MotoPlus 2018/18
test + techniek MOTOPLUS 29 GRENOBLE Oz La Chambre Col du Glandon, 1924 m Col du Télégraphe, 1566 m Valloire Bramans St.Michel- de-Maurienne Col du Galibier, 2642 m La Grave Le Bourg-d´Oisans Briançon Bourg-Saint-Maurice Chambéry Moûtiers Feissons-sur-Isère Col de la Madeleine, 1993 m Val-d’Isère Col de l´Iseran, 2764 m ITALIË FRANKRIJK 25 km 433 km 300 km 200 km 100 km Col du Galibier Col du Galibier 3000 m 1000 m 0 2000 m Col de l´Iseran Col de la Madeleine Col du Glandon 1 1 2 2 4 4 3 3 GRENOBLE Oz La ha bre Col du Glandon, 1924 m Col du Télégraphe, 1566 m Valloire Bramans St.Michel- de-Maurienne Col du Galibier, 2642 m La Grave Le Bourg-d´Oisans Briançon Bourg-Saint-Maurice Chambéry Moûtiers Feissons-sur-Isère Col de la Madeleine, 1993 m Val-d’Isère Col de l´Iseran, 2764 m ITALIË FRANKRIJK 25 km 433 km 300 km 200 km 100 km Col du Galibier Col du Galibier 3000 m 1000 m 0 2000 m Col de l´Iseran Col de la Madeleine Col du Glandon 1 1 2 2 4 4 3 3 433 KILOMETER – DE GROTE FINALE Finale furioso – met een lengte van 433 kilometer en 11.800 hoogte- meters stelt deze afsluitende ‘Gipfelsturm’ niet alleen hoge eisen aan het materiaal, maar ook aan de bemanning. Al kort na de start in Le Bourg-d’Oisans komen we met de Galibier 1 de op vier na hoogste bergpas van de Alpen al tegen. Waar de klim vanaf de zuidkant pas in de slotfase overgaat van ruime bochten in krappe haarspeldbochten, is de afdaling aan de noordzijde een echte uitdaging. Na een korte adem- pauze in Valloire, gaat het mooi vloeiend en over goed asfalt via de Col du Télégraphe verder naar beneden. Daarna volgt een saaie tussen- etappe over de D 1006, waarna de Col de l’Iseran 2 wacht. Dit is met een hoogte van 2.764 meter de hoogste geasfalteerde bergpas van de Alpen. De daaropvolgende 70 kilometer naar de Col de la Madeleine 3 is het nog volop nagenieten van de Iseran. De overwegend snelle boch- ten op de Madeleine staan in behoorlijk contrast met die van de Col du Glandon 4 . Hier gaat het eerst door dichte bossen en over een uitge- sproken smal weggetje omhoog, in de laatste kilometers bijzonder steil. Een heel bijzondere belevenis. Een ervaring die nog wordt overtroffen door het avondrood na de tweede beklimming van de Galibier – de pas- sende verlichting voor de winnaar van de Alpenmasters 2018. Kaart: MAIRDUMONT/Claudia Werel Alpen bij elkaar. De Route Nationale lijkt zich van deze ruige bergwereld te willen distan- tiëren. Met ruime bochten en strak asfalt brengt deze weg ons tot op de tussenhoogte van de Col du Lautaret. Een ideale warm-up. Het groepje testrijders lijkt in ieder geval al goed op temperatuur gekomen te zijn en is al een paar keer gestopt om van motor te wisselen. Het moment van de eerste beslis- sing is immers al snel aanstaande. Bovenop de Galibier wordt het oordeel over een van de zes machines geveld. Ook op de laat- ste negen kilometer tussen de Lautaret en de top van de Galibier slingert het asfalt- lint zich in uitdagende en steeds krapper wordende bochten omhoog. Als aan een parelsnoer zoeken de zes zich een weg naar boven. Mens en machine hebben elkaar hier gevonden. Als aan elkaar geplakt schieten de Speed Triple RS en de 790 Duke van bocht naar bocht, resoluut gevolgd door de Tiger, Rallye en Z900RS. Zelfs de zescilinder-BMW lijkt ogenschijnlijk moeiteloos te volgen. Of is het de jarenlange testervaring van de collega >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3