MotoPlus 2018/15
88 MOTOPLUS reportage DOSSIER ELEKTRISCH OP VAKANTIE een lunch”, aldus Marco Bloem. Om al deze laadperikelen te tackelen had de groep een veelvoud aan pasjes bij zich. “Standaard vijf verschillende pasjes”, legt Carlo uit. “Daardoor werkte er altijd wel één. Wat ons overigens opviel was dat verschillende laadpalen nog zo goed als nieuw waren. Bij een aantal hebben we zelfs de plastic linten er af moeten trekken om te kunnen laden. Volgens de lokale mensen stonden die palen er ook pas vier dagen. Bij andere locaties waren we nog wat te vroeg en troffen we alleen wat uit de grond omhoog stekende kabels aan. Dat droeg overigens wel bij aan het avontuur. Daarnaast kon je via verschil- lende apps altijd wel een andere paal vinden. Een enkele keer vonden we zelfs palen die op geen enkele kaart aangegeven stonden. Reden voor een vreugdedansje.” Eenmaal in Italië werden de Nederlandse pioniers met open armen ontvangen door het voltallige personeel van Energica. “Heel bijzonder om mee te maken. Ook voor hen, want nooit eerder was er zo’n grote groep Energica-rijders vanuit Nederland bij de fabriek aangekomen. We hebben een hele rondleiding gehad en hebben ook de direc- trice van Energica ontmoet. Nu we weer terug zijn in Nederland moet ik zeggen dat de hele reis me honderd procent is meege- vallen. Na wat wennen aan de motoren, want ze zijn volledig automatisch en maken veel minder geluid dan ik gewend ben, merkte ik dat ik me zelfs begon te ergeren aan al die luide en stinkende auto’s en motoren om ons heen. Zo voelde ik me ook toen ik vijftien jaar geleden stopte met roken. Pas toen had ik door hoe erg de rook van sigaret- ten stonk. Het is tevens een genot om zelfs tijdens het rijden (bij een snelheid onder de vijftig kilometer per uur) nog allerlei natuur- en omgevingsgeluiden te horen. Ook kun je bij ieder stoplicht gewoon een praatje maken met je maatje zonder allemaal hand- gebaren te moeten maken. Ja, ik kan er wel aan wennen, aan zo’n elektrische motorfiets. Natuurlijk moet Energica de motoren 100 kilo lichter maken, de actieradius moet naar De gesprekken tijdens de lunch gingen dit keer over procenten en regeneratie in plaats van over banden en olie. Gelukkig werden de troosteloze tank- stations afgewisseld door prachtige uitzichten.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3