MotoPlus 2018/16
sport MOTOPLUS 89 GRANDS PRIX VAN TSJECHIË EN OOSTENRIJK SPORT hart had gedrukt rustig te blijven omdat de punten belangrijk waren. Ik had twee titels op rij gewonnen en het was toen winnen of crashen. Ik leerde dat het belangrijk is om naar anderen te luisteren. Ik leerde door met mijn hoofd tegen de muur te lopen. Daarna heb ik m’n strategie veranderd.” Voorafgaand aan de wedstrijd op de Red Bull Ring in Oostenrijk vond de meest opzienbarende gebeurtenis al op zaterdag plaats, in de hospitality-unit van Yamaha. Voordat Maverick Viñales en Valentino Rossi verhaal deden over hun dramatische twaalfde en veertiende startplaats, nam YZR-M1 Project Leader Kouji Tsuya het woord. “We hebben het momenteel moeilijk”, erkende Tsuya. “We weten dat dit circuit lastig voor ons is, maar de vermogensafgifte is niet pre- cies genoeg. Daarom moet ik de rijders onze excuses aanbieden. Daar komt bij dat we bij Maverick nog een probleem met een sensor constateerden, waardoor we zijn concentra- tie verstoorden.” De openbare spijtbetuiging leek echter wei- nig indruk te maken op beide rijders. “Het is niet aan mij om te zeggen dat we een excuus verdienen”, haalde Rossi de schouders op na een knap gereden inhaalrace waarin hij met een zesde plaats de schade enigszins beperkt hield. “Voor mij is het belangrijker dat ze de machine verbeteren. Daar draait het om.” Terwijl Rossi zich ondanks een tegenvallend resultaat had vermaakt in de race, was bij Viñales de frustratie in dikke plakken te snij- den na een dramatische twaalfde plaats, zijn slechtste finish van het jaar. “De problemen waren erger dan gewoonlijk”, was de Span- jaard zeer economisch met zijn woorden. Nee, plezier had hij niet in het rijden. “Dat is op deze manier onmogelijk.” Rossi finishte nog geen seconde achter vijfde man Danilo Petrucci en bevestigde dat het probleem van de Yamaha verder gaat dan het updaten van de elektronica om een periode van 21 races zonder overwinning te beëindi- gen. “Toen ik in 2004 naar Yamaha kwam, was de situatie nog slechter. Maar er werd wel veel geld gestoken in het project, we hadden de mankracht en het jaar daarna had- den we de beste machine die ik heb gehad. Nu zitten we nog in de situatie van een jaar geleden. Het probleem is dat de concurrentie op mechanisch vlak slechter was. Dit jaar hebben ze de zaken wel voor elkaar. Ik voelde me vorig jaar niet op mijn gemak met het chassis en de mechanische kant. Dit jaar voel ik me erg goed met het chassis, maar de con- currentie heeft op het gebied van elektronica en ook mechanisch dit jaar een grote stap gemaakt.” Rossi maakte onomwonden duide- lijk aan wie hij zich wenste te spiegelen. “Wij zijn het Yamaha-fabrieksteam, dus moeten we ons vergelijken met de fabrieksteams van Honda en Ducati. Niet aan anderen.” Vorig jaar finishte Rossi op de stop & go-Red Bull Ring als zevende op negen seconden, dit jaar werd hij zesde op veertien tellen. De meeslepende strijd om de overwinning was hem daarom ontgaan. Net als vorig jaar bestond de eerste startrij uit Marquez, Dovizioso (op 0,002 seconde!) en Lorenzo – en net als een week eerder in Brno stak dit drietal met kop en schouders boven de rest uit. Bovendien hadden ze alle drie een andere bandenkeuze gemaakt: polesit- en daar zijn wij tegen. Tegen interne modificaties van een stroomlijn hebben we geen bezwaar.” Volgend jaar worden de reglementen andermaal aangescherpt. ■■ Het zou zomaar eens kunnen dat de kalender volgend jaar uit twintig wedstrijden bestaat. De rijders kregen in Brno te horen dat mogelijk een race op het Formule 1-circuit van Mexico aan de kalender wordt toegevoegd. “Twintig races betekent dat we geen leven overhouden”, meende Valentino Rossi. “Afgezien daarvan, het is een slecht en gevaarlijk circuit. Er zal veel moeten worden aangepast. Een race volgend jaar is geen goed idee.” Aleix Espargaro was faliekant tegen. “Het zou moeten gaan als in Thailand, waar we eerst testen, dan de situatie bespreken en dan gaan racen. Ik hoop dat het veilig is. Ze zeggen dat we op gevaarlijkere circuits racen.” Cal Crutchlow was stellig. “Als ze de baan aanpassen en een andere race droppen, ga ik graag. De Red Bull Ring, dát is pas een gevaarlijk circuit, dat mogen ze van mij van de kalender schrappen.” “Als Franco Uncini, Loris Capirossi en Carlos Ezpeleta zeggen dat het veilig kan worden, moeten we dat geloven”, dacht Marc Marquez. Andrea Dovizioso meende dat nog niet alles rond is. “Ik geloof er niet in dat we gaan.” Piero Taramasso van Michelin pleitte voor een test voorafgaand aan de eventu- ele race. De test zou kunnen worden gedaan door een viertal testrijders van de fabrieken. ■■ Pol Espargaro moest in Tsjechië en op KTM’s thuiscircuit, de Red Bull Ring, verstek laten gaan na een zware crash in de warm-up in Brno. De jongste van de twee broers brak een sleutelbeen, maar ernstiger was het letsel aan zijn ruggen- graat. Pol kampte aanvankelijk met verlammings- verschijnselen en toen het gevoel in armen en benen terugkeerde, bleken die bij elke aanraking extreem pijnlijk. Door een in Duitsland opgelopen knieblessure ontbrak ook Mika Kallio in Oostenrijk, waardoor de vertrekkende Bradley Smith KTM’s enige vertegenwoordiger was. Smith finishte als veertiende. Espargaro lijkt niet op tijd fit te zijn voor de Grand Prix van Groot-Brittannië; KTM is dan reglementair verplicht om een vervanger op te stellen. “Dan hebben we een probleem”, vond KTM Motorsport-baas Pit Beirer. “Want om iemand te vinden die snel genoeg en beschikbaar is, is moei- lijk.” Hoewel men aanvankelijk meende genoeg te hebben aan één testrijder, vertelde Beirer in 2019 met twee testrijders te willen werken. “We hebben geleerd van wat ons is overkomen.” Beirer gaf toe te hebben gesproken met Dani Pedrosa, Smith en ook met Jonas Folger – met de Duitser ook over een invalbeurt in Silverstone. “Hij woont op een half uur van de fabriek en we wilden hem in ieder geval vragen. Maar Jonas gaf aan dat hij dit jaar niet wil racen, maar hij is misschien wel een optie als testrijder.” Randy De Puniet neemt voorlopig Kallio’s testwerkzaamheden waar. De 37-jarige Fransman testte in 2016 al voor KTM. PITSTOP De Yamaha’s hadden het zwaar in Oostenrijk. Valentino Rossi moest vanaf plek veertien aan de race beginnen en moest zich onder andere langs Dani Pedrosa en Tito Rabat vechten. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3