MotoPlus 2018/12
84 MOTOPLUS reportage REPORTAGE ELEKTRISCH RIJDEN, HOE GAAT HET VERDER? Johammer J1 Tot nu toe zijn er in Oostenrijk 47 van deze futuristische elektro-cruisers verkocht. Niu N1S De verhoudingsgewijs voordelige en goed afge- werkte Chinese scooter heeft in korte tijd naam gemaakt. Zero DSR Black Forest Edition Speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Is de actie- radius echt geschikt voor het betere toerwerk? Govecs Schwalbe Sinds de zomer van 2017 via internet te bestellen en zowaar met levering aan huis. Energica Ego Een 20 kW-snellader, die de laadtijd tot 30 minuten beperkt, is nu standaard. Het Oostenrijkse merk lanceerde in 2014 al de Freeride E offroad. Met ingang van dit modeljaar is daar de nieuwe KTM Freeride E-XC bij gekomen, voorzien van een doorontwikkelde elektromotor met meer vermogen en een grotere accucapaciteit. In combinatie met een nieuwe recuperatietechniek moet er tot anderhalf uur lang mee gereden kunnen worden tot de accu opnieuw moet worden opgeladen. Hoofdmarkt voor deze elektri- sche Freeride is Europa, maar het model wordt ook in de Verenigde Staten en Australië verkocht. Ondertussen wordt er bij KTM gewerkt aan een elektrisch aangedreven mini-crosser voor jonge rijders tussen de 4 en 10 jaar oud. Bij voldoende vraag moet deze wereldwijd beschik- baar worden. KTM Freeride E-XC: training en lol in plaats van stadsverkeer. saki werd onze vraag doorgestuurd naar Japan. Antwoord: “Helaas kan momenteel niemand op het hoofdkantoor van Kawasaki Heavy Industries daar antwoord op geven”. Ook bij Suzuki en Yamaha kwa- men we niet veel verder. Hoe serieus Harley-Davidson is om marktleider op het gebied van elektrische motorfietsen te worden, blijkt wel uit de aangekondigde investering: 25 tot 50 miljoen dollar wil het jaarlijks in de ontwikkeling van elektrische motorfietstechnologie steken, zo kondigde Harley-directeur Matt Levatich aan. Eerder dit jaar nam het Amerikaanse merk een groot aandeel in de Californische start-up Alta Motors (het vroegere BRD Motorcycles), dat gespecia- liseerd is in zelf ontwikkelde elektrische motorfietsen – voornamelijk offroad-modellen, die onder de modelnaam Redshift worden ver- kocht. Levatich onderbouwde de strategische en financiële samen- werking als volgt: “Alta heeft innovatiekracht laten zien en onze doelen zijn identiek”. Alta Motors wordt onder andere gefinancierd door Tesla-medeoprichters Marc Tarpenning en Martin Eberhard. Tesla zet momenteel midden in de woestijn van Nevada een giganti- Honda EV-Cup Het eerste prototype verscheen al in 2009. De huidige conceptversie heeft achterwielaan- drijving in plaats van tweewielaandrijving. Naar eigen zeggen volgt het Britse merk de ontwikkeling van elektrische motoren en de daarmee verbonden technieken op alle mondiale markten. Maar desgevraagd laten de Britten via hun perswoordvoerder weten dat het voor Triumph nu niet het juiste moment is om met een elektri- sche motorfiets op de markt te komen. Net als voorheen is het van mening dat er nog heel wat uitdagingen liggen om deze technologie op grote schaal uit te kunnen rollen. Dat geldt met name voor machi- nes die ook buiten de stad gebruikt gaan worden.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3