MotoPlus 2018/16

sport MOTOPLUS 93 GRANDS PRIX VAN TSJECHIË EN OOSTENRIJK SPORT Moto3 1. Marco Bezzecchi (I), KTM; 2. Enea Bastianini (I), Honda; 3. Jorge Martin (E), Honda; 4. Albert Arenas (E), KTM; 5. Lorenzo Dalla Porta (I), Honda; 6. Jaume Masia (E), KTM; 7. Ayumu Sasaki (J), Honda; 8. Gabriel Rodrigo (ARG), KTM; 9. Tony Arbolino (I), Honda; 10. Aron Canet (E), Honda; 11. Fabio Di Gian- nantonio (I), Honda; 12. John McPhee (GB), KTM; 13. Jakub Kornfeil (CZ), KTM; 14. Philipp Oettl (D), KTM; 15. Marcos Ramirez (E), KTM. Moto2 1. Francesco Bagnaia (I), Kalex; 2. Miguel Oliveira (POR), KTM; 3. Luca Marini (I), Kalex; 4. Mattia Pasini (I), Kalex; 5. Jorge Navarro (E), Kalex; 6. Brad Binder (RSA), KTM; 7. Marcel Schrotter (D), Kalex; 8. Joan Mir (E), Kalex; 9. Fabio Quartararo (F), Speed Up; 10. Iker Lecuona (E), KTM; 11. Romano Fenati (I), Kalex; 12. Danny Kent (GB), Speed Up; 13. Andrea Locatelli (I), Kalex; 14. Stefano Manzi (I), Suter; 15. Tetsuta Nagashima (J), Kalex. WK Tussenstand: 1. Marco Bezzecchi, 158 punten; 2. Jorge Martin, 146; 3. Fabio Di Giannantonio, 121. WK Tussenstand: 1. Francesco Bagnaia, 189 punten; 2. Miguel Oliveira, 186; 3. Alex Marquez, 113. UITSLAGEN RED BULL RING, OOSTENRIJK MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Ducati; 2. Marc Marquez (E), Honda; 3. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 4. Cal Crutchlow (GB), Honda; 5. Danilo Petrucci (I), Ducati; 6. Valentino Rossi (I), Yamaha; 7. Dani Pedrosa (E), Honda; 8. Alex Rins (E), Suzuki; 9. Johann Zarco (F), Yamaha; 10. Alvaro Bautista (E), Ducati; 11. Tito Rabat (E), Ducati; 12. Maverick Viñales (E), Yamaha; 13. Andrea Iannone (I), Suzuki; 14. Bradley Smith (GB), KTM; 15. Takaaki Nakagami (J), Honda. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 201 punten; 2. Valentino Rossi, 142; 3. Jorge Lorenzo, 130. In Tsjechië werd de leiding in het kampioen- schap overgenomen door Miguel Oliveira. De KTM-rijder reed een zeer uitgekookte wedstrijd en hield zijn kruid droog tot de negen man sterke kopgroep was uitgedund tot vier. In de laatste ronde van een specta- culaire race moest hij alleen nog afrekenen met Luca Marini, de 20-jarige halfbroer van Valentino Rossi. Marini probeerde het overal, maar de meer ervaren Oliveira was uitgekookter. Francesco Bagnaia had zijn handen vol om Lorenzo Baldassarri achter zich te houden in het duel om de laatste podiumplek. Voor Bo Bendsneyder was de race al na een paar bochten voorbij, toen zijn teamgenoot Remy Gardner een poging deed om Joan Mir te passeren. Gardner raakte Mir en reed niet alleen de Spanjaard onderuit, maar ook Bendsneyder kon geen kant meer op. Met een achttiende start- plaats had de Rotterdammer juist zijn beste trainingsprestatie van het jaar neergezet. Een paar dagen later maakte zijn teambaas Hervé Poncharal met Philipp Oettl en Marco Bezzecchi zijn rijdersduo voor 2019 bekend; Bendsneyder reed op zaterdag zijn slechtste kwalificatie. Vanaf de 27e startplek verloor hij nog vier plaatsen en verbeterde zich ‘in één van mijn zwaarste races ooit’ nog tot de 22e positie. Aan kop woedde een geweldig psychologisch gevecht tussen polesitter Bagnaia en Oliveira. De kersverse WK-leider pakte meteen de kop, terwijl Fabio Quar- tararo Bagnaia buiten de baan dreef. Maar Bagnaia vond snel zijn ritme en hengelde Oliveira meter voor meter binnen. In de voorlaatste bocht stuurde hij langs Oliveira, die meteen terugsloeg. In de laatste bocht probeerde Bagnaia het nog eens, en dit keer met beslissend succes. Dankzij de winst in dit prestigeduel heroverde hij de leiding in het kampioenschap. Luca Marini profiteerde van een crash van Alex Marquez in de laat- ste bocht en noteerde voor Mattia Pasini en Jorge Navarro zijn derde podium op rij. MOTO2: TWEESTRIJD VERHARDT doel, de tweede plaats in het kampioenschap is nog mogelijk.” Ondanks een tweede nederlaag op rij was Marquez tevreden – zijn voorsprong op tweede man Rossi bedraagt nu 59 punten. “Ik was niet conservatief aan het begin, zoals in Brno”, begon Marquez zijn analyse. “Voor mij was de harde achterband de veilige optie en ik besloot te pushen vanaf het begin, hopend dat ik aan het eind nog wat over zou hebben. Zij moesten hun banden ook zwaar belasten om me niet weg te laten rijden.” Dat Dovizi- oso al in de achtste van 28 ronden de snelste raceronde reed, bevestigde Marquez’ stelling. Marquez vertelde dat hij verwachtte met één Ducati de strijd om de overwinning aan te moeten gaan. “Ik verwachtte net als vorig jaar Dovi, maar het werd Jorge. In de laatste ronde probeerde ik het nog, want ik ben Marc en ik móet het proberen. Maar voor en achter was ik de machine kwijt. Als ik hier vijf pun- ten moest verliezen, dan verlies ik maar vijf punten. Geen punt.” Waar Lorenzo en Marquez straalden, kon Dovizioso zijn teleurstelling niet verbergen. De Italiaan was verrast door Marquez’ hoge tempo in het begin en had daarnaast te veel energie moeten aanwenden om te trachten Lorenzo te passeren. “Ik kon niet in de positie komen waarin ik wilde zitten”, vertelde Dovi- zioso. “Wij hadden dezelfde pace als Marc, maar ik moest te veel van mijn achterband vragen om Jorge in te halen. Ik moest te vroeg afhaken en de medium band was waar- schijnlijk de verkeerde keus. Daar moet ik van leren, maar ik ben erg teleurgesteld.” Zijn kans op revanche krijgt Dovizioso in Silverstone, waar hij vorig jaar won en – na een zeldzame mechanische uitvalbeurt van Marquez – als leider in de tussenstand feest vierde. Dat zal nu niet gebeuren, weet ook Dovizioso. “Het kampioenschap is weer interessanter geworden”, vond de Italiaan desondanks. “We zijn weer dichter bij Rossi gekomen.” De strijd om de tweede plaats in het kam- pioenschap lijkt de komende acht races de inzet te worden. < Nu is alles ogenschijnlijk nog koek en ei tussen Jorge Lorenzo en Marc Marquez, maar of dat komend seizoen ook nog zo is als de Spanjaarden teamgenoten zijn bij Honda?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3