MotoPlus 2018/12
rij-impressie MOTOPLUS 55 KTM RC390 ALP-SUPERCHARGER RIJ-IMPRESSIE uitdraai. In vergelijking met een 2018 RC390 blijken de voordelen zelfs nog groter. Als aanvulling op de ALP-Supercharger heeft Hofmann ook de kleptijden van zijn RC390 iets aangepast door de nokkenassen licht te verdraaien. En bovendien heeft hij de lengte van het inlaatkanaal tussen gasklep en inlaat- kleppen verlengd ten faveure van een hoger koppel bij lagere toerentallen. De hogere gasstroming vereiste bovendien een aange- paste afstelling van het injectiesysteem. Het valt daarom een beetje moeilijk te bepalen hoeveel van de vermogenswinst kan worden toegeschreven aan de ALP-Supercharger en hoeveel aan de overige aanpassingen. In de praktijk valt al tijdens de eerste meters op hoe krachtig en spontaan de eencilinder oppakt. Wat zich echter eveneens duidelijk laat gelden in de praktijk, is het grillige verloop van de koppelkromme. Hier zou met de nodige fine- tuning absoluut nog wat te halen zijn. Gezien de tijd en moeite die dat kost, is dat echter voorbehouden aan grote fabrikanten die het systeem eventueel in een productiemotor zou- den gaan toepassen. En als ze dan toch aan het fijnslijpen zijn, dan is er ook nog het puntje geluidsontwikkeling. De kunststof behuizing resoneert namelijk stevig in het ritme van de drukgolven en bovendien presenteert de Giannelli-einddemper zich bepaald niet als het stilste jongetje van de klas. De vermogens- en koppelwinst wilde Arno Hofmann met behulp van een langere secun- daire overbrenging omzetten in een lager ver- bruik. In vergelijking met de standaard RC390 met dezelfde overbrengingsverhouding bleek de ALP-machine echter niet zuiniger. Zet je er een qua vermogen vergelijkbare motor met een grotere cilinderinhoud naast, dan ziet de RC390 ALP er ineens wat beter uit. Een Honda NC750 bijvoorbeeld – toch ook geen overmatige drinker – liet op ons testrondje een verbruik van 1 op 29,4 zien, terwijl deze 55 pk sterke RC390 daar een 1 op 34,5 wist te realiseren. Al was het eerlijk gezegd geen rechtstreekse vergelijking onder vergelijkbare testomstandigheden, dus moet je deze waarde niet al te zwaar laten wegen. Toch geeft het de potentie weer van deze RC390 ALP, ontwik- keld door een kleine ondernemer. Hoewel er dus niet echt sprake was van een lager verbruik, overtuigt het duidelijk krach- tigere en spontanere blok wel degelijk. Je zou bijna denken met een temperamentvolle RC450 of zelfs 500 op stap te zijn. En dat is toch geen slechte basis voor verdere ontwik- kelingsstappen! < De benzine zit in dit prototype in een rvs tank tussen achterschok- breker en versnellingsbak. Het achtertandwiel is op dit prototype drie tanden kleiner t.o.v. een standaard RC390. Geïmproviseerde temperatuurcontrole: de bovenste (T1) geeft de uitlaatgastemperatuur aan, T2 die in de ALP-Supercharger. Daaronder het verschil tussen beide. ■■ MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertakt motor, dubbele ketting-aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet- sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, dynamo 238 watt, 12 V/8 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskop- peling, zesversnellingsbak, X-ring-ketting, secundaire over- brenging 15 : 42. Boring x slag 89,0 x 60,0 mm Cilinderinhoud 373 cc Compressie 12,5 : 1 Max. vermogen 43,0 kW (58,5 pk) bij 9.900 tpm Max. koppel 46,5 Nm bij 7.700 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met direct afgeveerde monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, enkele schijf- rem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 230 mm met enkelzuiger remklauw, uitschakelbaar ABS. Aluminium gietwielen 3.00 x 17; 4.00 x 17 Bandenmaat 110/70ZR17; 150/60ZR17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.340 mm, balhoofdhoek 66,5°, naloop 88 mm, veerweg v/a 125/150 mm, zithoogte 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 163,4 kg (voor: 87,6 kg / achter 75,8 kg), maximum toelaatbaar totaalgewicht 335 kg, tankinhoud 7,5 liter, verbruik* 1 op 34,5, theoretische actie- radius* 259 km. TECHNISCHE GEGEVENS KTM RC390 ALP-SUPERCHARGER Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm 20 5 35 50 65 80 95 110 125 140 155 25 10 40 55 70 85 100 115 130 145 160 170 175 185 190 200 10 40 30 60 20 50 205 50 0 1,3596 PS = 1 kW 0,7355 kW = 1 PS Ducati 959 Panigale 109,1 kW (148 PS) bei 10 800/min 101 Nm bei 9000/min Ducati Super Sport S 79,9 kW (109 PS) bei 9200/min 91 Nm bei 7900/min 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 10 20 30 40 50 KTM RC390 ALP-Supercharger 40,5 kW (55 pk) bij 9.900 tpm 46 Nm bij 7.700 tpm KTM RC390 (modeljaar 2016) 33,9 kW (46 pk) bij 10.100 tpm 38 Nm bij 7.100 tpm KTM RC390 (modeljaar 2018) 32,7 kW (44 pk) bij 9.000 tpm 37 Nm bij 7.100 tpm 20 30 40 50 Koppel in Nm 10 40 30 60 20 50 VERMOGENSMETING 1 Vanaf 4.200 toeren scheiden de curves van de RC ALP en die van de standaardversies zich duidelijk. Met wat verdere finetuning aan de afstelling zou het grillige verloop van zowel koppel- als vermogenskromme waarschijnlijk gladgestreken kunnen worden. In de praktijk is naast de dip tussen de 7.800 en 9.100 tpm ook die bij 6.000 toeren duidelijk merkbaar. Desondanks viel het blok bij de test- rijder in de smaak door het levendige karakter. Het ALP-systeem maakt de RC390 tot een enerverend stuk vuur- werk, ondanks dat dit niet direct het doel van de bedenker was. Hem ging het vooral om een gunstiger verbruik. 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. *MotoPlus-meting
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3