MotoPlus 2018/12

test + techniek MOTOPLUS 61 SUZUKI V-STROM 650/1000 LEZERSTEST “V-STROM 1000: VEEL MOTOR VOOR WEINIG GELD!” Naam: Paul van de Ven Leeftijd: 54 jaar Rijdt zelf: Ducati Multistrada 1200S Ik was erg benieuwd of de V-Strom 1000 enigszins lijkt op mijn eigen motor. Bij een eerste blik valt meteen de verschrikkelijk grote einddemper op. Ik begrijp dat er steeds meer eisen worden gesteld aan uitstoot en geluid, maar dat moet toch anders (mooier) kunnen! Ook de spiegels verdienen niet echt een designprijs. Daar staat tegenover dat ze wel goed zicht geven en amper trillen. Verder vind ik de gele V-Strom 1000 (met goud- kleurige wielen) wel erg mooi om te zien. Dan het rijden. Qua zitcomfort is het op met name de 1000 dik voor elkaar. Het zadel past me beter dan dat van de 650. Bij de 1000 merk je wel duidelijk dat je wat hoger zit, maar beide voeten komen gemakkelijk aan de grond. Op allebei de geteste model- len waren handkappen aanwezig, maar op de 650 zijn ze wat krapjes (mijn handen passen net achter de handkappen). Het geluid op de 1000 is leuk: een mooie zware roffel, ook bij hogere toeren. Dat mis je echt op de 650. Natuurlijk mis je op de 650 ook de extra pk’s en Nm’s van de 1000. Beide V-Stroms lopen ook bij lage toeren (onder 3.000 in de 6e ver- snelling) zonder te ‘schokken’ of te ‘bokken’. Netjes! Schakelen en koppelen gaat bij allebei probleemloos. Zeker de 650 koppelt lekker licht. Bij de eerste bochten op de 1000 was het even wennen met sturen. Het lijkt alsof de motor een beetje de bocht in wil vallen. Dat kan misschien aan het merk banden liggen (Bridgestone). Samenvattend kan ik zeggen dat prijstechnisch de 650 natuurlijk een stuk gunstiger is, maar bij de 1000 heb je toch wel veel meer motor en deze is volgens mij die dikke 4.000 euro extra wel waard. Als je wat vaker met duo zou rijden of reisjes naar de Eifel of de Alpen gaat doen, is de 1000 toch de betere keuze. “NET NIET SPORTIEF GENOEG” Naam: Peter van Es Leeftijd: 51 jaar Rijdt zelf: Yamaha Tracer 900 Er was een mooie route uitgezet door de Achterhoek en een klein stukje Twente, dat ik goed ken aangezien ik in Diepenheim woon, op de rand van de Achterhoek. Ik begin op de 650, waar ik wel benieuwd naar ben aangezien mijn vrouw het eerste model meteen na het uitkomen kocht. Ik vond het wel een aardig motortje, maar was toen veel meer geïnteresseerd in buikschui- vers. Inmiddels ben ik 51 jaar en hecht ik meer waarde aan comfort, waar best nog een sportief randje aan mag zitten. Qua comfort stelt de 650 niet teleur, hij is beter dan mijn huidige Yamaha Tracer 900. Ook de windbescherming is standaard beter dan de Yamaha. Wel mis ik een beetje de punch in het motorblok, hoe mooi het blokje ook draait, alhoewel hij wat bokkig is bij langzaam rijden in de tweede versnelling. De zitpositie is voor mij persoonlijk niet optimaal. Ik heb vrij lange benen en zit een beetje te laag en in de motor. Dit is wellicht met een hoger zadel op te lossen. De remmen passen goed bij de motor, absoluut niet fel, waarbij ze wel goed remmen. Al met al is het een prima motor, maar ik mis persoonlijk het spor- tieve randje en het is nog te veel een ‘brommertje’ naar mijn smaak. Wat dat betreft ben ik benieuwd of de 1000 meer te bieden heeft. Ik word niet teleurgesteld. Je kunt de V-twin-roffel lekker horen en er leeft ook wel wat onder je. Ik voel me erg fijn op deze motor. Comfortabel, maar toch genoeg beleving. En hij wil ook wel van zijn plek. Meer motor dan de 650. De windbe- scherming is goed, wat overigens ook voor de 650 geldt. De ruit van de 1000 kan echter tijdens het rijden in hellings- hoek worden versteld, echt een geniale oplossing van Suzuki. Ik kies dan ook duidelijk voor de 1000, omdat dit voor mij gewoon meer motor is. Als je mij zou vragen of ik mijn Tracer in zou willen ruilen voor de 1000 moet ik toch ontkennend antwoorden. Ondanks dat de Suzuki meer comfort biedt en ik me er goed op thuis voel, hecht ik op dit moment nog te zeer aan het sportievere aspect (scherp sturen en motorkarakte- ristiek) van mijn Tracer. Maar wat niet is, kan echter nog komen met de jaren. Meer testindrukken van MotoPlus-lezers lezen? Kijk dan op www.motoplus.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3