MotoPlus 2018/16

test + techniek MOTOPLUS 73 Adidas Evil Eye Pro 6700 Adidas Evil Eye Pro 1000 Alpina S-Way QVM Fospaic Mod.23 Fospaic Mod.25 Leverancier: Silhouette International, www.adidassportwear.com Silhouette International, www.adidassportwear.com Alpina Sports, www.alpina-sports.com Detlev Louis, www.louis.nl Detlev Louis, www.louis.nl Prijs: € 249,00 € 229,00 € 199,00 € 14,99 € 19,99 Materiaal: Polycarbonaat Polycarbonaat Polyurethaan Polycarbonaat Polycarbonaat Gewicht: 34 g 38 g 32 g 27 g 36 g Glasdikte midden: 2,0–2,2 mm 2,5 mm 2,0 mm 1,7 mm 1,7 mm Op sterkte mogelijk: Ja (direct of met clip) Ja (direct of met clip) Nee Nee Nee Meegeleverd: Zakje, etui Extra glazen, zakje, etui Poetsdoekje, etui – Brillenkoord Gemaakt in: Oostenrijk Oostenrijk Taiwan Taiwan Taiwan Draagcomfort: H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H Windbescherming: H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H UV-bescherming: H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H Kwaliteit: H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H Splinterbescherming: H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H Opmerkingen: De Evil Eye Pro is be- schikbaar in verschil- lende uitvoeringen en glasvarianten. Model 6700 (Coral Reflective) valt naast de kwaliteit ook op door het zeer snel bijkleurende glas (<60 sec)! De Evil Eye Evo Pro 1000 wordt geleverd met verschillend ge- kleurde verwisselbare lenzen en heeft goed doordachte details. Zo is de neusbrug te kantelen en in breedte aan te pas- sen. De bril is ook op sterkte leverbaar, zowel met geslepen glazen als met een optische clip. De in breedte verstel- bare brug werkt prima en het blikveld is met de Alpina S-Way uit- zonderlijk groot. Bij snelheden vanaf 80 km/uur is er echter wel duidelijk tocht achter de bril merk- baar. De overall kwali- teit van deze toch wel dure bril is middel- matig. Licht, aangenaam om te dragen en functioneel. De motorbril met transparante glazen is een tip voor niet- brildragende motor- rijders. Zeer gunstig in de aanschaf, wat meteen ook de wat mindere kwaliteit verklaart. Vanaf 50 km/uur is er al tocht merkbaar, bij snelheden boven de 100 km/uur is de wind- bescherming nog maar minimaal. Kwalitatief matige bril met een pasvorm die onze tes- ters niet kon overtui- gen. Biedt daarentegen wel goede bescherming tegen UV-straling en is splintervrij. -oordeel Zeer goed Zeer goed Goed Goed Voldoende De expert aan het werk: onze professional test de kwaliteit en afwerking... …waarna onze redacteur de brillen onderwerpt aan een test volgens DIN-norm voor veiligheids- brillen. we in deze test niet alleen goedkopere (€ 14,99) maar ook dure brillen (€ 249,-) getest. Als koper kan en moet je een bril eigenlijk uitvoerig testen in een winkel, ook in combinatie met de helm. Maar zelfs dan weet je nog niet of de bril je echt beschermt tegen opspattend steengruis. Tenzij de bril is gecertificeerd onder een van de standaarden bij brillen, zoals DIN EN 166, STANAG, MIL of ANSI. Om hiervoor te slagen worden de bril- len in laboratoria fysiek flink mishandeld met een luchtbuks of vallende ijzeren balletjes van 43 gram die van 1.30 meter hoogte op de bril worden losgelaten. Het behalen van zo’n certificering is voor motorbrillen echter geen noodzakelijkheid. Zo zijn er online en in winkels meerdere coole maar voor het rijden totaal ongeschikte brillen te vinden. Bij het uitzetten van deze test hebben we de verschillende fabrikanten daarom op het hart gedrukt ons alleen echt voor het motorrijden geschikte brillen toe te sturen. Een belang- rijk onderdeel in onze test is namelijk een zo realistisch mogelijke splinterproef. Daarvoor hebben we alle brillen met een luchtdruk- pistool beschoten. Op basis van de mondings- >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3