MotoPlus 2018/12

reportage MOTOPLUS 83 Bij BMW schatten ze in dat E-mobili- teit in de toekomst ook bij motorfiet- sen een grote rol gaat spelen. Die ont- wikkeling zal per segment geschieden. In klare taal: de overstap naar E-bikes begint in de stedelijke omgeving, waarvoor de actieradius van een elektrische scooter voldoende is. De tweede stap is gericht op forensen die een redelijke afstand moeten afleggen. Pas aan het eind van het elektrificatieproces staan pure hobbyproducten als bijvoorbeeld de R1200GS, waarmee op sommige dagen ook zomaar 800 kilometer wordt gereden. “Dat wordt volledig elektrisch lastig”, denkt Schaller. 400 kilometer lijkt misschien eerder haalbaar. “Bovendien heeft zo’n machine dan een dusdanig hoog gewicht dat het met de stuurpret al snel gedaan is.” Prof. Dr. Karl Viktor Schaller Hoofd Ontwikkeling BMW Motorrad BMW C evolution: nu ook als Long Range-versie verkrijgbaar. BMW Concept Link: de lichte stadsflitser van overmorgen? “We rijden nog heel lang verbrandingsmotoren” Van alle grote motorfabrikanten heeft BMW het thema elektrisch al vrij vroeg omarmd met de C evolution, een elektrische scooter, waarvan nu ook een Longe Range-uitvoering verkrijgbaar is. De maxi-scooter is al sinds 2014 op de markt, maar goedkoop is de C evolution met ruim 14.000 euro niet. Toch zijn er wereldwijd al meer dan 4.500 stuks van verkocht. Maar het huidige aanbod volwaardige elektrische motorfietsen is vooral afkomstig van relatief nieuwe, innovatieve ondernemingen zoals bijvoorbeeld het Oostenrijkse Johammer e-mobility, dat de futuristische J1 elektro-cruiser maakt. Of de elektropioniers van Zero uit de USA en Energica uit Italië. Zero heeft voor haar huidige modellen net drie nieuwe accu’s ontwikkeld, die middels een tien procent grotere capaciteit voor een grotere actieradius moeten zor- gen. Bovendien staat er een nieuwe snellader op stapel, waardoor de laadsnelheid verzesvoudigd wordt. De Zero-modellen van de Ameri- kanen zijn in Nederland leverbaar vanaf € 12.700,- en op basis van Al in 2014 liet Harley-Davidson als grote motorfabrikant een elektrische proefbal- lon op in de vorm van Project LiveWire. “We wilden daarmee eens peilen hoe onze klanten op een Harley met een elektrische krachtbron rea- geerden”, vertelt Frank Klummp. Daarnaast liet Harley-baas Matt Levatich al weten dat de Amerikanen voor 2020 een elektrisch model op de markt willen brengen. “De verkoop- aantallen van elektrische motoren zijn nog erg laag”, licht Klumpp toe. Maar dat gaat ongetwijfeld veranderen. Zeker als elektrische motoren er cool uit gaan zien en de voordelen van een elektrische krachtbron, met name de vermogensontplooi- ing, volledig worden uitgebuit. “Marktonderzoekers zien met name in Azië en in West-Europa grote kansen voor elektrische voertuigen”, zegt Klumpp. Hij gaat ervan uit dat de E-Harley in Europa op de markt gaat komen. Frank Klumpp Marketing-directeur Europa Harley-Davidson Feedback doet ertoe: 12.000 bikers hebben al met het LiveWire-prototype gereden. E-bikes zijn zeker een toekomstmarkt” de Zero DSR heeft het met de Black Forest zelfs de eerste speciaal voor de Europese markt ontwikkelde toermachine gepresenteerd. Met deze machine moet je 250 kilometer kunnen rijden voor je hem weer moet opladen. Een waarde die overigens is gebaseerd op stadsverkeer. Het Italiaanse Energica uit Modena heeft met de Ego, Eva en EsseEsse9 inmiddels drie krachtige straatmodellen in het gamma, stuk voor stuk voorzien van hoogwaardige componen- ten en keurig afgewerkt, maar helaas ook behoorlijk zwaar. En in de nieuwe E-klasse, die komend jaar in het bijprogramma van de MotoGP zit, starten alle deelnemers met de Corsa-raceversie van de Energica Ego. Toch is het aantal verkochte elektrische tweewielers met een top- snelheid van meer dan 45 km/uur in Nederland nog erg bescheiden, al is er wel sprake van een gestage groei. En aangezien er steeds meer experimentele start-ups zijn en er ook in de racerij meer met elektrische machines wordt geëxperimenteerd, zullen de aantal- len zeker gaan groeien. Ook blijkt uit diverse onderzoeken dat de motorrijder in toenemende mate openstaat voor elektrische moto- ren. Maar hoe kijken de grote motorfabrikanten naar de groeiende interesse? Een paar dromen gaan in ieder geval niet uitkomen. Een KTM 390 Duke met een elektrische krachtbron zal er bijvoorbeeld niet komen. De S1000eRR, die BMW in 2015 presenteerde, eindigt ook in het museum. Het veelbelovende E-merk Brammo werd opgeslokt door het Amerikaanse Polaris, waarna vervolgens de activiteiten werden gestaakt. En wat zijn de Japanners eigenlijk van plan? Bij Honda Europe luidt het antwoord: “Geen commentaar”. Bij Kawa- >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3