MotoPlus 2018/12

76 MOTOPLUS motorkleding-maatwerk Personalisering, het is een groot goed in motorland. Wat betreft kleding bleef het vooralsnog vooral bij korte- en lengtematen, maar ook hier zie je de trend van maatwerk op diverse gebieden groeien. In de serie ‘motorkleding maatwerk’ kijken we wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. In deel 1: het Shoei Personal Fitting System. | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Twan Hulshof, Shoei | De pasvorm van een helm, het is al net zo’n dankbaar voer voor discussie als banden. De helm die bij de één zit als gegoten, knelt als de ziekte bij de ander en gedraagt zich bij weer een ander als zo’n nerveus knikkend hoedenplank-hondje. Terwijl de juiste pasvorm zó belangrijk is, niet alleen voor de actieve maar zeker ook voor de passieve veiligheid. Een goed zittende helm zorgt er immers voor dat je je volle con- centratie op de weg en het overige verkeer kunt richten, en niet wordt afgeleid door een continu verschuivende helm of pijnlijke druk- punten. Dat de pasvorm van een en dezelfde helm per persoon verschilt is natuurlijk niet zo vreemd, geen mens is immers hetzelfde en hoofd/schedel dus ook niet. Gelukkig is er wel een solide basis waarop helmfabrikanten hun basisontwerp baseren, die zowel geogra- DE MAAT NEMEN fisch alsook raciaal bepaald is. Zo verschilt het gemiddelde Aziatische hoofd behoorlijk van het Noord-Europese, dat op zijn beurt weer anders is dan bijvoorbeeld het Noord- Amerikaanse hoofd. De basisvorm van een helm voor de Aziatische markt verschilt dus qua pasvorm van de Europese versie. Nu het probleem: de grenzen tussen de verschillen- de schedelvormen vervagen langzamerhand als gevolg van allerlei demografische ver- anderingen. Heel kort door de bocht gezegd wordt de diversiteit qua vorm van het hoofd steeds groter, waardoor het steeds moei- lijker wordt om tot een algemene standaard pasvorm te komen die voor het gros van de mensen geschikt is. Kortom, de noodzaak tot een meer individuele pasvorm wordt daarmee groter. 1 Meten is weten: in dit geval wordt het hoofd zelfs vier- dimensionaal in kaart gebracht. 2 Alle relevante gegevens worden in een speciaal programma gezet, dat vervolgens zelf met een ‘correctievoorstel’ komt. 3 Een computer weet echter niet alles, uiteindelijk is de winkel- medewerker de belangrijkste spil in het geheel. Meten is weten, maar een kritische blik kan je ook veel vertellen. 1 2 3 MOTORKLEDING MAATWERK (1) SHOEI PFS

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3