MotoPlus 2018/15
sport MOTOPLUS 103 ■■ Repsol Honda- teammanager Alberto Puig ging ook in op Dani Pedrosa’s nade- rende afscheid en Jorge Lorenzo’s komst. “Na dertien jaar in het team wilden we andere mogelijkheden bekijken en Jorge Lorenzo is een drievoudig MotoGP-wereldkampioen”, aldus Puig. “Hij was een interessante optie en wij wilden graag onze machine zien met een andere rijder.” Terwijl het volgens HRC Director Tetsuhiro Kuwata Pedrosa’s eigen beslissing was om te vertrekken bij HRC, staat Honda open voor de mogelijkheid om hem in te zetten als testrijder, gaf Puig aan. “Ik weet nog niet of hij dat wil, maar we zullen zijn beslissing respecteren.” Voor de vervanging van Pedrosa had hij slechts ‘informele gesprek- ken’ gevoerd, maar met Lorenzo was het serieus geworden. “Ik weet niet wat Ducati over hem dacht en dat interesseert me ook niet. De moge- lijkheid deed zich voor om hem te contracteren en die kans hebben we gepakt. Hij heeft er lang over gedaan om te wennen aan de Ducati, maar daarna won hij ook twee races. Wij verwachten van hem goede resultaten en overwinningen. Net als Dani is ook Jorge een vloeiende rijder met misschien iets meer bochtensnelheid. Engineers leren van rijders, dus het wordt interessant om te zien wat hij het team brengt.” ■■ Jorge Lorenzo neemt volgend jaar niet zijn huidige crewchief Christian Gabbarini mee naar Honda. Gabbarini, eerder onder meer zeer suc- cesvol met Casey Stoner bij Ducati én Honda, werkt volgend jaar met MotoGP-rookie Francesco Bagnaia bij Pramac Ducati. Wie volgend jaar wel de technisch verantwoordelijke man wordt voor Lorenzo is volgens Alberto Puig nog niet duidelijk. Puig: “We werken wel het liefst met iemand die Honda kent.” Ramon Aurin, nu werkend met Takaaki Nakagami en eerder werkzaam voor Jack Miller én Pedrosa, past in dat plaatje. Andrea Iannone gaat bij Aprilia mogelijk werken met de zeer ervaren Giovanni Sandi (nu samen met Mattia Pasini in de Moto2) of Giacomo Guidotti (nu de man naast Dani Pedrosa). Maverick Viñales wordt gelinkt aan Esteban Garcia, nu crewchief voor Bradley Smith, maar eerder met Viñales actief in de Moto3. “Ik ben blij met Ramon (Forcada) en ik denk dat het moeilijk is om een technisch beter iemand te vinden”, hield de Yamaha-coureur zich op de vlakte. “Maar ik sta open voor nieuwe dingen.” ■■ HRC Director Tetsuhiro Kuwata liet zijn visie horen over de ontwikkeling van de Honda RC213V. Kuwata vertelde dat zowel de topsnelheid en het chassis dit jaar waren verbeterd. “Maar het blok kan nog beter en we kijken ook hoe onze rijders de banden beter kunnen controleren”, gaf Kuwata aan. De HRC-rijders Marquez en Crutchlow kiezen doorgaans voor harde compound voorbanden vanwege oververhittingsgevaar. Met het wegvallen van het Marc VDS Team (naar verluidt werden de teamleden zondag op de hoogte gebracht) vervalt PITSTOP Vorig jaar brak Jorge Martin zijn rechter enkel tijdens de trainingen voor de Duitse Grand Prix, dit jaar brak hij het verzet van de concurrentie. De Spanjaard deed dat op magistrale wijze, nadat hij op zaterdag al zijn zesde pole van het jaar had geclaimd. Martin (#88) nam ook het initiatief na de start en kwam bovendien onnavolgbaar terug na tegenslagen. In een kopgroep, die op een gegeven moment uit achttien rijders bestond, maakte Martin eerst zelf een foutje dat hem van de leiding terugwierp naar de derde plaats. Toen hij zich terug had gevoch- ten naar de kop, werd hij aangetikt door teamgenoot Fabio Di Giannantonio. De Itali- aan ging onderuit bij het contact, Martin kon ternauwernood overeind blijven. Het kostte hem andermaal twee plekken, maar met nog acht ronden te rijden had hij niet alleen weer de leiding opgeëist, Martin slaagde er ook in om een beslissend gat te slaan naar Marco Bezzecchi (#12) en achtervolgers. Martin had slim zijn banden gespaard en reed naar zijn dik verdiende vijfde overwinning van het jaar. Hoewel Bezzecchi nog enigszins in het spoor bleef, gingen Martin’s concurrenten Di Giannantonio (derde in de tussenstand) en Enea Bastianini (vierde in het klasse- ment) onderuit. John McPhee (#17), voor de Duitse race slechts negentiende in de stand, revancheerde zich voor zijn val in Assen met zijn eerste podium van het jaar. In de slotfase reden ook Bezzecchi en McPhee weg van de achtervolgers Marcos Ramirez en Aron Canet. MOTO3: MAGISTRALE MARTIN eigenlijk moet ik hem deze trofee geven.” Andermaal hamerde Rossi op een verbetering van de elektronica, volgens hem het zwakke punt van de Yamaha M1. “In vergelijking met de Ducati’s gaan wij veel beter de bocht in. Maar zij hebben een indrukwekkende accele- ratie. Hier is dat niet genoeg. Het is wel het punt waar wij aan moeten werken. De balans van de machine is verbeterd, maar we hebben een beetje hulp uit Japan nodig om de accele- ratie en de elektronica te verbeteren.” Voor het eerst dit jaar stonden dankzij Rossi en Viñales de twee fabrieks-Yamaha’s op het podium. Viñales reed een zonderlinge race, waarbij hij in de openingsfase weer veel te veel liet liggen en terugviel naar de achtste plaats. In de laatste negen ronden klom hij echter van de zevende plaats op naar de derde positie, zo’n halve seconde achter Rossi. Helemaal tevreden was Viñales dan ook niet. “Het ging veel beter dan vorig jaar (toen hij vierde werd, FW) en in het laatste deel was ik snel”, analyseerde de als vierde gestarte Spanjaard. “Maar ik had eigenlijk verwacht dat ik er aan het begin bij kon zit- ten. We moeten nog stappen zetten, ik zelf ook. Het probleem in het begin van de race was weer weinig grip en daarna ging het elke ronde beter. Dat is vreemd, maar zo is het.” Marquez en Rossi verbaas- den zich over de twee fabrieks-Ducati’s. “Ik zag Jorge pushen, maar ik zag ook dat hij Hoewel hij eerder twee keer op het podium stond op de Sachsenring, lukte Cal Crutchlow dit jaar maar heel weinig. Hij verloor in de tiende ronde zijn vijfde plaats door deze crash. De meest indrukwekkende prestatie – na Marquez – kwam misschien wel van Alvaro Bautista, die achter Danilo Petrucci vijfde werd. Andrea Dovizioso finishte als zevende. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3