MotoPlus 2018/12

rij-indruk MOTOPLUS 51 KAWASAKI ZX-10R SE RIJ-INDRUK Smeedwielen: helaas konden we geen vergelijk maken met de standaard wielen. De Marchesini’s maken de Kawasaki echter niet heel veel lichtvoetiger. ■■ MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijn- motor, balansas, twee bovenliggende nokkenas- sen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie, 4x Ø 47 mm, 424 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppe- ling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring- ketting. Boring x slag 76,0 x 55,0 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 13,0 : 1 Max. vermogen 147,0 kW (200 pk) bij 13.000 tpm Max. koppel 113 Nm bij 11.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork, Ø 43 mm, veervoor- spanning instelbaar en in- en uitgaande demping elektronisch verstelbaar, aluminium swingarm, monoschokdemper met hevel- systeem, veervoorspanning instelbaar en in- en uitgaande demping elektronisch verstelbaar, dubbele schijfrem voor, Ø 330 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw, tractiecontrole, ABS. Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 107 mm, veerweg v/a 120/114 mm, zithoogte 835 mm, drooggewicht 208 kg, tankinhoud 17,0 liter. Garantie 2 jaar Kleur zwart Prijs NL € 25.999,- / B € 23.499,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Benelux, www.kawasaki.nl TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI ZX-10R SE slaat dit puur op de uitgangswaarde, die al naargelang de rijsituatie varieert. Waar een volledig dichtgedraaide stelschroef voor de ingaande demping bij conventionele vering ook daadwerkelijk dicht blijft, kan deze in het KECS-systeem indien nodig voor korte tijd compleet geopend worden. ‘Korte tijd’ is een passende aanduiding. De Showa-ingenieurs zijn er trots op dat ze samen met Kawasaki een systeem hebben ontwikkeld dat sneller op veranderende rijsituaties reageert dan ieder ander semi- actief systeem op de markt. De reactietijd van de uiterst kleine magnetische klep die de demping regelt zou slechts een milliseconde bedragen. Maar deze waarde is slechts een deel van de waarheid. KECS gebruikt name- lijk veel meer parameters voor een snelle berekening van de dempingsinstelling, maar die worden niet allemaal in een tijdsbestek van een milliseconde geactualiseerd. Alleen de veerwegsensors op voorvork en achter- schokdemper zenden in deze frequentie informatie over in- en uitveersnelheid naar een speciaal voor de semi-actieve demping geïnstalleerde regel-unit, die iedere duizend- ste van een seconde de demping aanpast. Ongeveer iedere honderdste van een secon- de filtert het systeem de informatie van de sensorbox van de tractiecontrole (IMU) en de ECU. Dus de zogeheten roll-, pitch- en yaw- ratio, de ingeschakelde versnelling, de stand van de gaskleppen, het toerental, enzovoort. Dat ook de remdruk in het rekenwerk wordt betrokken, hoort tot de bijzonderheden van de elektronische rijhulpen op de ZX-10R. KECS gebruikt die waarde voor het optimali- seren van de zogeheten ‘deceleration map’. Dat is een elektronisch anti-duik-systeem, dat tijdens het remmen de ingaande demping van de voorvork verhoogt en de uitgaande demping van de achterschokdem- per sterk vermindert om een al te abrupt induiken van de vork en het te snel liften van het achterwiel te voorkomen. Goed, hard remmen is ook zonder het middelen van de toegepaste remdruk of inveeractiviteit van de voorvork te herkennen, maar als er genoeg rekenvermogen ter beschikking staat om de extra data te verwerken, dan is dat uiteraard welkom om het systeem verder af te kunnen zekeren. Bijvoorbeeld in het geval er een sensor mocht uitvallen. Je moet ook niet vergeten dat KECS pas aan het begin van de ontwikkeling staat en dan is het verstandig om de benodigde database voor verdere verfijning gelijk veilig te stellen. Wat na bovenstaande schets van de rijervaring en de techniek resteert, is de vraag naar de kwaliteiten van KECS in verge- lijking met de conventionele veerelementen van de ZX-10R en de andere semi-actieve systemen. Eén ding is zeker: de semi-actieve demping en de Marchesini-smeedwielen heb- ben deze ZX-10R SE geen windeieren gelegd. De voorzijde geeft enorm veel vertrouwen, al gaat dat iets ten koste van de instuur- snelheid. Het motorblok heeft dezelfde spe- cificaties als de ‘normale’ ZX-10R en dus niet de modificaties van de RR. Het blok beviel op Almeria met aangenaam in het gehoor liggende mechanische draai-eigenschappen en een al even aangename toerenhonger. Het dipje in het middengebied valt hier niet echt op, omdat je de motor dan in een bepaald snelheidsbereik onder volle hellingshoek laat rollen en de lagere versnellingen bovendien goed bij de bochten hier passen, van waaruit vervolgens krachtig geaccelereerd kan worden. Aangezien het circuit van Almeria maar weinig bochten kent waar je diep in remt en dus een bijzonder verfijnd remgevoel nodig hebt, kun je hier ook met geactiveerd ABS goed uit de voeten. We hebben er in ieder geval een prima dagje circuit mee gehad. Niet in de laatste plaats omdat deze ZX-10R SE gezien de prijs van € 25.999,- een prijzig speeltje is. <

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3