MotoPlus 2018/12
test + techniek MOTOPLUS 57 “HEERLIJK SOEPELE MACHINES” Naam: Bianca van de Beek Leeftijd: 51 jaar Rijdt zelf: Suzuki GSX-R600 Op het eerste gezicht vond ik de 1000 erg groot en log. Ook toen ik erop stapte, had ik een ‘Motor, waar ga je met dat mensje heen’-gevoel. Wat een ontzettend breed stuur zeg, en wat een enorm grote en brede tank. Het zat wel erg comfor- tabel en lekker rechtop. Goed overzicht. Manoeuvreren gaat goed, en dankzij het smalle zadel kan ik zelfs met mijn 1.69 meter redelijk bij de grond. Maar mijn onderbenen komen dan wel pijnlijk tegen de stepjes aan. Die zitten echt in de weg bij het achteruit ‘stappen’. Eenmaal onderweg gaat alles soepel. Bij lage snelheid moet je alleen niet een te hoge versnelling kiezen, om bokken te voorkomen. Bij het schakelen moest ik wel flink wennen aan de koppelingshen- del, die moet je niet te snel loslaten. Dat went snel. De remmen vind ik niet goed, ik moest stevig doorknijpen voordat er serieus geremd werd. Ik zou er daarom niet echt sportief mee gaan rijden. De vering is fantastisch, in combinatie met het goede zadel zijn al die drempels een stuk minder vervelend! En in de regen merk je het voordeel van de handkappen, de hoge ruit en de brede tank. Heel fijn. De 650 is een leuke lichte motor. Hij schakelt soepel en lijkt ook een groter bereik te hebben per versnelling. Na de 1000 voelt de 650 wel wat ‘dunnetjes’. Ik mis bijvoorbeeld de handkappen! De combinatie van het ruitje met mijn lengte is heel beroerd: ik heb een enorm gebul- der rond mijn hoofd en duik maar achter het ruitje. Dat voelt wat vreemd door het brede stuur, maar het lawaai is stukken minder. De vering is minder goed dan bij de 1000, maar ook nog in orde. Remmen helaas hetzelfde verhaal. Sorry, ik ben verwend. “DE 650 ALS MORELE WINNAAR” Naam: Ben Holster Leeftijd: 44 jaar Rijdt zelf: Honda ST1100 Pan European, CBR1100X Blackbird De kleine drie uur durende testrit met beide machines vloog daadwerkelijk voor- bij, maar wat overblijft is echter een grote glimlach en een heel prettig onderbuik- gevoel. Beide fietsen ontpopten zich al heel snel als fijne stuurmotoren met een prettig karakter en dito handelbaar- heid. Zowel de 650- als de 1000-versie kenmerkt zich door een grote mate van handelbaarheid. Het stuurgedrag is bij- zonder neutraal en geeft al zeer snel een groot gevoel van vertrouwen. Het zijn vooral nuanceverschillen tussen de twee motoren, ook enigszins afhanke- lijk van welke uitvoering en opties je er op kiest natuurlijk. Het grotere vermogen van de dikke duizend valt natuurlijk wel op, maar hier staat ook weer een hoger gewicht tegenover. De 650 geeft eerder het vertrouwen om vlotter door de boch- ten te gaan en sneller het gas weer open te gooien en voelt echt als een heerlijke ‘speelfiets’. Het vermogen en vooral natuurlijk het koppel lijken mij ook ruim voldoende voor woon-werkverkeer. Een enorme ‘kick’ blijft logischerwijs uit bij het accelereren, al gaat het ruim voldoende vlot van zijn plaats om overig verkeer voor te blijven. De 1000 voelt krachtiger met veel extra power en lijkt vooral meer geschikt als toerbuffel voor de lange afstanden op kruissnelheid. Waar de 650 zich laat omschrijven als ‘soepel’, voelt de 1000 vooral ‘bullig’. De zitpositie is zeer rechtop, maar dat zal vooral een kwestie van gevoel zijn vergeleken met mijn eigen Blackbird met sportieve zithouding. De rit was echter vrijwel zonder vermoeidheid te doorstaan, mede door het fijne stuur- karakter, een prima windschermpje, dege- lijk zadel en de relatief hoge zitpositie. Vooraf had ik wat twijfel of de 650 wel voldoende ‘power’ in huis zou hebben, maar het prettige karakter van de V-twin, de handelbaarheid en het prettig te doseren gashendel zorgen daar echter ruimschoots voor. Ik heb dan ook geen moment het gevoel gehad met een ‘lichte’ motorfiets onderweg te zijn of trekkracht tekort te komen. Natuurlijk is de 1000 krachtiger en zeker op lange rechte stuk- ken op kruissnelheid zal het verschil merk- baar gaan worden. Binnendoor staan hier een wat ‘bulliger’ karakter en een stukje extra gewicht tegenover. Al met al deed de 650 gevoelsmatig nauwelijks onder voor de 1000. Ondanks twijfel vooraf gaat mijn voorkeur toch naar de 650. Karakter, handelbaar- heid, gewicht, zuinig rijden én de kosten qua aanschaf maken dit de meest verstan- dige keuze wat mij betreft. Wellicht dat een langere testperiode of een wat langer gebruik voor woon-werkverkeer de keuze naar de 1000 zou doen bewegen, maar op dit moment voelt de 650 als de morele winnaar.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3