MotoPlus 2018/18
sport MOTOPLUS 87 ■■ Tijdens de persconfe- rentie op donderdag kwam het tot een pijnlijk incident tussen Marc Marquez en Valentino Rossi. In een recent interview had de regerende wereldkampioen laten weten ‘vrede te willen sluiten’ met Rossi. De Italiaan gaf aanvan- kelijk aan dat wat vreemd te vinden. “We hebben geen problemen met elkaar, dus ik snap het niet helemaal”, vergat Rossi de gebeurtenissen in Argen- tinië (Marquez reed Rossi daar van zijn machine) en zijn eigen harde commentaren daarna. Op de vraag of het tweetal dan bereid was om elkaar de hand te schudden, nam Rossi Marquez’ uitgestoken hand niet aan. “Voor mij is het best zo”, reageerde Marquez glimlachend. Rossi gaf uitleg. “Wij hebben geen problemen en hoeven elkaar dus ook niet de hand te geven.” ■■ De nasleep van de afgelaste Grand Prix van Groot-Brittannië dreunde ook in Misano nog door. Jack Miller was de enige rijder binnen een groep van 21 aanwezigen die had aangegeven te willen rijden. “Ik denk dat we te vroeg hebben opgegeven”, vond de Ducati-coureur. “Rijden was volgens mij een honderd procent juiste beslissing geweest als het weer beter was geworden. Ik had liever geracet dan dat ik naar Aragon was gegaan om te testen. De crash van Tito (Rabat) op zaterdag heeft volgens mij het besluit om niet te racen heel erg beïnvloed.” Aleix Espargaró schilderde hoe de geïmproviseerde bijeenkomst van de Safety Commission was gegaan. “Vaak zijn er in de Safety Commission veel verschil- lende meningen, dit keer was het twintig tegen één. Jack was de enige die wilde, terwijl vooral Dani (Pedrosa), (Danilo) Petrucci en ook Johann (Zarco) het meest aan het woord waren.” Safety Officer Franco Uncini gaf in Silverstone aan dat het erg las- tig is om een circuit onder water te laten zetten om de natte omstandigheden na te bootsen. “Dat het moeilijk is, is geen reden. Dan maar beter je best doen. En het regent vaker in Engeland.” Espargaró had zich verbaasd over de opmerking van wedstrijd- leider Mike Webb dat een race om 19.00 uur mogelijk was. “Ik dacht eerst dat hij een geintje maakte. Ik had nog nooit zoiets stoms gehoord.” Marc Marquez benadrukte de noodzaak van andermaal een nieuwe asfaltlaag. “Maar dan wel goed. We weten nu dat er al problemen waren vóór onze race.” Dorna-baas Carmelo Ezpeleta vertelde voor de Italiaanse tv dat in de toekomst in dergelijke gevallen geracet zal worden op de maandag of zelfs de dinsdag als de omstandigheden veilig zijn. ■■ Aleix Espargaró werkt tot het einde van het seizoen met Pietro Caprara als crewchief. Caprara vervangt de ontslagen Markus Esschenbacher, die volgend jaar voor Johann Zarco gaat werken bij KTM. “Ons seizoen is een ramp, om meerdere redenen”, vertelde Espargaró. “Markus vertrekt en Aprilia wilde niet dat hij nog zou werken met 2019-spul- len. Uit menselijk oogpunt vind ik het heel moeilijk. Ik voelde me heel slecht toen in Silverstone dit besluit werd genomen. Het liefst was ik doorgegaan; ik hou niet van mensen wisselen – en zeker niet PITSTOP In Misano werd weer eens onderstreept hoe grillig de strijd in de Moto3-klasse is. De race met een kopgroep van vijf rijders stond bol van de dramatiek, waarbij ook een hoofdrol was weggelegd voor klasse- mentsleider Marco Bezzecchi. Al in de tweede ronde brak het opeen gepropte veld door een angstaanjagende crash, met Jaume Masia als aanstichter. Hij vloog met een highsider van zijn machine en Enea Bastianini, Aron Canet – de nummers 5 en 4 in de WK-tussenstand –, Nicolo Bulega en Ayumu Sasaki konden geen kant op. Het was een wonder dat niemand gewond raakte in de ravage. Het leidde er wel toe dat de vijf sterkste rijders zich alleen maar met zichzelf bezig hoefden te houden. Lorenzo Dalla Porta, Gabriel Rodrigo, polesitter Jorge Martin, Marco Bezzecchi en Fabio DiGiannantonio gunden elkaar geen centimeter en namen ieder kopwerk voor hun rekening. Het leek alsof Martin afwachtte, maar in de harde onderlinge strijd bleek dat een gevaarlijke tactiek. Acht ronden voor het einde meldde hij zich voor het eerst op kop, maar meteen haalde Bezzecchi hem terug. Bovendien bleek dat Martin en DiGiannantonio – tweede en derde in de kampioensstand – niet van plan waren om elkaar te helpen. In de voorlaatste ronde leek Bezzecchi het initiatief naar zich toe te trekken, maar de Italiaan vergooide op spectaculaire wijze zijn kansen, en de achter hem rijdende Martin mocht van heel veel geluk spreken dat ook hij niet onderuit ging. Door de verwarring greep de 21-jarige Lorenzo Dalla Porta de leiding en ondanks druk van Martin en DiGiannantonio werd Dalla Porta de zevende winnaar van het seizoen. De grootste winnaar was echter zonder meer tweede man Martin, die de WK-leiding weer van Bezzecchi overnam. Na een prachtige race bedraagt het verschil tus- sen deze twee acht punten. MOTO3: DALLA PORTA VERRAST pakken”, verklaarde Lorenzo. Een remfout gaf Marquez vijf ronden de tweede plaats, totdat Lorenzo met een adembenemende inhaalactie in de snelste bocht – rond de 270 km/u – zijn plek heroverde. “Toen zat ik eigenlijk al te ver achter Dovi. Ik heb goed gereden, alleen iets te veel op de grens. Ik riskeerde iets meer toen de tank leger was, ging met één graadje hellingshoek de bocht in, remde iets harder en de voorkant was weg.” Lorenzo finishte als zeventiende. Voor het eerst sinds zijn overwinning in Argentinië mocht Cal Crutchlow in de thuisrace van zijn team weer eens naar het podium. Dat hij dat mede te danken had aan Lorenzo’s schuiver nam niet weg dat de Brit het hele weekend zeer sterk was en in de race gedecideerd afrekende met Maverick Viñales en Alex Rins. Daarna was het een eenzame race voor Crutchlow, die vergelijk- bare tijden reed als de top 3. “Ik wilde winnen in Silverstone, maar dit is ‘the next best thing’”, vond hij. Voor de 22e race op rij bleef Yamaha zonder overwinning, een dieptepunt in Yamaha’s MotoGP-geschiedenis sinds de klasse in 2002 de 500 cc verving. Achter de goed presterende Rins slaagde Maverick Viñales er niet in om een derde startplek om te zetten in een podium, laat staan een over- winning. Een eerdere test in Misano, waar ook de Ducati’s bij aanwezig waren, had Viñales nog optimistisch gestemd. Door een andere balans met minder gewicht op het voorwiel Marc Marquez in de achtervolging op het Ducati-duo Dovizioso–Lorenzo. Het drietal was duidelijk te snel voor de rest. Cal Crutchlow reed een eenzame maar sterke race die hem de derde plaats opleverde. Maverick Viñales trainde als derde en finishte door gebrek aan grip teleurstellend als vijfde. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3