MotoPlus 2018/12

SHOEI PFS MOTORKLEDING MAATWERK (1) motorkleding-maatwerk MOTOPLUS 79 basispasvorm aan te passen. Gaandeweg de tijd zal de standaardfitting dus ook steeds dichter richting de gemiddelde pasvorm van het grote publiek evolueren. Uiteraard hebben we zelf ook de proef op de som genomen. De basishelm betreft een NXR Flagger TC-6 van net geen jaar oud. En eerlijk gezegd zijn de ver- wachtingen vooraf een beetje sceptisch, de helm sluit namelijk al mooi aan waardoor er gevoelsmatig niet zo heel veel eer te behalen is. Na het opmeten wordt de centerpad daar waar nodig voorzien van een aantal dummy inzetstukken. Via vragen, voelen en kijken wordt de pasvorm steeds verder gefinetuned tot het resultaat optimaal is. Voor de aanpas- singen echter definitief worden doorgevoerd krijg je eerst nog de mogelijkheid om de helm nog een keer met de standaardfitting te proberen, wat toch voor een redelijk groot ‘Ahaaa-momentje’ zorgt. Het verschil is tegen de verwachting in namelijk aanzienlijk; de helm sluit veel beter aan, zit ook beduidend vaster, en dat zonder ergens te drukken of knellen. Een flinke verbetering, waarbij de vraag zich opdringt: is het de investering waard? Voor de zes tientjes die het SPFS kost, ben je al snel geneigd met ‘ja’ te antwoorden. Maat- werk voor een dergelijke prijs vind je immers niet snel. Dat zou alleen wel wat kort door de bocht zijn, het effect verschilt immers sterk per persoon. Een standaardhelm past de één nu eenmaal beter dan de ander. En of het voor jou persoonlijk zin heeft, laat zich eigenlijk enkel proefondervindelijk vaststel- len. Feit is wel dat een kleine aanpassing een héél groot verschil kan maken. En is dat niet precies de kracht van maatwerk? < hoog, zijkant laag en kruin. Middels opvul- stukken, uiteraard speciaal ontworpen op de centerpads van de verschillende helmen, wordt de pasvorm geoptimaliseerd. Daarbij is er een onderscheid tussen harde en zachte stukken; de harde zorgen voor een directer gevoel en bovendien kunnen er grotere cor- recties mee worden gedaan, de zachte zijn juist comfortverhogend en geschikt voor lichtere correcties. De opvulstukken worden aan de binnenkant van de centerpad geplakt en zitten zo vast, dat je deze gewoon kunt blijven wassen zoals je daarvoor deed. Meer opvulstukken, en dus een grotere cor- rectie, betekent volgens Paul Welp overi- gens niet per definitie een beter resultaat. “Relatief kleine correcties kunnen soms een groter effect sorteren dan grote, het ligt puur aan het individu. Daar is het hele systeem natuurlijk ook op geënt.” Naast de individuele pasvorm biedt het per- sonal fitting system, dat vanaf komend jaar bij zo’n veertig dealers in Nederland wordt aangeboden, op den duur ook voordelen voor de massa. Wereldwijd worden de data van alle aanpassingen namelijk verzameld en geanalyseerd. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat er op de kruin heel veel correcties worden gedaan, wordt daarop geanticipeerd door de Geen enkele hoofd-/schedelvorm is het- zelfde; ondanks dat een helm fijn zit, kan het in veel gevallen beter, aldus Shoei. De mogelijkheden zijn eindeloos, er zijn in totaal vijf ‘correctie- zones’ en twee soorten opvulstukken: harde voor grote en zachte voor kleinere correcties. 1 2 3 1 Na het passen met de dummy inzet- stukken, worden de definitieve opvul- stukken nauwkeurig klaargelegd. 2 Eerst worden de dubbele opvulstuk- ken op elkaar geplakt... 3 ...vervolgens worden deze definitief op de uitneembare centerpad geplakt, die vervolgens weer in de helm wordt geplaatst. En klaar is Kees!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3