MotoPlus 2018/18

80 MOTOPLUS sport SPORT YAMAHA R3 CUP Daar sta ik. Strak starend naar de startlichten, gas tegen de stuit, de toerenteller diep in het rode gebied en met de koppelingshendel zoekend naar het aangrijppunt. De Yamaha R3 Cup staat op het punt om los te barsten op Assen. Een klasse die begin 2017 werd gelanceerd, parallel aan de intro- ductie van de Supersport 300-klasse in het WK Superbike. Wij nemen in dit tweede levensjaar van de R3 Cup eens poolshoogte om te zien hoe de klasse ervoor staat. En hoe kan dat nu beter dan door zelf mee te racen?! | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Henny Stern, Ad van de Graaf, Matthijs van de Wall | Even terug in de tijd. Midden in de zomer arriveerde het voorstel om met de R3 Cup mee te racen tijdens de Gamma Racing Day. Een breed opgezet evenement met een mooie combinatie van motor- en autosport, ruim 100.000 bezoekers. Kortom, alle reden om juist dán te rijden. Ik bedenk me dat het beter is om subiet te stoppen met de souvlaki en tzatziki, want coureurs mogen al vanaf 14 jaar deelnemen aan de Yamaha R3 Cup en op een snelle baan als Assen zal elke kilogram tellen. Voorafgaande aan het weekend kan ik een keer testen, maar door allerlei oorzaken, waaronder een afgelopen ketting en later regen, blijft het welgeteld bij één ronde op een natte baan. Een tikje weinig, maar wel voldoende om te controle- ren of de zitpositie ongeveer in orde is en te ontdekken dat de gemonteerde veren veel te zacht zijn. De originele R3 lijkt een brave A2-rijbewijs sportmotor, maar het pakket wijzigingen van de R3 Cup transformeert hem tot een machine met veel grip en dank- zij de hoogwaardige vering is die ook nog eens goed te benutten. De banden zijn Pirelli Supercorsa’s in de SC1-compound voor en SC2 achter. Die vering omvat een Öhlins- achterschokdemper en een NIX22 cartridge- ombouw voor de voorvork. De demping voelt mooi stevig en een paar klikjes verstelling geeft ook een duidelijk voelbare verandering van de demping. Verder wordt de R3 dankzij een open uitlaat en gewijzigde ECU omge- bouwd tot een echt racertje met ongeveer 45 pk. Ik kan niet wachten tot het weekend! Het raceweekend begint vrijdagavond, als iedereen in de Yamaha- tent bijeenkomt voor een coaching-sessie, gegeven door Cup-coördinator Joey Litjens. Hij heeft het tot zijn missie gemaakt om het niveau van de Nederlandse R3 Cup tot grote hoogte te brengen en gaat diep in op de doelen, voorbereiding en tactiek. Ook bena- drukt hij dat dit een groot weekend voor Yamaha is en dat een perfecte presentatie SLIPST >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3