MotoPlus 2018/12
44 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST POWER BIKES MET V-TWINS MOTOR Bouwwijze 90° tweecilinder V-motor 45° tweecilinder V-motor Injectie 2x Ø 56 mm 1x Ø 55 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop-functie) natte multiplaat Boring x slag 106,0 x 71,5 mm 102,0 x 114,3 mm Cilinderinhoud 1.262 cc 1.868 cc Compressie 13,0 : 1 10,5 : 1 Max. vermogen 112,0 kW (152 pk) bij 9.500 tpm 69,0 kW (94 pk) bij 5.020 tpm Max. koppel 126 Nm bij 5.000 tpm 155 Nm bij 3.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen vakwerkframe stalen dubbel wiegframe Voorvork upside-down, Ø 50 mm telescoop, Ø 49 mm Remmen v/a Ø 320/265 mm Ø 300/292 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS Wielen 3.50 x 17; 8.00 x 17 3.50 x 21; 8.00 x 18 Banden 120/70ZR17; 240/45ZR17 130/60B21; 240/40R18 Banden in test Pirelli Diablo Rosso II, voor 'D' Michelin Scorcher '11' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.615 mm 1.695 mm Balhoofdhoek 60,0° 56,0° Naloop 130 mm 145 mm Veerweg v/a 120/110 mm 130/86 mm Zithoogte 1 755 mm 690 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 250 kg 306 kg Laadvermogen 1 190 kg 227 kg Tankinhoud/reserve 18,0 liter 13,2 liter Onderhoudsintervallen 15.000 km 8.000 km Prijs NL € 28.090,- € 25.600,- Prijs B € 24.190,- € 21.700,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 252 km/uur 190 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,2 sec 4,1 sec 0 - 140 km/uur 5,1 sec 7,8 sec 0 - 200 km/uur 10,5 sec – Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 3,5 sec 4,5 sec 100 - 140 km/uur 3,4 sec 5,0 sec 140 - 180 km/uur 4,7 sec 10,5 sec VERBRUIK Secundair 1 op 19,6 1 op 19,2 Theoretische actieradius 353 km 254 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen TECHNISCHE GEGEVENS Ducati XDiavel S Harley-Davidson Breakout 114 graden hellingshoek bodemproblemen. De Pirelli Diablo Rosso II aan de achterzijde rolt dankzij een veel rondere contour volledig tot aan de rand van de band af en laat niets van het dure rubber onbenut. De Michelins onder de Harley voelen daar- mee vergeleken bijna als autobanden aan; de flanken zijn echt laag. Op nat wegdek is de grip bovendien beperkt. De Pirelli’s staan dan beduidend beter hun mannetje. Ondanks de eindeloos lange voorvork valt de Breakout niet de bocht in en houdt hij de gekozen lijn. Een knap staaltje werk gezien de balhoofdhoek van 56 graden. Heel krap bochtenwerk blijft echter listig. Niet zo gek met een wielbasis van bijna 1,70 meter en 145 millimeter naloop. Storender is de Breakout op de rem (de enkele schijf voor vraagt veel handkracht en heeft een matige werking), hij wil dan het liefst recht- uit. Daarentegen dempt de 49-millimeter Showa-voorvork met ‘Dual Bending Valve’- technologie heel netjes. De ruim 50 kilo lichtere XDiavel S rijdt haast ongegeneerd goed, en voelt sensationeel lichtvoetig. Hij rijdt de spreekwoordelijke rondjes om de Amerikaan. Ducati’s sport- genen komen duidelijk bovendrijven. Een motorfiets uit een ander sterrenstelsel. Het werkelijk fenomenale rijwielgedeelte tekent voor die rijdynamiek. De 50-mm upside-down voorvork is een pareltje. Naast de betere remmen is dit een van de herken- ningspunten van het S-model. Deze vork spreekt superfijn aan en is ook voldoende gedempt. Fameuze Brembo-monoblock- klauwen bijten extreem krachtig en toch goed doseerbaar toe. Topmateriaal! Dit is hoe moderne vertraging hoort te zijn. Op het rudimentaire ‘duobroodje’ van de vrij zwevende XDiavel-kont zit je als een aap op zijn rots. Daarachter lonkt het pure niets. Dat betekent dat je je goed moet vasthou- den, anders zit je bovenop het achterwiel. Alleen op de Breakout kun je nog redelijk een passagier meenemen. En de Harley Schaduwspel: gedachten, geuren en indrukken vliegen voorbij. En dan een flinke tussenspurt.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3