MotoPlus 2018/18

nieuws MOTOPLUS 17 BMW R1250GS / R1250RT MOTORNIEUWS 2019 Daarnaast is ook nog het uitlaatsysteem ver- nieuwd en al deze zaken hebben volgens BMW niet alleen geresulteerd in een soepelere motorkarak- teristiek en verbeterde efficiency (lager verbruik, minder uitstoot etc.), maar in combinatie met de grotere cilinderinhoud ook in een flinke prestatie- boost. De nieuwe boxermotor, die als eerste zijn opwachting gaat maken in de GS, korte tijd later gevolgd door de RT, overklast zijn voorganger namelijk op alle fronten. Het vermogen stijgt van 125 naar 136 pk (bij 7.750 tpm) en het koppel zelfs van 125 naar 143 newtonmeter, dat ook nog eens vijfhonderd toeren eerder (bij 6.250 tpm) wordt vrijgegeven. Belangrijker misschien nog wel is het feit dat met name in het toerengebied tussen de 3.500 en 6.500 toeren het koppel exponentieel is gestegen. Precies daar waar de gemiddelde toer- rijder het gros van de tijd resideert dus, daardoor kunnen de aanpassingen in de praktijk nog wel- eens een stuk effectiever uitpakken. Het antwoord op die vraag zal ove- rigens niet heel erg lang op zich laten wachten. Bij het ter perse gaan van dit nummer zitten wij namelijk al in het zadel van de nieuwe GS, die in Portugal aan de wereldpers wordt voorgesteld. Of de stap voorwaarts van de boxer, die overigens ook op andere fronten is aangepakt, in de prak- tijk net zo groot is als op papier? Je leest het in MotoPlus 19/2018. < 1994: R1100GS De eerste GS-modelserie met vier- klepper is van 1994 tot 1999 in produc- tie geweest en was goed voor 80 pk uit 1.085 cc cilinderinhoud. 1999: R1150GS Gebouwd tussen 1999 en 2004. De cilinderinhoud werd opgekrikt tot 1.130 cc, goed voor een topvermogen van 85 pk. 2010: R1200GS Van 2010 tot 2013 in productie. Ondanks een onveranderde cilinderinhoud steeg het vermogen naar 110 pk, onder meer dankzij dubbele nokkenassen. 2004: R1200GS Van 2004 tot 2010 in het programma. De cilinderinhoud werd vergroot tot 1.170 cc waarbij het vermogen een flinke boost kreeg en nu 98 pk bedroeg. 2013: R1200GS De actuele GS-boxer. Blok compleet vernieuwd: vloeistofgekoeld, natte meerplaatskoppeling en goed voor een topvermogen van 125 pk. DE VIERKLEPS BOXER In 1992 werd met de R1100RS de eerste vierkleps boxer gepresen- teerd, die twee jaar later zijn op- wachting maakte in de R1100GS. De R1250GS wordt alweer de zesde generatie van dit immense succesnummer. Naast het blok werd onder meer ook de uit- rusting verder opgewaardeerd. Het 6,5-inch TFT-scherm is nu standaard op de GS. In zijn nieuwe configuratie is de 1.254cc-boxer goed voor 136 pk en 143 newtonmeter. In MotoPlus 19/2018 lees je hoe dat rijdt!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3