MotoPlus 2018/17

> WARMDRAAIEN Ik ben tientallen keren de Noordzee overgestoken om met de motor door Groot-Brittannië te rijden. Ik kom er graag en vraag me steevast af waarom ik geen entree hoef te betalen voor dit immens grote openluchtmuseum, als je van de boot of trein afrijdt. Ik heb er rondgetoerd door Wales, door Schotland, door de Yorkshire Dales en door Zuid-Engeland. Daarnaast ben ik er ook veel onderweg geweest voor een Grand Prix of op doorreis naar het Isle of Man. En bij al die reizen was er één ding dat ik nooit vergat: waterdichte motorkleding. Want als je als motorrijder naar Engeland gaat, heb je een paar garanties. Dat ze er links rijden. Dat werkelijk de hele bevolking motor- en autoliefhebber is. Dat Engels bier wordt getapt op kamertempera- tuur en zonder schuim, wat een motormaatje eens deed verzuchten: “Ze nuumt ut aale. En zo smek ’t ok!” (voor de ABN’ers: in Oost-Nederland is ‘aale’ een ander woord voor ‘gier’). Maar één van de grootste zekerheden is daar natuurlijk het weer: ga er maar vanuit dat het regent als je er gaat motorrijden, dan kan het alleen maar meevallen… Het is een gotspe dat uitgerekend in Engeland een MotoGP moet worden afgelast omdat het regent. Wat een pandemonium werd die verregende GP van Silverstone, zoiets verwacht je misschien bij een lokaal clubevenement, maar niet bij een belangrijke WK-race, waar vele miljoenen mee zijn gemoeid en honderden professionals werk- zaam zijn. 38 jaar geleden, in 1980, werd er voor het laatst een Grand Prix afgelast. Toen doordat de Oostenrijkse Salzburgring eind april onder een dikke laag sneeuw lag. Met dien verstande dat het daar al op maandag begon te sneeuwen en de wedstrijd dus al op de eerste trainingsdag werd gecancelled. Het was trouwens – figuurlijk – een koud einde van een heet voorjaar, want achter de schermen was het begin 1980 oorlog. Kenny Roberts en Barry Coleman richtten die winter immers de ‘World Series of Motorcycle Racing’ op, als alternatief WK. Rijders als Sheene, Ferrari, Uncini, Rossi (de vader van), Sarron, Mamola en onze eigen Boet van Dulmen en Jack Middelburg tekenden een contract voor deze raceserie. En werden onmiddellijk in de ban gedaan door de FIM. Om een lang verhaal kort te maken: de motorfabrikanten schaarden zich achter de FIM, zodat veel rijders zonder materiaal kwamen te zitten en uiteindelijk eieren voor hun geld kozen. Om op de Salzburgring dus een sneeuwballen- gevecht te kunnen houden… Terug naar Silverstone: de belangrijkste racebaan van Groot-Brittannië werd dit voorjaar van een nieuwe asfaltlaag voorzien en ik krijg toch het gevoel dat degene die dat asfalt besteld heeft zijn oren wellicht iets te veel naar de Formule 1 heeft laten hangen. Ik ben natuurlijk geen asfalt- of drainage-expert, maar weet wel dat de huidige Formule 1 vraagt om dicht en stevig asfalt om te voorkomen dat het wegdek zich bij het remmen als het ware opstroopt, zodat er een soort remknippen ontstaan. Net zoals je soms voor drukke verkeerslichten hebt. Maar het is bizar dat ze uitgerekend tijdens de Britse MotoGP moesten ontdekken dat de afwatering niet deugde en het asfalt op sommige plekken spiegelglad werd door de regen. De trainingen op zaterdag werden daardoor al een debacle, waarbij Tito Rabat zelfs werd geraakt door de glijdende machine van Morbidelli en zijn been op meerdere plaatsen brak. De zondag werd gekenmerkt door besluiteloosheid, waarbij het – opmerkelijk trouwe – publiek ter plekke én thuis op de bank veel te lang in het ongewis werd gelaten. Blijkbaar hoopte men tever- geefs op droog weer, maar in mijn ogen had iemand veel eerder de beslissing moeten nemen. Het laatste woord zal er nog wel niet over gezegd zijn, maar misschien moeten we Silverstone wel helemaal afschrijven als motorcircuit. En vooruitkijkend hoop ik dat ze in Assen dus nooit diezelfde fout met dat asfalt en die drainage gaan maken, nu de Formule 1 daar steeds nadruk- kelijker in beeld komt. Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus < VOORUITKIJKEND HOOP IK DAT ZE IN ASSEN NOOIT DIEZELFDE FOUT GAAN MAKEN MET HET ASFALT EN DE DRAINAGE ALS IN SILVERSTONE > Waar zijn de paraplu-meisjes als je ze nodig hebt? De GP-motoren bleven op Silverstone onder een regenhoes in de pitstraat staan. warmdraaien MOTOPLUS 7

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3