MotoPlus 2018/18

20 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST HARLEY-DAVIDSON FXDR 114 Met de recente aankondiging van de elektrische LiveWire voor 2019 en de komst van een heuse allroad en een streetfighter in 2020 windt Harley-Davidson er geen doekjes om dat het buiten de geijkte Harley-doelgroep gaat vissen. Ook de nieuwe FXDR 114 is met zijn krachtige en agressieve voorkomen al een hint naar de toekomst van de Amerikaanse fabrikant. We maken kennis met de nieuwste toevoeging aan het Softail-platform in de omgeving van het Griekse Thessaloniki. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Alessio Barbanti, e.a. | 1 april valt blijkbaar vroeg. Iedere Harley-fan, en ongetwijfeld ook ieder ander, zal zich even vertwijfeld achter de oren heb- ben gekrabd toen de Amerikaanse fabrikant zijn plannen voor de nabije toekomst ont- vouwde. De LiveWire, de volledig elektrische machine die een paar jaar terug als proefbal- lonnetje werd gepresenteerd, staat komend modeljaar gewoon als productiemodel in de line-up. Een jaar later, in 2020 dus, staat er met de Pan America een heuse allroad op de rol en wordt er eveneens een ruige 1.000cc streetfighter aan het gamma toegevoegd. Een redelijke aardverschuiving dus, waarbij Harley-Davidson niet direct mikt op bestaan- de Harley-rijders die hun leren vest massaal inruilen voor een allroad-outfit en een stel crosslaarzen of een bontgekleurde integraal- helm en een paar kekke sneakers. Nee, die traditionele doelgroep blijven de Amerika- nen uiteraard gewoon bedienen, maar met de nieuwkomers gaan ze vanuit Milwaukee nadrukkelijk op zoek naar volledig nieuwe doelgroepen. Dat verse bloed is welkom ook, aangezien Harley’s verkoopcijfers met name in eigen land de laatste tijd wat achterblijven. En dan lijkt een frontale aanval nog steeds de beste verdediging… De nieuwe FXDR 114 kun je in dat opzicht gerust als een vooruitgeschoven pion in dat ambitieuze offensief beschouwen. Dit tiende model van het afgelopen jaar geïn- troduceerde nieuwe Softail-platform ademt onmiskenbaar het bekende Harley-DNA, maar hint met zijn gespierde dragster-looks ook flink naar liefhebbers van muscle bikes die een Harley-Davidson misschien niet meteen direct bovenaan hun wensenlijstje hebben staan (lees: Ducati Diavel-rijders of misschien wel Yamaha Vmax-adepten). Behoorlijk andere vijvers om in te vissen dus. Wat dat betreft mag deze FXDR gezien wor- den, met name aan de bijzonder fotogenieke rechterzijde, waar het beeld wordt bepaald door de enorme luchtfilterkast, de al even voluptueuze uitlaatdemper en vuistdikke uitlaatbochten en de enorm clean ogende Milwaukee Eight 114 V-twin (1.868 cc), waar werkelijk geen kabel, stekkertje of slang het strakke beeld verstoort. Mooi! De dragster- looks worden verder benadrukt door de ver onderuitgezakte voorvork, die met 56° een zelfde balhoofdhoek heeft als de Breakout, en de flink ingekorte achterzijde, wat samen met het 18-inch aluminium ‘disc’-achterwiel voor een ronduit brute uitstraling zorgt. Dat achterwiel, waar een moddervette 240- slof om ligt, wordt trouwens anders dan bij de negen andere Softails niet omvat door een stalen swingarm, maar door een aluminium exemplaar. Een gewichtsbesparing van ruim 4,5 kilo, onafgeveerd gewicht welteverstaan, en daar moet in de praktijk met name de achtervering, weggewerkt voor een fraaie hardtail-look, van profiteren. Om het gewicht verder te drukken, is ook het subframe gemaakt van aluminium buizen en zijn het korte kontje en voor- en achterspatbord uitgevoerd in licht composietmateriaal, waar dat bij de andere Softail-modellen van staal is. Tamelijk rigoureuze ingrepen naar Harley- begrippen. Ook het 19-inch gesmede alumi- nium Ace-voorwiel met zijn opvallend dunne VOORPOST V FRISSE WIND >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3