MotoPlus 2018/18

82 MOTOPLUS sport SPORT YAMAHA R3 CUP van machines en rijders van groot belang is. Kennismakend met de groep, blijkt dat er een aantal gastrijders zijn, zoals Bahattin Sofuoglu (neefje van...), de Zuid-Afrikaanse R3-coureur Luca Coccioni en Vasco van der Valk, die eigenlijk in het Duitse Supersport 600 IDM-kampioenschap rijdt. Zaterdagochtend rijden we twee kwalifica- ties. De eerste rit is meteen een keiharde confrontatie met het feit dat op een 300 alles anders is. Bijna alle bochten neem je in een andere versnelling dan met een 600 of superbike. In de GT chicane valt dit het meeste op, met bijna alle motoren neem je deze in de tweede versnelling, met de R3 in de vierde. Dat ging de eerste keer niet helemaal goed. Het gasgeven is ook wezen- lijk anders, want bij een superbike is het noodzaak om te doseren, bij de R3 gaat het gas al vóór de apex open. Ook de rempunten zijn anders. Richting de langzame Ramshoek vraag ik me af of ik überhaupt wel moet remmen. Ik draai het gas dicht en juist op dat moment word ik voorbij gevlamd door twee van die smurfen. Oké, dat gas dicht- draaien was dus te vroeg en er moet wel degelijk kort en hard geremd worden. Het rempunt is inderdaad ná het 50-meter bord, maar daar is wel wat zelfovertuiging voor nodig. Ik rij veel alleen en dat is in deze fase prima. Nadat er nieuwe banden (Q1 reed ik op een oud setje) onder de motor gestoken zijn en de tank weer gevuld is, is het tijd voor de tweede sessie. Ik zorg dat ik vooraan sta zodat ik meteen de baan op kan als de kwalificatie begint. Daardoor kan ik met de snelle jongens mee om te zien wat zij anders doen. Het valt zowel in de Strubben als Rusken- hoek op dat ze een fractie later remmen dan ik, om dan verder door te remmen. Ik rij zowat tegen het groepje aan! Je zou verwachten dat een lichte machine juist om een hoge bochtsnelheid vraagt, maar dit ligt blijkbaar toch anders. Aangezien hun rondetijden beter zijn dan de mijne, is hun methode beter. Vanaf de vierde ronde rij ik op met Thijs Sup en ik ga hem een aantal keren voorbij, waarna hij me op het rechte stuk uit de slipstream voorbij komt. Een ronde later duik ik op de Veenslang in zijn slipstream. De R3 stormt naar voren als een ”Super bedankt voor de fantastische slipstream! Jij slaat echt een goed gat in de lucht!” Nu ben ik met mijn 1.87 meter en ‘dik’ 75 kilogram natuurlijk ook een reus voor deze junior-klasse.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3