MotoPlus 2018/12

TEST ALLROADS MET CARDAN Vering Ik heb een opmerking over de allroad vergelijkingstest uit MotoPlus 6/2018. Daar gaat het onder andere over de XT1200ZE Super Ténéré, dat is naar mijn weten de versie met het elektrische veringpakket (ik heb deze namelijk zelf ook, een 2015-model). Vervolgens zie ik op bladzijde 40 en 41 dat de veerring bij de Honda en Yamaha met een handig stelwiel versteld moet worden terwijl dit bij de BMW en Triumph volautoma- tisch gaat. Dat het bij de Yamaha niet volautomatisch gaat oké, maar in ieder geval wel gewoon elektrisch middels het op het stuur te bedienen menu. Verder valt me op dat als het om de bagage- capaciteiten gaat, jullie nog met het oude type koffers rijden – volgens mij zijn die ook in 2018 vernieuwd. Bennie Akkerman Om met dat laatste te beginnen, er zit- ten sinds dit jaar inderdaad ook 48-liter zijkoffers in het accessoireprogramma van de Super Ténéré, echter was de testmotor uitgerust met de bekende 32-liter aluminium koffers, die ook nog altijd in het programma zitten. Het toegekende puntenaantal is uiteraard op basis van de door ons gereden test- motor, niet op basis van de potentiële bagagemogelijkheden. Maar het is natuurlijk goed om te weten dat er ook nog grotere koffers voor de XT1200 beschikbaar zijn. Wat betreft de elek- tronische vering, daar heb je helemaal gelijk, ook de veervoorspanning van de Yamaha is gewoon elektronisch instel- baar. In de reguliere beoordeling is het wel goed gegaan, daar krijgt de Yamaha net als de BMW en Triumph 9 punten voor het onderdeel ‘instelmogelijkheden vering’. Echter bij de reisbeoordeling is er een fout ingeslopen, in plaats van 3 zou de Super Ténéré 5 punten moeten hebben gekregen voor het onderdeel ‘bereikbaarheid veervoorspanning’, daarmee zou hij dan op een punten- totaal van 192 eindigen. Weliswaar nog altijd op de derde plaats, maar wel slechts één puntje achter de BMW. Onze excuses voor de fout. MAIL FEEDBACK Vragen en/of opmerkingen? Mail ze aan mail@motoplus.nl of stuur ze naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld. De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor reacties niet in behandeling te nemen of in te korten. SCHUBERTH C3 Dit al eens gezien? Ik lees de MotoPlus altijd met veel plezier, vooral de tests van de diverse toebehoren voor de motorrijder. Om die redenen heb ik ook een Schuberth C3 systeemhelm aangeschaft. Na een aantal jaren wilde ik het uiterlijk opknappen en de helm in de kleur van de motor laten spuiten. Ik weet dat je daar voorzichtig mee moet zijn, maar ervaren spuiters weten waar ze mee bezig zijn en in de fabriek worden helmen ook gespoten. Het gaat in dit geval echter niet over het spuiten maar wat ik tegenkwam bij demontage van mijn helm. Bij het ver- wijderen van de tempex binnenschaal viel me namelijk op dat er in de helmschaal een soort gefreesde groef aan de bovenzijde van het hoofd zat. Deze groef is op het diepste punt circa 2,5 mm diep. Dit riep natuurlijk meteen een hoop vragen op. Want waar dient deze groef voor? Is dit iets dat bij iedere Schuberth C3 gedaan wordt? Hebben jullie dit ooit al eens eerder gezien bij een helmentest en is deze helm eigenlijk wel veilig geweest? Voor ik de groef ontdekte, had ik al een nieuwe C3 gekocht, maar nu twijfel ik ook over de veiligheid van deze helm. Bij dit exemplaar kan ik overigens niet zien of er eenzelfde groef aanwezig is, tenzij ik ook deze volledig uit elkaar haal. Ik hoop dan ook dat jullie antwoorden hebben op mijn vragen. Frank van Gerwen Omdat wij het nooit eerder gezien hebben, hebben we je vraag voorgelegd aan de Nederlandse importeur van Schuberth. Dit is hun antwoord: “Aan de hand van de foto’s kunnen we zien dat er niets mis is met de binnenschaal. Binnenschalen variëren van model, waarbij verschillende vormen en groeven voorkomen.” Betekent dit dat helm van Frank veilig is? ”Nee dat niet, het verwijderen van de tempex binnenschaal mag namelijk alleen door gecertificeerde mensen gebeuren. In dit geval kunnen we dus geen enkele garantie geven.” mail MOTOPLUS 81 TEST BLUETOOTH-HELMEN Andere ervaring In MotoPlus 8/2017 staat een test van negen Bluetooth-helmen, waarin onder andere de Schuberth R2 met SC1-communicatieset wordt getest. Deze wint uiteindelijk de test, wat mij enigszins verbaast. Ik heb zelf een Schuberth C4 Pro met SC1 Advance communicatiesysteem en daarvan is de audiokwaliteit op zich prima, tenminste wanneer je naar de radio of MP3-speler luistert, of navigatieaanwijzingen ont- vangt. Over de intercomfunctie echter ben ik helemaal niet tevreden, de geïntegreerde microfoon zit namelijk boven in de helm. Tot tachtig kilometer per uur kan ik nog een beetje commu- niceren, maar daarboven moet ik bijna schreeuwen om me enigszins verstaan- baar te kunnen maken. Iets waar ik met andere sets met een boom-microfoon totaal geen last van had, daar kon ik zelfs gewoon met open vizier rijden, wat ik nu al niet eens meer doe, omdat ik anders helemaal onverstaanbaar ben. Ik heb alle systeem-updates door- gevoerd en hoewel het wel iets beter is geworden, is de intercomkwaliteit nog altijd ver beneden de maat. Mijn vraag is daarom, hebben jullie de intercom- functie überhaupt getest en zo ja, wat waren de bevindingen? Erik Beusekamp Uiteraard is de intercomfunctie van de R2 uitvoerig getest, meer specifiek op een motor met kuip. Daarbij hebben wij geen problemen ondervonden, intercom gebruiken en telefoneren tot 100 km/uur ging probleemloos. De R2 is echter een integraalhelm, die zijn doorgaans een stukje stiller dan een systeemhelm als de C4 Pro, wellicht dat ’m daarin het verschil zit. Frank vond bij het verwijderen van de tempex binnenschaal een groef en tekens aan de binnenzijde van zijn helm.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3