MotoPlus 2018/12

motorkleding-maatwerk MOTOPLUS 77 SHOEI PFS MOTORKLEDING MAATWERK (1) Wat gechargeerd gesteld natuurlijk, want wie een beetje verschillende helmen uit- probeert, vindt er altijd wel eentje die lekker zit. Tussen lekker zitten en een perfecte pasvorm zit echter een wereld van verschil. “Naar schatting rond de 85 procent van de motorrijders rijdt met een helm die niet goed aansluit. Dat betekent niet dat een helm niet fijn zit, maar wel dat het beter kan!”, aldus Paul Welp van Shoei. Ergens rond de millenniumwisseling is de Japanner Takashi Ebisawa daarom begonnen met de ontwikkeling van het Shoei Personal Fitting System (SPFS), vrij vertaald ‘per- soonlijk pasvorm systeem’. De eerste jaren bestond dat voornamelijk uit het vergaren van een enorme hoeveelheid data, het finetunen van de fitting/pasvorm van de bestaande helmen en natuurlijk het bedenken van een praktische, werkbare methodiek. De pasvorm van de helm moet immers in de winkel zelf worden geoptimaliseerd, je kunt niet af-fabriek een individueel op maat gemaakte helm bestellen. De basis van die methodiek is gebaseerd op een makkelijk uitneembare ‘centerpad’ (binnenvoering). De eerste helm die daarmee werd uitgerust is de in 2009 geïntroduceerde XR1100, die daarmee de weg plaveide voor het SPFS. Niet alleen nieuwe helmen kun- nen dus op maat worden gemaakt, ook wat oudere exemplaren. Zolang ze maar met zo’n uitneembare centerpad zijn uitgerust. Het tweede belangrijke onderdeel van het systeem betreft een speciaal ontwikkeld meetinstrument, waarmee de hoofdmaten ‘vierdimensionaal’ in kaart worden gebracht. Aan enkel alleen de hoofdomtrek bijvoorbeeld heb je niets. Een ovaal hoofd heeft immers een heel andere pasvorm dan een rond hoofd, beide kunnen echter dezelfde omtrek hebben. De gegevens worden in een speciaal pro- gramma ingevoerd, samen met onder meer het type helm, waarna er door het systeem een voorstel over de te maken aanpassingen wordt gedaan. Die aanpassingen hebben niet alleen als hoofddoel (excuses voor deze woordspeling…) dat de helm op alle vlak- ken goed aansluit, maar ook dat hij optimaal gepositioneerd zit op het hoofd. Oftewel dat hij niet te veel voor- of achterover zit. Hoe wordt dan vervolgens die persoonlijke pasvorm gerealiseerd? Simpel, de centerpad is verdeeld in vijf zones: voor, achter, zijkant >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3