MotoPlus 2018/18

22 MOTOPLUS eerste test en daardoor bijzonder fraaie spaken draagt trouwens bij aan de gewichtsbesparing. Onder de streep zet de nieuwe FXDR 114 in rijklare staat nog altijd 303 kilo op de schaal, maar wel enkele tot een handvol kilo’s minder dan bijvoorbeeld de Fat Bob en de Breakout uit dezelfde Softail-familie. Het is dan ook nog best een brok van een machine om te zien, mede ook door de flinke wielbasis van 1.738 mm, de grootste van alle Softail- modellen. Het zorgt in ieder geval wel voor die kenmerkend gestrekte en lage dragster- look. De zit is daarentegen lang niet zo laag als je misschien zou verwachten, met 723 millimeter is het zelfs de hoogste zit van alle Softails, hoger ook dan die van de Fat Bob en Breakout, die we op deze pagina’s een beetje ter referentie aanhouden. Ondanks die gestrekte geometrie en het forse gewicht rolt de FXDR nog behoorlijk lichtvoetig de tamelijk chaotische ochtenddrukte van het Griekse Thessaloniki in. Zo’n flinke jongen als deze Yank vraagt altijd even gewenning, maar op de FXDR gaat dat net even vlotter en vanzelfsprekender dan op de Breakout met zijn 21-inch voorwiel of de Fat Bob met zijn hoge ‘ballonbanden’. Een tik onwennig zijn de eerste meters ech- ter wel. Dat heeft niet zozeer met de FXDR te maken, als wel met de staat van het asfalt in de Griekse havenstad. Dat is door vuil en het gebruik van marmerdeeltjes om smelten bij hoge zomertemperaturen tegen te gaan namelijk spekglad. Met 160 Nm koppel achter de knop, nog 5 Nm meer trouwens dan de Fat Bob en Breakout, en geen elektronisch vangnet als tractiecontrole is het de eerste kilometers even voorzichtig aftasten met de rechterpols. Mooi meegenomen is dat het blok lekker soepel op het gas reageert, alleen is er bij heel lage snelheden een licht aan/ uit-effect voelbaar. Niet direct heel storend, maar wel merkbaar. Gelukkig laten we Thessaloniki al snel voor wat het is en cruisen we via de snelweg en wat rechttoe-rechtaan secundaire wegen relaxed richting het heuvelachtige binnen- land. Een mooi moment om de focus eens naar de zitpositie te verleggen. Die voelt in het stadse stuurwerk aan als die van een echte boulevard-cruiser, maar ontpopt zich op de snelweg en grotere secundaire wegen, waar de snelheid pakweg tussen de 100 en 140 km/uur ligt, als een aardig inspannend ensemble. De voetsteunen en de breed uitstaande stuurhelften – een soort omge- keerde clip-ons – staan redelijk ver weg, wat er in combinatie met het rechte zadel en de rijwind voor zorgt dat je wat nadrukkelijk op je stuitje en met een bolle rug komt te zitten. Je rechterbeen wordt daarbij naar buiten gedrukt door het forse luchtfilterhuis. Op den duur een vrij inspannende exercitie… Maar als je veel snelwegkilometers wilt maken, dan kies je wel iets anders, ook binnen het Harley-gamma trouwens. De FXDR gooit het liever over een wat sportie- vere boeg en wordt op zijn wenken bediend als de eerste hoogtemeters en daarmee ook de eerste meer uitdagende bochtencombi- naties onder de wielen doorrollen. Die eerste paar knikken is het nog even wennen aan het gewicht, maar die kilo’s verdwijnen al snel naar de achtergrond en dat is volledig de verdienste van de FXDR. Je zou verwachten dat de combinatie van die enorme wiel- basis, de dikke 240-achterband en het flinke gewicht lastig de bocht door te krijgen is, maar dat gaat juist met redelijk gemak. Goed, het is natuurlijk geen lichtvoetig scheermes als een KTM 790 Duke, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Zeker als het tempo wat omhoog gaat en de bochten elkaar snel opvolgen, moet je wel enigszins fysiek aan de bak om de Amerikaan je wil op te leggen en om hem op de gewenste lijn te houden. Maar dan gehoorzaamt de FXDR ook keurig en voelt het geheel zelfs behoorlijk uitgeba- lanceerd en stabiel aan, waarbij de speciaal voor Harley-Davidson ontwikkelde Michelin Scorcher 11-banden prima grip en feedback Voor de betere dragster-look kreeg de FXDR een fraai ingekort achterste. Het kapje bovenop is afneembaar, waarna er een optio- neel duozadel kan worden gemonteerd. Vuistdikke uitlaatbochten, goed afgeschermd onder een hitteschild, uitmondend in een enorme uitlaat- demper. Het blok oogt heel clean. Lang, laag en een enorme achterslof; de dragster-look in optima forma. De FXDR is een voorpost van het nieuwe Harley.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3