MotoPlus 2018/15

reportage MOTOPLUS 89 Bij de fabriek van Energica in Italië werden de Nederlanders met open armen ontvangen. 300 kilometer per lading, het laden mag niet langer duren dan het drinken van een kop koffie en het moet op elke straathoek kunnen. Maar dat zijn zaken die volgens mij veel dichterbij zijn dan we ons nu realiseren. Zeker als je ziet met wat voor snelheid er overal laadpalen uit de grond ‘schieten’.” Zorgt deze vakantie er dan voor dat het aantal nieuwe elektrische motoren in Nederland net zo hard omhoog schiet? Een korte rondvraag onder de deelnemers leert dat de meningen hierover nog verdeeld zijn. Zo ziet de ene helft meer voordelen, en de andere meer nadelen. “Ik zou echt heel graag een elektrische motor willen rijden. Het rijplezier dat ik de afgelopen reis gehad heb was echt enorm. Geen moment heb ik gedacht dat ik liever met m’n eigen motor op pad was geweest. En toch overweeg ik – voorlopig – nog geen elektrische motor aan te schaffen. Ik rij simpelweg weinig en ik ben ook verknocht aan mijn oude Yamaha XS2 en KTM Adventure. Die doe ik niet weg. Soms moet je gewoon genoegen nemen met wat je hebt”, laat Fred de Weert na afloop weten. Ook Marco denkt dat het nu nog wat te vroeg is voor een eventuele overstap: “Ik gebruik zelf de motor vooral voor vakanties, waarbij lange afstanden geen uitzondering zijn. Dus een actieradius van rond de 100 kilometer is wel een nadeel. Hetzelfde geldt voor de beperkte bagagemogelijkheden. Daarnaast hebben we veel problemen gezien met het laden: palen waren defect, betalen moest met veel verschillende pasjes en het rijden in een groep zorgt voor nóg langere laadtijden omdat je op elkaar moet wachten. Ik zie een elektrische motor op dit moment dan ook nog niet als vervanger van mijn huidige motor.” Peter van der Meer twijfelt nog: “Ik zou best een elektrische motor- fiets willen kopen. Echter ligt de prijs op dit moment, ook voor tweedehands motoren, boven het budget dat ik normaal aan een motorfiets uit wil geven. Dit geldt overi- gens wat mij betreft ook voor de meeste brandstof-motorfietsen. Ik gebruik de motor puur voor de hobby. Wellicht is dit anders als ik de motor ook voor woon-werkverkeer zou gebruiken. Bovendien vind ik de huidige elektrische motorfietsen te klein voor twee personen en bagage. Daarnaast moet je je reisplanning wel erg goed afstemmen op de aanwezigheid van laadpalen. Rene Huizinga is daarentegen wel overtuigd: “Ik zie zeker de voordelen. Een hoog koppel, de stilte bij het wachten, het lagere geluidsniveau bij het rijden in bepaalde omstandigheden en goede prestaties qua acceleratie. Een betere actieradius en infrastructuur van laad- palen zijn wel wenselijk. Daarnaast moet de aanschafprijs wat omlaag.” Roelof Veldhuis vat het kort samen: “Er zijn duidelijk meer pluspunten dan minpunten! Ontspannen rijden, weinig gebruik hoeven maken van de mechanische remmen en altijd de goede gearing en kracht voorhanden.” Overigens is iedereen onverdeeld positief over de ‘brandstof’-kosten van de trip: “Het heeft ons krap 30 euro aan stroom gekost”, vertelt Carlo. < Kabels, kabels, kabels. Hoe langer hoe beter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3