MotoPlus 2018/18

14 MOTOPLUS nieuws De geruchten gingen al langer rond, maar de tijd van gissen is nu echt voorbij. BMW heeft namelijk een volledig nieuwe boxermotor gepresenteerd, die als eerste zijn opwachting gaat maken in het verkoopkanon van de Beierse firma, de R1200GS, pardon, R1250GS zoals ’ie nu gaat heten. Overigens geeft dat slechts ten dele aan in welke richting het gaat met de Duitse ‘flat twin’! | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: BMW | ÜBER BOXER BMW moest aan de slag. De popu- laire, 125 pk sterke, vloeistofgekoelde vier- kleps boxer was namelijk toe aan een update. En dat niet omdat vermogen en koppel te wensen over lieten. Hoewel de concurrentie inmiddels deels schittert met vermogens tussen de 140 en 160 pk, was dat eigenlijk helemaal geen issue. We hebben echter in de EU te maken met steeds strenger wordende emissie-eisen en geluidsnormen, en in zijn huidige gedaante zal de boxer de Euro5-horde (die in 2020 van kracht gaat) niet halen. Kortom, de techneuten in München moesten iets bijzonders bedenken om ‘hun’ boxer, waarvan de historie teruggaat tot de R32 uit 1923, voor de nieuwe tijd klaar te stomen. En dat doen ze op twee manieren. Allereerst natuurlijk de meest voor de hand liggende: het vergroten van de cilinderinhoud. Iets dat niets te maken heeft met de Euro5-norm, maar vooral ten faveure van meer vermogen en koppel is gedaan. Als je dan toch aan de slag moet, pak je dat hoofdstukje immers ook even snel mee natuurlijk. Daarbij zijn zowel boring als slag licht vergroot (102,5 x 76 mm) waarmee de cilinderinhoud op 1.254 cc komt (was 1.170 cc). Waar de boxer, die tevens een jongste-generatie BMS-O ECU kreeg, echter vooral een enorme stap voorwaarts mee zet, is de nieuwe BMW ShiftCam-technologie. Een techniek waar we in MotoPlus 6/2018 al over berichtten. Kort gezegd komt dit op het volgende neer: de inlaatnokkenas van beide cilinders is axiaal verschuifbaar en heeft niet één set nokprofielen zoals gangbaar, maar twee. Een tamme voor het deellastgebied, waarbij de nokken zijn geconfigureerd voor een optimaal verbruik en soepele motorloop, en een scherp (hoog) nokprofiel voor vol- last, met de focus op maximale prestaties. Variabele kleptiming dus, maar dan wel op een compleet andere manier dan het DVT- systeem (Ducati Variable Timing) van Ducati. Daar kan het moment van opening van de inlaatkleppen een paar graden vervroegd of verlaat worden, maar kan er niet worden gevarieerd in openingsduur of lichthoogte van de kleppen. En dit is niet de enige ‘inlaat- truc’ die de Duitsers hebben bedacht. De inlaatkleppen zijn bijvoorbeeld onder een verschillende hoek gemonteerd en openen bovendien niet gelijktijdig maar asynchroon. Doordat de een iets eerder opent wordt er een werveling in de cilinder gecreëerd met een meer effectieve verbranding tot gevolg. Het nieuwe kleppendeksel met de tekst ‘shift cam’ verraadt al deels welke technologie eronder schuil gaat. Onder de nieuwe R1250RT. MOTORNIEUWS 2019 BMW R1250GS / R1250RT >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3