MotoPlus 2018/17

66 MOTOPLUS test + techniek AANTREKKINGS- KRACHT TEST MAGNEET-TANKTASSEN Of je nou een dag of een lang weekend op pad gaat: met een magneet-tanktas kun je nagenoeg alles wat je nodig hebt meenemen. En dan bedoelen we niet alleen een onderbroek en tandenborstel. De keuze is reuze, maar welke tassen springen er in positieve zin uit? Wij zochten het voor je uit. | Tekst: Tobias van Beyl en Roman Kirschbauer; Foto’s: Beyl, Kirschbauer, Pekarek, mps-Fotostudio, Siraphol-Fotolia | Soberheid bevrijdt je van onnodige zaken. Heb je al eens geprobeerd een lang motorweekend met vrienden op pad te gaan en alleen mee te nemen wat in je tanktas past? Best een spannende onderneming. Oké, als je puur inzet op overleven, dan heb je echt niet veel nodig. Maar je wilt toch ook voorbereid zijn op onvoorziene omstandig- heden? Daarom is het zaak goed te pas- sen en meten om alles mee te krijgen. Wat ongeveer even lastig is, is door de bomen het bos te blijven zien bij het enorme aanbod aan tanktassen. Wie geen zin heeft een tankring op de motor te monteren of met ingewikkelde sjorbanden te werken, doet er goed aan voor een magneet-tanktas te kiezen. Die zijn snel en eenvoudig op de motor te bevestigen en hebben, voor alle zekerheid, alleen aan de voorkant een riem die je binnen een paar tel- len om het balhoofd sjort. Klein detail: voor je je helemaal toelegt op een magneet-tanktas, moet je er wel honderd procent zeker van zijn dat je tank van plaatstaal is gemaakt. Steeds meer motorfabrikanten maken de brandstof- tank van lichtere en goedkopere materialen als kunststof. In zo’n geval zijn de tassen in deze test helaas geen optie. Tenzij er banden worden meegeleverd als alternatieve manier van bevestiging. Daarnaast zijn tanks er in allerlei vormen en maten. Wat in de winkel een perfecte tas lijkt, kan eenmaal op de motor toch een minder goede keuze blijken. In dat opzicht is het dus zeker de moeite waard met de beoogde tas even proef te zit- ten op je eigen motor vóór je hem koopt. Leuk feitje: of het nou om de ronde tank van onze wat oudere Suzuki SV650 of het moderne ontwerp van de huidige Triumph Street Triple RS ging, alle kandidaten in deze test hielden stand. Oók op de Duitse snel- weg waar we de adviessnelheid van 130 km/ uur meer dan eens achter ons lieten. Over het algemeen genomen viel geen enkele tas in negatieve zin op. Sommige innovatieve oplossingen zijn echter in strijd met het basisidee van een tanktas. Naast een- voudig bereikbare hoofd- en bijvakken, duurzame materialen en goede regen- bescherming moet er bovenal vol- doende ruimte zijn voor je telefoon, portemonnee, multitool, kettingspray en tandenborstel. In het beste geval kan het volume vergroot worden zonder dat dit ten koste gaat van de bewegingsvrijheid en rijdynamiek van de bestuurder. Wat erg gewaardeerd wordt, is het kijkvenster voor een kaart of navigatiesysteem.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3