MotoPlus 2018/16

sport MOTOPLUS 87 ■■ Lin Jarvis, managing director van Yamaha Motor Racing, vertelde in Tsjechië meer over de aanstaande samenwerking met het Sepang Inter- national Circuit; pas in Silverstone is concreter nieuws te verwachten, aldus de Brit. “Wanneer een overheidsgerela- teerde sponsor bij de deal betrokken is, gaat zoiets over veel schijven. Dat is de reden dat het misschien wat langer duurt”, meende Jarvis. Yamaha heeft het nieuwe team een A- en B-optie gegeven, waarbij de A-optie voor actueel fabrieks- materiaal staat. “‘Money talks’ in dit geval.” Wilco Zeelenberg bevestigde dat hij de nieuwe team- manager wordt, terwijl Johan Stigefelt de ‘team director’ wordt van het in België gestationeerde team. Omdat hij tot het einde van het seizoen aan Yamaha’s fabrieksteam is verbonden, wilde Zeelen- berg niet veel vertellen over zijn aanstaande avontuur. “We krijgen goed materiaal. Beter dan wat Tech3 nu heeft.” Zeelenberg bevestigde ook dat met Torleif Hartelman wordt gesproken over een rol als ‘riding coach’. Maverick Viñales gaf aan dat hij na het aanstaande vertrek van Zeelenberg wel weer met een coach wil gaan werken, maar noemde nog geen namen. ■■ Teammanager Massimo Meregalli bevestigde dat Yamaha volgend jaar met een testteam in Europa gaat werken. Hoewel Lin Jarvis vorig jaar nog geen voorstander was vanwege de hoge kosten, toonde Valentino Rossi zich verheugd: “Het werken met een Japans testteam (met Katsuyuki Nakasuga, FW) is lastig, omdat ze in Japan heel andere cir- cuits hebben. We hebben dan wel een snelle rijder nodig; Bradley Smith en Jonas Folger zijn nog jong en kennen allebei de M1 al.” Stefan Bradl startte in Brno als testrijder van het dit jaar opgezette Euro- pese Honda-testteam. “Ik heb me daar hard voor gemaakt”, liet Marc Marquez weten. “Stefan is een erg goede rijder, een Moto2-wereldkampioen. Hij vertelt soortgelijke dingen als ik.” In Brno kegelde de Duitser echter al na een paar bochten Bradley Smith en indirect ook Maverick Viñales uit de wed- strijd. Bradl schreef ook een kostbare en zeldzame carbon swingarm af. Tot ergernis van HRC-rijder Cal Crutchlow. ■■ In Brno gaven de technische kopstukken van de fabrikanten hun jaarlijkse visie op de eerste seizoenshelft. Hoewel de persconferentie weinig opzienbarends opleverde, bleken andermaal de visies over de aerodynamica-regels tussen Ducati en Honda verschillend. “We praten er veel te veel over”, vond Ducati’s Gigi Dall’Igna, van oudsher een voorvechter van winglets. “De regels worden te vaak aangepast en juist stabiliteit in het reglement is belangrijk. De aero-stroomlijnen zijn belangrijk voor de veiligheid. Het ongeluk met Michele Pirro in Mugello was niet gebeurd als we een fatsoenlijk aeropakket zouden hebben gehad.” Ducati’s testrijder crashte daar zwaar toen zijn voorrem weigerde nadat zijn voorwiel los was gekomen. Honda’s Takeyo Yokoyama definieerde veiligheid anders. “De toevoegingen aan de buitenkant van de stroomlijn kunnen gevaarlijk zijn PITSTOP seconde. Het was de meesterlijke Dovizioso op zijn best, in Ducati’s tweede dubbel sinds Mugello. Dat de drie in de laatste ronde tot het uiterste waren gegaan, bleek wel uit het feit dat ze alledrie hun snelste ronde reden; Lorenzo zelfs de beste van de wedstrijd. Dovizioso was vooral ook blij dat zijn strategie gedurende het weekend de maximale winst had opgeleverd: “Het ging om het beperken van de bandenslijtage en het sparen van energie”, aldus Dovi na zijn tweede seizoensoverwinning. “Mijn strategie was perfect. Ik probeerde ronde voor ronde te kijken hoe het zat met de anderen. Ik wachtte eigenlijk op Marc en ik hoorde hem ook, maar Jorge kwam. In de laatste vijf ron- den werden de banden slechter, maar omdat ik de meeste ronden geleid had, kende ik de sterke punten van de anderen niet. Daarom was het lastig om het gevecht aan te gaan. Ik probeerde te anticiperen en snel te reageren. Dat was de juiste aanpak.” Terwijl Lorenzo normaal gesproken op zijn best lijkt als hij vanaf de eerste plaats de race kan controleren, koos de Spanjaard in Brno een andere strijdwijze. Opvallend dat hij na afloop verklaarde bochtensnelheid te zoe- ken. “Natuurlijk had ik liever gewonnen, maar als we bedenken dat we op vrijdag de weg kwijt waren, mogen we trots zijn”, vond hij. “Ik was bang dat ik de voorband aan de rech- terkant kapot zou rijden. Op de derde plaats probeerde ik zuinig te zijn op mijn eigen energie en op de banden. Dat was nieuw voor mij, maar het werkte. Ik was beter met het remmen, niet met het accelereren. Ik heb risico’s genomen. Dat Marc me ook nog pas- seerde hielp ook niet echt, maar natuurlijk snapte ik hem. Daarna reed ik een defensieve lijn, maar het was te laat voor de overwin- ning. Als ik nog één ronde had gehad... Zelfs met die defensieve lijn reed ik nog de snelste ronde van de race, dus dat betekent dat ik nog wat over had.” Om sneller te zijn had hij risico’s moeten nemen, gaf Marquez toe, en foutloos finishen had prioriteit. In zijn voorgaande 99 MotoGP- races had hij al vaak genoeg dure fouten gemaakt, vond de wereldkampioen. “Ik ben zo vaak gevallen... Misschien maakte ik mijn grootste fout in 2015, toen ik achtereen- volgens in Mugello en Montmelo crashte. Daardoor verloor ik alle kansen op de titel, terwijl iedereen om me heen me op het Jorge Martin schakelde zichzelf uit op de vrijdag van de Tsjechische Grand Prix. De WK-leider crashte en brak zijn linker pols, en zag zijn zeven punten voorsprong op Marco Bezzecchi verdwijnen. In zijn 155e Grand Prix pakte thuisrijder Jakub Kornfeil zijn eerste poleposition en in de wedstrijd leek de 25-jarige Tsjech, de oudste rijder in de klasse, na een kopstart zelfs even weg te rijden. Totdat hij werd opgeslokt door een groep die lange tijd uit zo’n twintig rijders bestond. Bij het ingaan van de laatste ronde was Kornfeil weer koploper. Toch lukte het hem niet om in de laatste vijf kilometer zijn eerste GP-zege veilig te stellen. De alles-of- niets rijdende Fabio Di Giannantonio vond een gaatje en ook Aron Canet glipte langszij. Di Giannantonio, in Le Mans als eerste over de finish maar door een tijdstraf toen naast het podium, won zo zijn eerste Grand Prix. Bezzecchi nam dankzij een zesde plaats de leiding over in de tussenstand. Maar in Oostenrijk keek de Italiaan vreemd op dat Martin de trip naar de Red Bull Ring toch gemaakt had. Bezzecchi reed zijn eerste pole ooit, maar zag op de grid de verbazingwekkende Martin als tweede naast zich. Een nog groter wonder was het dat Martin – 23e in de eerste training – zich samen met Jaume Masia en Albert Arenas tot drie ronden voor het einde in de slip- stream van raceleider Bezzecchi nestelde. Toen passeerde hij zijn rivaal, maar Bezzec- chi counterde en Martin’s onwaarschijnlijke verzet was gebroken. In de laatste ronde zag hij ook Jaume Masia en de vanaf de veertiende plaats opgeklommen Enea Bas- tianini langszij komen, maar in een heroïsch optreden achterhaalde hij Masia nog in de laatste bocht. Bezzecchi won zijn tweede race van het jaar en bouwde zijn voorsprong op de geëmotioneerde Martin uit tot twaalf punten. Brno-winnaar Di Giannantonio stelde teleur met een elfde plaats. MOTO3: BEZZECCHI AAN KOP In de slotfase van de Tsjechische Grand Prix ging het hard tegen hard tussen Dovizioso, Marquez en Lorenzo. Alle drie zetten ze in de laatste ronde hun beste rondetijd neer, Lorenzo klokte de snelste raceronde. >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3