MotoPlus 2018/18
eerste test MOTOPLUS 23 HARLEY-DAVIDSON FXDR 114 EERSTE TEST bieden en bijdragen aan het mooi neutrale stuurgevoel. Daarnaast beschikt de FXDR over een stel uitstekend doseerbare en ruim voldoende krachtige stoppers om de snelheid er waar nodig uit te halen om de dikke twin panklaar te leggen voor weer een bocht. En als je wilt kun je de Amerikaan ook probleemloos behoorlijk diep een bocht in remmen. De achterrem heeft meer dan een ceremoni- ele functie en bewijst in dit heuvelachtige Griekse decor vooral zijn dienst in het krap- pere bochtenwerk, waar je hem lekker kunt laten slepen om de FXDR op de gewenste koers te houden. Verrassend ruim is de grondspeling. Volgens Harley’s opgave heeft de FXDR de meest ruime grondspeling van alle Softails en dat kan goed kloppen, want je moet echt flink je best doen om de voetsteunen aan de grond te rijden. De hakken van de laarzen hebben het wat dat betreft zwaarder te verduren dan de slijtnokjes onder de voetsteunen. Overigens hadden we de veervoorspanning achter wel van het eerste naar het vierde streepje van de beschikbare vijf opgedraaid met de handige draaiknop aan de rechter- Strak uitzicht. Het compacte dashboard is mooi geïntegreerd in het kleine fly- screen. Let ook op de breed bouwende ‘omgekeerde’ clip-ons. zijde. Dat zorgt voor een net wat vaster en preciezer stuurgedrag, maar gaat aan de andere kant weer wat ten koste van het veer- comfort. De achterzijde is sowieso al aan de harde kant en bovendien is de veerweg met slechts 86 millimeter behoorlijk kort, wat er in dit geval voor zorgt dat de achterzijde van de FXDR op oneffenheden, en daarmee zijn de Griekse wegen rijkelijk bezaaid, wat onrus- tiger wil worden. En daar heeft ook de dem- ping wat moeite mee, waardoor de klappen redelijk ongefilterd aan je onderrug worden doorgegeven. Afijn, in onze contreien vind je dergelijk asfalt alleen bij onze zuiderburen. Naast de veervoorspanning achter is er verder helaas niets instelbaar aan de vering van de FXDR. Jammer, maar dat ben je al snel weer vergeten als je bocht-uit het gas weer open kunt gooien. Alsof de Harley een 400-meter-sprint op een dragstrip moet afwerken. Bij wijze van dan hè, alles in per- spectief, maar de 114-twin in het vooronder heeft geen enkele moeite om de dik 300 kilo gewicht van de FXDR op zeer aanstekelijke wijze vooruit te duwen. Een maximum ver- mogen voor het blok geeft Harley-Davidson niet op, maar dat zal vermoedelijk net iets meer dan 100 pk bedragen. Is ook niet zo van belang, belangrijker is dat vette en breed uitgesmeerde koppel van 160 Nm. Bij 3.500 toeren heb je al de beschikking over De FXDR heeft als enige Softail een aluminium swingarm, mooi is ook het dichte 18-inch disc-achterwiel, waar een enorme 240-slof omheen ligt. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3