MotoPlus 2018/18

86 MOTOPLUS sport SPORT GRAND PRIX VAN SAN MARINO, MISANO waarop de 32-jarige Italiaan Ducati’s tweede thuisrace op zijn naam schreef, was zeer indrukwekkend. Dat de 26 ronden niet het na een spectaculaire kwalificatie verwachte close-racing met een grote groep brachten, was vooral te danken aan Dovizioso’s snel- heid en overtuiging. “Je moet je eigen kansen creëren”, luidde Dovizioso’s filosofie. Dat deed hij door vanaf een vierde startplaats ongebruikelijk snel te starten en vanaf de eerste doorkomst polesitter Lorenzo vijf ronden te schaduwen en vervolgens toe te slaan. Bekeken bouwde hij een voorsprong op, totdat de door Marquez opgejaagde Lorenzo weer dichterbij kwam. Dovizioso had echter een antwoord en toen in de voorlaat- ste ronde Lorenzo’s offensief tot een abrupt einde kwam door zijn derde racecrash van het jaar, wist Dovizioso dat hij veilig zat en nam de Italiaan zelfs de tijd om in de laatste ronde uitgebreid te zwaaien naar het publiek. “Ik pushte, maar ik nam niet het maximale risico”, begon hij zijn koele analyse. “Ik snapte dat ik een kans had. Aan het eind was Jorge nog weer sterk, en ik moest weer pushen. Ik wilde geen fouten maken, maar moest wel wat meer risico nemen, maar toen crashte hij. In het verleden hadden we het hier vaak moeilijk, daarom is het belangrijk voor Ducati dat we hier winnen.” Winnen op één van Lorenzo’s favoriete circuits – de Spanjaard won hier drie MotoGP-races op rij van 2011 tot en met 2013 en scoorde er in negen jaar zeven podiums – was eveneens belangrijk. “Ik schreeuwde de hele uitloop- ronde lang. Ik was héél tevreden. Om voorin te zitten en dan mijn eigen ritme te rijden. Maar je weet niet wat je concurrenten doen. Dus moet je in staat zijn om je steeds aan te passen en ook om in de race een deel van je strategie te bepalen. Dat deed ik. We hebben alles perfect gedaan.” Voor de derde keer dit jaar reed ‘Dovi’ de snelste ronde van de race – al vaker dan in het hele vorige seizoen – en vanaf de Jorge Lorenzo zette zijn derde pole van het jaar om in een kopstart, voor de verrassend als tweede getrainde Jack Miller, die crashte in de derde ronde. Valentino Rossi kwam redelijk weg. zesde ronde toen hij de leiding greep, klokte Dovizioso vijftien keer in 22 ronden een snel- lere tijd dan Marquez. Die baarde niet alleen opzien door op zaterdag te crashen in de kwalificatie en binnen enkele minuten op zijn tweede machine te zitten – om na bijna weer een val zijn pogingen om de pole te pakken te staken –, maar ook door een fabuleus ritme tijdens de warm-up. “Maar ik wist ook dat het met hogere asfalttemperaturen lastig zou worden met de bochtensnelheid”, gaf de Honda-coureur toe. “Dan kan ik niet genoeg goedmaken wat ik op de rechte stukken ver- lies. Ik verloor veel op acceleratie, maar als je niet opgeeft, krijg je daar soms iets voor terug. Ik wilde Jorge wel aanvallen, maar eerlijk gezegd zat ik op de limiet. Eigenlijk volgde ik de Ducati’s alleen maar en ik kon Jorge alleen voorbij gaan omdat hij wijd ging.” Eerder zei Marquez dat de Ducati GP18 de beste machine op de grid was. “Maar het gras bij de buren is altijd groener. Ik was snel, maar ik vocht vooral tegen mezelf.” Dat had Jorge Lorenzo in de mening gesterkt dat Marquez zich focuste op de tweede plaats. “Ik ben ervan overtuigd dat Marc wist dat hij hier niet kon winnen. Hij miste de tractie, daarom remde hij steeds heel laat, zodat ik er maar moeilijk langs kwam”, dacht Lorenzo. De rondenlange strijd en de keuze voor de medium banden hadden hem ervan weerhouden om een slotoffensief met een overwinning af te ronden, was zijn overtui- ging. “Vreemd. Met de test hier was het heel warm en toen waren de softe banden heel constant, dit keer waren ze heel snel kapot. Het leek wel een andere band.” Daarom restte Lorenzo niets anders dan de mediums te gebruiken. “Maar ik hou er niet van, vooral niet aan de voorkant. Ik had geen grip. Met de softere compounds heb ik normaal iets meer dan Dovi en Marc.” Dovizioso had zich verbaasd over Lorenzo’s raceritme, dat volgens hem niet extreem hoog lag in het begin van de race. “Ik pushte 90, 95 procent en ik dacht dat ik Dovi nog wel zou kunnen “Going... going... gone”. In de kwalificatie noteerde Marquez zijn veertiende crash van het jaar. Voor de zesde keer dit jaar stond hij niet op de eerste startrij.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3