MotoPlus 2018/17
90 MOTOPLUS interview INTERVIEW GRAND PRIX-WEDSTRIJDLEIDER MIKE WEBB De extreem harde inhaalactie van Marc Marquez op Valentino Rossi tijdens de GP in Argentinië zorgde voor de nodige commotie. Inhaalacties in de MotoGP verharden. Rekening houden met de veiligheid van andere coureurs lijkt haast ondergeschikt aan het beoogde plekje op de ranglijst, vaak met verhitte discussies als gevolg. Wat raceleider Mike Webb hiervan vindt? Wij vroegen het hem. | Tekst: Friedemann Kirn; Foto’s: Gold and Goose | ? Straffen zijn niet nieuw in de MotoGP. Waarom is er juist nu voor gekozen de strafmaat aan te scherpen? ! “Vroeger werkte ik voor Wayne Rainey die altijd kon lachen over de straffen die werden opgelegd. ‘Dat is racen’, vertelde hij altijd. ‘Laat de coureurs het onderling maar uitvechten.’ Dat is tegenwoordig wel anders. ‘Jullie moeten ingrijpen’, is nu het meest gehoorde. Wat als geaccepteerd wordt gezien, verandert ieder jaar. Feit blijft dat de samenleving over het geheel gezien een stuk bewuster bezig is met veiligheid en dat heeft ook zijn weerslag op de GP-organisatie en GP-coureurs. Ik sta bekend als een race- leider die niet snel ingrijpt, die erop toeziet dat coureurs bovenal de ruimte krijgen om echt te racen. Mits er geen echt gevaarlijke of idiote acties uitgehaald worden. Deson- danks werd de roep om meer te doen, meer in te grijpen en zwaardere straffen op te leggen steeds heviger. Niet alleen vanuit het publiek, maar ook bij de coureurs zelf. Dus kwam het moment voor het ‘Permanent Bureau’, bestaande uit FIM President Vito Ippolito en Dorna CEO Carmelo Ezpeleta, om de hoofden bij elkaar te steken. Het resultaat was dat de regels om straffen toe te kennen veranderd werden. En omdat wij volgens deze richtlijnen handelen, zijn de straffen verzwaard.” ? Aleix Espargaró vatte het simpel samen: ‘Als iemand met een vergelijkbare snelheid je aantikt bij het inhalen, dan is dat acceptabel. Maar als iemand hetzelfde doet met een snelheidsverschil van 20 km/uur, dan zit ’ie fout.’ Klopt dat? ! “Ik snap wat Aleix bedoelt en denk er hetzelfde over. Wij moeten ieder incident echter individueel bekijken en dan pas een oordeel vellen. Was het bijvoorbeeld een bewuste actie, of ging het onbedoeld mis? En hoe gevaarlijk was het voor de betrok- kenen en andere coureurs op het circuit? Dat varieert per incident.” ? Hoe worden de straffen überhaupt opgelegd? ! “Het MotoGP-Stewards Panel is verantwoordelijk voor de discipline- ring. Dit panel bestaat in totaal uit drie man, waar ik er ook één van ben. Deze taak staat overigens helemaal los van mijn baan als wedstrijdleider. Normaliter houden de twee door de FIM aangewezen stewards alle videobeelden in de gaten. Vindt er een incident plaats waarvan ze zeggen: ‘Dit is iets dat we nader moeten bekijken’, dan leg ik mijn functie als raceleider kort neer en sluit me bij hen aan. Met zijn drieën moeten we vervolgens een oordeel vellen over dat wat er gebeurd is.” WIE IS MIKE WEBB De inmiddels 60-jarige Mike Webb woont in Andorra, maar komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland waar hij zijn studie aardweten- schappen bekostigde door bij een motorhandelaar te werken. Na zijn afstuderen maakte hij van motoren zijn beroep. Webb leidde meerdere motorzaken, racete en belandde zodoende bij de MotoGP. Eerst als hoofdtechnicus bij het team van World Championships Motorsport (WCM), en later als crewbaas in Wayne Rainey’s Yamaha-team met coureurs Norick Abe en Carlos Checa. Na het einde van het tweetakt-tijdperk was hij tien jaar lang technisch directeur bij de MotoGP. Sinds zeven jaar is hij wed- strijdleider van de Grands Prix.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3