez, zonder dat niveau verder te defini- eren. “Als het met geld gaat, is dat volgens mij niet de manier.” Op vrijdag kwam Ponsson ter sprake in de Safety Commission, waarin bovendien de traditionele 107 procent en een Superlicentie intern besproken werden. Na die eerste dag was Ponsson op het korte circuit 7,4 secon- den langzamer dan snelste man Andrea Dovi- zioso. “Dit hadden we kunnen verwachten, omdat het allemaal té anders is”, meende Dovizioso. “Als hij voor je rijdt, moet je van het gas. Ik heb niets tegen hem, maar ik denk dat hij niet genoeg ervaring heeft.” José Maroto, de PR-man van het team, pro- beerde de keus voor Ponsson uit te leggen. “Wij voldoen alleen maar aan het reglement; we moeten een rijder opstellen als vervanger Anderhalve ronde voor het einde ging het mis voor Lorenzo. Hij finishte nog als zeven- tiende en zakte naar de vierde plaats in de titelstrijd. Tito Rabat’s vervanger Christophe Ponsson was een veelbesproken man. Hier kijkt hij achterom om zevende man Valentino Rossi vrij baan te geven.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3