MotoPlus 2018/12
58 MOTOPLUS test + techniek LEZERSTEST SUZUKI V-STROM 650/1000 “RUIL ER ZO MIJN R1200GS VOOR IN” Naam: Jos Verhoeven Leeftijd: 57 jaar Rijdt zelf: BMW R1200GS Mijn hernieuwde kennismaking met de V-Strom was een aangename ervaring. Vooral de 650 past als gegoten bij de heer- lijke stuurweggetjes in de Achterhoek. Ik reed als eerste met het nagenoeg van alle opties voorziene gele XT-duiveltje. Geweldig ruitje, dat alle turbulentie wegneemt. Bij de standaardversie valt pas op hoeveel ver- schil dat maakt. Banden die als kauwgom plakken. Heerlijk soepel blok. Comfortabele zit in de motor. Goede vering en de handel- baarheid van een luxe mountainbike. Vooral in de laatste bochtenserie van de testrit gingen de Strom en ik tot het uiterste en we smolten samen. Ik werd op slag weer verliefd en ruil er zo mijn R1200GS voor in. Meer motor heeft een mens niet nodig. De 1000 vind ik een ander verhaal. Rukkerig op het gas. Je zit meer op dan in de motor. Het extra gewicht is steeds voelbaar. Als lange reispartner vast heel geschikt, maar niet mijn ding voor lekker spelen. De koppe- lingshendel stond voor mij te ver weg en we slaagden er maar niet in echte vrienden te worden. Zeker, het koppel is indrukwekkend en de remkracht dik in orde. Toch is voor mij de 650 de ‘dikke’ winnaar. Alleen die kleur- combinatie: prachtige gouden spaakvelgen en dan dat schreeuwend geel. Wat zwart op de tank met een gouden bies en ze hoeft nooit meer naar de cosmetisch chirurg. We kunnen zo samen oud worden. “DE V VAN VEEL- ZIJDIG” Naam: Jan Willem Winterberg Leeftijd: 54 jaar Rijdt zelf: Suzuki V-Strom 1000 (2014) De V refereert naar het V-twin blok, maar kan net zo goed staan voor Veelzijdig of Versatile. Je kunt er alles mee en dan ook nog goed. De uitrusting is prima. Het instru- mentenpaneel is overzichtelijk en het menu werkt eenvoudig. Alleen die klapdeuren van spiegels, die ook al op de eerste V-Strom uit 2002 zaten, mogen weleens vervangen worden. En in 2018 hoeven standaard LED- verlichting en -knippers niet duur te zijn. De windbescherming en ruitjes blijven per- soonlijk, bleek uit de verschillende reacties van de testers in onze groep. Het op som- mige motoren gemonteerde varioscherm van Suzuki vind ik prima werken. De stan- daardruit is ook niet slecht voor 100 tot 150 kilometer. Maar rij je meer, dan is wat minder herrie zeer welkom. Bagagemogelijkheden heeft de V-Strom meer dan genoeg. En een eventuele passagier kan heel goed ach- terop. Qua ergonomie zit alles op zijn plek en is alles goed af te stellen en te bedienen. Koppelen en schakelen gaat lekker soepel. Licht en zonder haperingen. Ik wilde graag als eerste de 1000 testen om zo een direct vergelijk met de mijne te hebben. De 1000 verraste me door de betere motorloop en gasrespons vergeleken met mijn 1000. Met een 1.043cc V-twin is lage toeren rijden een dingetje. Dat is nu erg goed, 2.000 tpm kan nog. Zeker in combinatie met een soepele gasrespons (niet meer zo aan/uit) maakt het langzaam rijden een stuk prettiger en hoef je minder te schakelen. Wel moet je bij bochten goed inschatten of je nu de 2 of de 3 nodig hebt, wil je vlot doorrijden. Bij de 650 gaat dat een stuk makkelijker. De 2 met hoge toeren is vaak het beste. Qua sturen en feedback kan er nog wat verbeterd worden, maar de basis is al goed, mede dankzij de standaard Bridgestone A40-banden. De 1000 kent mogelijkheden om ook de demping aan te passen. De 650 niet. Daar kan alleen de veervoorspanning aangepast worden. Het blok heeft vanaf 3.000 tpm al bijna het maximum koppel, en dat is erg lekker. Er is geen eindschot bij deze V-twin. Maar tuffen en blazen zijn beide goed mogelijk. Wat meer pit mag van mij wel. Het gaat hard genoeg, maar qua beleving lijkt het soms of ’ie eerst wat op gang moet komen. Lange armen krijg je er niet op. De remmen zijn overigens goed. Niet opvallend, maar ze doen hun werk en zijn goed doseerbaar. De 650 die ik daarna reed voelt lichtvoeti- ger. En stuurt wat lichter nog. Met eveneens prima feedback, vertrouwen en heel stabiel. Qua blok is deze nog soepeler dan de 1000 natuurlijk, en is de juiste versnelling kiezen voor een bocht minder noodzakelijk. Lekker speels blok. Geeft iets meer beleving dan de 1000. Of eigenlijk een andere beleving. De 1000 is meer een koppelblok. De remmen zijn ook op de 650 goed genoeg. Het ruitje is niet verstelbaar zoals op de 1000, maar daar valt goed mee te leven. Zeker met het varioscherm. Met de 1000 is een gemid- deld verbruik van 1 op 20 mogelijk, en met de 650 is 1 op 25 geen uitzondering. Dat geeft een mooie actieradius van zo’n 400 kilometer. De V-Stroms hebben wel verbeter- punten, maar dat geldt niet voor iedereen en is persoonlijk. De basis is goed en degene die wil verbeteren, kan dat doen. Opties genoeg. “ZOU 100% VOOR DE 1000 GAAN” Naam: Bart van Os Leeftijd: 37 jaar Rijdt zelf: Yamaha Fazer 600 De 650 is een erg vriendelijke, zuinige motor. Meteen heb je vertrouwen in de motor. De turbulentie van de ruit, waar je veel over hoort, vond ik wel meeval- len. Ja, er is rijwind maar mijn helm bleef netjes op z’n plek. Wel was er een wereld van verschil met de testmachines die een
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3