MotoPlus 2018/12
test + techniek MOTOPLUS 45 MEETWAARDEN Engel en duivel tegelijk! De koppelreus is duidelijk de Milwaukee Eight 114. De bijna 1,9 liter metende Amerikaan heeft de vetste punch in de toerenkelder, levert bij 2.000 toeren al 140 Nm en verder een koppelkromme als uit een sprookjesboek, met een maximum van bijna 160 Nm. Bij dit soort duizelingwekkende cijfers past het abrupte afre- gelen bij 5.000 toeren. 91 pk voor een luchtgekoelde Harley is heel wat. Maar daar waar de Harley stopt, begint de moder- nere V-twin van de Ducati pas. Onder de 3.000 toeren loopt de Duc wat rommelig, maar daarboven ontsteekt hij een 157 pk sterk hellevuur. En het koppel klopt ook helemaal, want 123 newtonmeter is bijna exact tien procent van de 1.262 cc cilinderinhoud. Dat geldt immers als vuistregel voor een ‘gezond’ motorblok. VERMOGENSM TING 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 Ducati XDiavel S 115,4 kW (157 PS) bei 9700/min 123 Nm bei 7600/min Harley-Davidson Breakout 67,0 kW (91 PS) bei 4800/min 158 Nm bei 3300/min Ducati XDiavel S 115,4 kW (157 pk) bij 9.700 tpm 123 Nm bij 7.600 tpm Harley-Davidson Breakout 114 67,0 kW (91 pk) bij 4.800 tpm 158 Nm bij 3.300 tpm 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 100001100012000 90 100 110 120 130 140 150 160 Koppel in Nm 10 40 70 100 130 160 30 60 90 120 150 20 50 80 110 140 170 10 40 70 100 130 160 30 60 90 120 150 20 50 80 110 140 170 0 130 raakt daar ook nog niet eens van onder de indruk. En bij iedere stop (dat moet met de kleine 13,2-liter tank nogal eens) blijkt het stilstaand al een icoon. Het is een statement op wielen: ik rijd, dus ik besta. Een Harley heeft een haast magische uitwerking op omstanders. Chroom, sweet chroom. Eerlijke mechaniek, de glans van Amerikaans staal fascineert ook in het huidige digitale tijd- perk. Kunststof? Bah. Het woord spatbord moet je in dit geval letterlijk nemen. Stijl snappen ze wel, die Amerikanen. De ver weg geplaatste hendels zouden echter instelbaar mogen zijn, terwijl het separate stuurslot gezien het moderne MOTOPLUS CONCLUSIE Ducati XDiavel S De witte reus accelereert duivelach- tig snel en stuurt in het bochtenwerk domweg hemels. Deze Italo-bike kata- pulteert cruiserfans naar hogere sferen en weet zelfs sportrijders op te winden. De XDiavel S is wars van conventies. Harley-Davidson Breakout 114 Stijlvol, mooi en een echte belevenis! Respect. Dit esthetisch ogende appa- raat is met een knaller van een V-twin koppelkoning en Captain Cool tegelijk. Mild en wild! alarmsysteem en Keyless Go haast een ana- chronisme is. De koelribben koelen heerlijk knisperend af zodra je de motor uitschakelt. Urenlang, net als de gloed na een bbq. De Ducati ademt daarentegen een duidelijke hightech adem, een koele charme zo je wilt. Een indrukwekkende verschijning voor de kenner, die zich bovendien niet in een hokje laat plaatsen. Puur objectief bekeken is de XDiavel S de betere motor. Ducati heeft een pact met de duivel gesloten. Lucifer’s Choice. Maar de Breakout ontplooit een enorme charme, die zich maar moeilijk in kille test- resultaten laat vatten. De vorige Breakout was al een verkoopsucces, maar met deze 114-uitvoering krijgt dat verhaal ongetwijfeld een vervolg. Er zit een patstelling tussen hemel en aarde – impressies per kilometer zijn aan beide zijden rijkelijk te vinden. <
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3