MotoPlus 2018/12

RIJ-INDRUK KAWASAKI ZX-10R SE KECS qu Kawasaki heeft altijd goede afkor- tingen. Na ‘KIBS’ voor Kawasaki Intelligent Brake System hebben de Japanners de nieuwe ZX-10R SE de afkorting ‘KECS’ toebedeeld. Wat het betekent? Het staat voor Kawasaki Electronic Control Suspension, ofwel semi-actieve demping. Wat het de superbike brengt, ontdekken we in Spanje. | Tekst: Ralf Schneider; Foto’s: Kawasaki | In de heuvelachtige omgeving van het circuit van Almeria bevindt zich een goed uitgebouwd wegennetwerk. Het asfalt is nieuw, op sommige plekken wat hobbelig, de bochten waaieren hoofdzakelijk breed uit, maar zijn soms ook erg krap. Als rijder van een superbike ben je hier overgemoto- riseerd, zoals dat zo mooi heet. Laat je je gaan, dan beland je bij de eerste de beste snelheidscontrole waarschijnlijk achter de tralies. Houd je je een beetje aan de snel- heid, dan kun je mooi op de demping letten. Daarbij valt in eerste instantie eigenlijk niets op. ‘Goed’ – meer kunnen we er bijna niet over zeggen. Pas een kwartier later, als we de hobbelige weg met het krappe bochten- werk niet in de Road- maar in de Track- modus rijden, dringt het pas goed door hoe goed dit systeem werkt. Waar de vering in ‘Road’ heel fijngevoelig reageert en ruim vol- doende is gedempt, is hij in de Track-modus overdempt en oncomfortabel. Nog eens een uur later, op het circuit, liggen de verhoudingen compleet anders. Al tijdens de eerste verkennende ronden pompt de achterzijde in de Road-modus dusdanig wild, dat je als rijder bij accelere- ren onder hellingshoek niet meer voelt of de motor achter nog verder inveert, glijdt of beide. In plaats van een nauwkeurige lijn volgt de ‘10’ een wijdlopige koers en is het hard werken om hem kort achter elkaar drie keer van de ene op de andere kant te leggen. 46 MOTOPLUS rij-indruk >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3