MotoPlus 2018/18

eerste test MOTOPLUS 25 HARLEY-DAVIDSON FXDR 114 EERSTE TEST ■■ MOTOR luchtgekoelde 45°-V-twin met precisie-oliekoeling, ketting-aangedreven enkele onderliggende nokkenas en vier kleppen per cilin- der, zelfstellende klepstoters, dry-sump smering met oliekoeler, benzine-injectie, gasklephuis 1x Ø 56 mm, geregelde katalysator, 546 watt dynamo, accu 12 V/17,5 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, secundaire overbrenging 32/66, getande riem. Boring x slag 102,0 x 114 mm Cilinderinhoud 1.868 cc Compressieverhouding 10,5 : 1 Max. vermogen n.o. Max. koppel 160 Nm bij 3.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, niet instel- baar, aluminium swingarm met monoschok- demper, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 292 mm met tweezuiger remklauw, ABS. Wielen 3.00 x 19; 8.00 x 18 Bandenmaat 120/70ZR19; 240/40R18 Banden in test Michelin Scorcher 11 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.738 mm, balhoofdhoek 56°, naloop 120 mm, veerweg v/a 130/86 mm, zithoogte 723 mm, rijklaar gewicht volgetankt 303 kg, tankinhoud 16,7 liter. Garantie 2 jaar Service-interval 8.000 km Kleuren Vivid Black, Black Denim, Industrial Grey Denim, Wicked Red Denim, Bonneville Salt Denim, Rawhide Denim Prijs zwart NL € 29.000,- / B € 25.000,- Prijs andere kleuren NL € 29.390,- / B € 25.330,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley- Davidson Benelux, www.harley-davidson.com TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON FXDR 114 het volledige newtonmeter-arsenaal, maar vanaf een lage 2.000 toeren begint de FXDR er al heel soepel maar serieus hard aan te sleuren. Op de snelweg richting het Griekse bergland draaide de Milwaukee Eight al een rustgevende 2.800 toeren bij een gange- tje van 130 km/uur en eenmaal op hoogte komt de toerenteller ook maar zelden in de buurt van de 4.000 toeren. De actie zit ’m grofweg tussen de 2.000 en 3.500 toeren, waarbij de twin overigens een opvallend beschaafd geluid produceert, met eerder een hoofdrol voor het inlaatgeluid dan voor de uitlaatsound, die zich best nog wel wat meer zou mogen laten gelden. Afijn, dat is voer voor de puristen, belangrijker is misschien wel dat het 114-blok ook erg beschaafd is als het om trillingen gaat. Je voelt het blok lekker onder je werken, maar de trillingen die je voelt worden nooit hinderlijk. ‘Good vibrations’ dus. Ook de zesversnellingsbak doet zijn werk nagenoeg geruisloos, alleen in de lagere ver- snellingen is af en toe een ‘klonk’ hoorbaar. De bak schakelt verder uitstekend: licht en lekker soepel, waarbij de bekrachtigde kop- peling ook nog eens opvallend licht zijn werk doet. Maar op de Griekse testroute voldoen in feite de derde en vierde versnelling, het blok laat zich namelijk heerlijk schakellui rijden. Tik je hem in zijn zes, dan sleurt de Milwau- kee Eight 114 je vanaf een lage 1.800 toeren al zonder tegensputteren vooruit. Heerlijk ontspannen. Maar ontspannen is niet wat je wilt in het zadel van deze FXDR, al kan het even afge- zien van het zitcomfort natuurlijk wel. Nee, deze Amerikaan nodigt eerder uit tot het brutalere ‘van dik hout zaagt men planken’- werk en dat ligt ’m in nagenoeg alle opzich- ten ook bijzonder goed. Maar bovenal is de nieuwe FXDR 114 echter de eerste voorpost van de frisse nieuwe wind die door Milwau- kee waait en die maakt meer dan nieuws- gierig naar de komende jaren. Nieuwsgierig geworden naar de FXDR? Die staat inmiddels bij de dealer. Voor € 29.000,- staat ’ie in het zwart voor je klaar, voor de andere kleuren betaal je € 390,- meer. < Achter kan de veervoorspanning met een handige draaiknop worden versteld. Geraffineerd spaakwerk in het 19-inch voorwiel, de remmen staan meer dan behoorlijk hun mannetje. Even wennen aan het gewicht en de redelijk extreme geo- metrie, maar dan laat de FXDR zich met een beetje fysieke inzet makkelijk en precies sturen. De grondspeling is heel behoorlijk.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3