MotoPlus 2018/15
104 MOTOPLUS sport De eerste volledig Italiaanse ‘front row’ in de Moto2 leverde niet voor alle mannen succes op. Mattia Pasini verknoeide niet alleen zijn eigen race door een crash, maar ook die van WK-leider Francesco Bagnaia, en alleen de verrassende Luca Marini had na afloop van de race reden tot grote tevredenheid. De 20-jarige halfbroer van Valentino Rossi voerde een aantal ronden de race aan en vocht tot de laatste bocht om de tweede plaats met Joan Mir (#36). Maar ook met de derde plaats – zijn allereerste Grand Prix-podium – bewerk- stelligde Marini (#10) misschien wel zijn doorbraak. Lang ging het in de race ook tussen de Moto3-wereldkampioenen van de laatste twee jaren, Mir en Brad Binder (#41). De Zuid-Afrikaan kwam na een mati- ge achtste plaats zeer knap naar voren en vierde zijn contractverlenging bij KTM met zijn eerste Moto2-zege. Mir leek nog sterk genoeg voor een laatste aanval, maar moest zich uiteindelijk vooral verdedigen tegen Marini. De vierde plaats was voor Miguel Oliveira, die voor de vierde race op rij buiten de top 10 gekwalificeerd stond. De Portugees startte echter agressief en misschien zelfs wel iets te agressief. Bij een inhaalactie op Xavi Vierge viel hij terug naar de zevende plaats, voordat hij zich weer knap naar voren reed. Het podium bleef echter net 0,2 seconde buiten bereik. Toch had Oliveira reden om happy te zijn, omdat Bagnaia na de crash van Pasini teruggeworpen werd naar de 27e positie. Hij werd door een inhaalactie op de niet fitte Alex Marquez in de laatste bocht nog afgevlagd als twaalfde, waardoor hij negen punten van zijn voorsprong op Oliveira verloor. Lorenzo Baldassarri, vierde in de tussenstand, viel ook al vroeg in de race. Bo Bendsneyder kampte het hele weekend met een pijnlijk linker been; een groot nadeel op de Sachsenring, waar tien van de dertien bochten linksom zijn. In de race moest de Tech3-rijder afzien. Hij reikte niet verder dan de twintigste plaats. MOTO2: BINDER’S EERSTE snel een ‘drop’ had met de banden”, aldus Marquez. Met Lorenzo als snelste man op vrijdag en Petrucci en Dovizioso ook in de top 4, leek Ducati wellicht voor een ver- rassing te kunnen zorgen op een circuit dat niet direct bij de GP18 lijkt te passen. Dovizioso zei op zaterdag nog ‘net zo snel te zijn als de snelste man, maar ik weet niet hoelang’. In de race tekende Petrucci met de vierde plaats voor de beste Ducati-prestatie. Lorenzo maakte in het laatste derde deel van de race veel fouten en moest zelfs de vijfde plaats aan de ijzersterk sturende Alvaro Bautista op de GP17 laten. Dat Lorenzo als enige rijder voor de softe voorband had geko- zen, was volgens hem niet het probleem. “De achterkant, daar zat het probleem”, aldus de Spanjaard. “We hebben de fout gemaakt om zo veel bezig te zijn om het gevoel aan de voorkant te verbeteren dat we de achterkant hebben verwaarloosd. Toen de banden een groot verval lieten zien, miste ik ook accele- ratie en werd ik door vier, vijf man ingehaald. Met deze setting was het onmogelijk om met een softe achterband te rijden en daarom pakte ik een medium. Maar aan het eind wilde de machine niet meer goed afremmen voor de bochten, de reden daarvoor was de achterkant. We missen (ondanks een laatste, op zaterdagnacht ingevlogen aanpassing aan de tank, FW) nog steeds wat met het remmen. Dat was voor mij ook een verras- sing. Halverwege de race werd het moeilijker. Ik probeerde zo vloeiend mogelijk te rijden, maar ik had geen tractie.” Teamgenoot Dovizioso zei ‘niet verrast’ te zijn dat de Ducati’s in de slotfase wat misten. “De realiteit is dat we beter zijn dan vorig jaar, maar in de snelle bochten onder hellingshoek hebben we niet dezelfde acceleratie als de Honda’s en Yamaha’s”, was Dovi’s uitleg. “Wij hebben meer verval met de achterband. We hadden al niet het maximale vermogen gebruikt, om de achterband te sparen. We hadden minder spin, maar zelf verbruikte ik meer energie. Aan het eind kon ik het niet meer bijhouden. Ik had zeker meer verwacht dan een zevende plaats en ik ben ook niet blij dat ik de vierde Ducati was. Maar hier op de Sachsenring is het altijd moeilijk te voorspellen hoe een race loopt. Ik dacht de juiste strategie te hebben door de set-up vooral goed te hebben voor twee snelle boch- ten. Dat was een fout. Als je niet kunt rijden zoals je wilt, verlies je alleen maar meer.” In zijn triomfantelijke uitloopronde klom Marquez over de hekken om te vieren met de fans. Toen hij terugkeerde naar zijn machine, stuitte hij op een marshal. “Hij droeg een oranje petje met het nummer 26. Dat wilde ik laten zien”, aldus Marquez. “Want de echte man van het weekend was Dani. We gaan hem missen.” Marquez was zeer lovend over zijn teamgenoot. “Hij was één van de belangrijk- ste rijders in de MotoGP. Hij was voor veel kin- deren ook een held. Hij heeft mij geleerd hoe ik op de Honda moest rijden. Fysiek was hij in het nadeel, maar als het gaat om gevoel voor de motor, dan is hij één van de besten. Als hij zijn dag heeft, is hij niet te verslaan.” Valen- tino Rossi zei verrast te zijn en Pedrosa’s naderende afscheid te betreuren. “Onze sport verliest één van de besten. Terecht dat hij een ‘Legend’ wordt”, steunde Rossi Dorna-baas Carmelo Ezpeleta’s aankondiging dat Pedrosa bij zijn laatste race in Valencia tot ‘MotoGP Legend’ wordt benoemd. “Het is jammer voor hem dat hij nooit MotoGP-wereldkampioen is geworden. Het was altijd goed om hem op de baan te volgen. Hij was één van de eerste rijders die uit de bochten de machine heel vroeg overeind zette. En hij werkte aan zijn zwakke punten; hij verbeterde zichzelf heel sterk in de regen.” Maverick Viñales noemde Pedrosa ‘een referentie’. Al voor het weekend kondigde Pedrosa zijn afscheid aan op een circuit waar hij tussen 2004 en 2012 zesmaal won en in totaal tien podiums bijschreef. Met zijn vader in tranen op de eerste rij, legde Pedrosa zijn besluit uit. “Ik heb er lang over nagedacht, want dit is de sport waar ik van houd”, aldus Pedrosa. Op een circuit waar hij vier MotoGP-races won, strandde Pedrosa dit jaar teleurgesteld en teleurstellend als achtste. Een geëmotioneerde Dani Pedrosa kondigde in Duitsland zijn afscheid aan na achttien jaar in de GP’s.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3