MotoPlus 2018/12
reportage MOTOPLUS 85 Vespa Elettrica/X Prachtig om te zien, maar deze elektrische diva uit Italië laat vooralsnog op zich wachten. Yamaha TY-E De eerste E-bike van het merk is een echte wedstrijd- machine voor de trialsport. sche accufabriek neer. In samenwerking met het Japanse Panasonic worden daar inmiddels al accucellen en -pakketten gemaakt. Als de nieuwe fabriek in 2020 op volle kracht gaat draaien, moeten de accukosten met ongeveer 30 procent dalen. Naast Panasonic zijn het Koreaanse LG Chem en Samsung toonaangevend als het om accutechnologie gaat. Deze drie partijen controleren 85 procent van de totale accucelmarkt wereldwijd. De beide Koreaanse bedrijven investeren momenteel flink in de opbouw van productiecapaciteit in Europa: LG Chem bouwt een accufabriek in Breslau, Samsung bouwt een vroegere tv-fabriek in Hongarije om tot accufabriek. De ontwik- kelingen lijken duizelingwekkend snel te gaan en de capaciteit is de laatste vier jaar omhoog geschoten, ongeveer het dubbele bij een gelijkblijvend gewicht en omvang van de accu’s. De inkoopprijzen van accucellen zijn daarnaast in hetzelfde tijdsbestek ongeveer gehal- veerd. Een flinke rugwind voor de markt dus. Zeker voor de kleinere en ook nieuwe aanbieders die steeds meer op de markt komen en inspringen op de behoefte aan stedelijke mobiliteit zonder verbran- dingsmotor. Het Chinese Niu is daarvan een goed voorbeeld. Sinds de start van de verkoop van de N-U Pro in juni 2015 zijn er wereld- wijd al meer dan 360.000 van deze lichte machines verkocht. Dat zijn nog eens aantallen! En dan wordt het ook voor de grote jongens in de branche interessant. “E-mobiliteit is een enorm belangrijk onderwerp, omdat het compleet nieuwe voertuigcategorieën genereert”, zegt KTM- directeur Stefan Pierer. Met name in de lichtere vermogensklas- sen tussen 1 en 4 kW is de opmars niet te stuiten. “De vroegere bromfietsen en scooters met een tweetakt-blok”, aldus Pierer. In de komende tien tot vijftien jaar verwacht de KTM-baas en presi- dent van het Europese verbond van motorfietsfabrikanten veel lichte E-modellen tot 10 kW, die een nuttige bijdrage aan het groot- stedelijke mobiliteitsvraagstuk gaan leveren: “We beschouwen onszelf daarbij echt als probleemoplossers”. < Nu de crisis bij MV bezworen lijkt, moet nu Cagiva met E-mobiliteit weer de wind in de zeilen krijgen. Dat liet MV Agusta-eigenaar Castiglioni onlangs in een interview met MotoPlus (10/2018) weten. De pretfactor staat in die plannen op de voorgrond. “We willen er vooral jonge klanten mee aanspreken”, legt de flamboyante Italiaan uit. Op de planning staat een soort van crossover tussen een mountainbike en een E-motorfiets. De nieuwe E-Cagiva’s moeten bovendien een “acceptabel prijsniveau” (Castiglioni) hebben. De Italianen willen op de komende EICMA-motorshow in november al meerdere prototypes laten zien. Giovanni Castiglioni Eigenaar MV Agusta “Met een elektrische motor moet je vooral lol kunnen hebben” Bij moederbedrijf VW wordt er onder hoge druk aan elektrische auto’s gewerkt. In hoeverre heeft dat consequenties voor het tweewielermerk van het Duitse concern? “Wij ontwikkelen onze eigen strategie”, antwoordt Ducati-baas Claudio Domenicali. Ook bij Ducati gaat de elektrische krachtbron definitief zijn intrede doen, maar een paar jaar later dan bij de auto’s van het concern. “Dan pas kunnen we ook over de concrete omvang van dit project spreken”, vult Domenicali aan. Hij ziet elektrische aandrijving in de basis als een interessant toekomstperspectief. Het hangt er echter in belangrijke mate vanaf hoe de infrastructuur en de accutechnologie zich verder ontwikkelen. “Gezien de huidige staat van ontwikkeling moeten er voor motorfietsen nog teveel compromissen worden gesloten om tot een accepta- bele actieradius te komen.” Claudio Domenicali Directeur Ducati “Ook bij Ducati doet elektro- mobiliteit zijn intrede” 25 MILJARD US-Dollar branche- omzet werd er in 2015 met elektrische scooters gemaakt
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3