MotoPlus 2018/12
40 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST POWER BIKES MET V-TWINS Tegenstellingen kunnen fascine- rend zijn: dag en nacht, zon en maan, hemel en hel. Contrasten als katalysator voor het leven. Dat geldt ook voor deze power bikes met karakteristieke V-twins en massieve 240-sloffen om 8-inch velgen. Lang en laag zijn ze allebei, ze bewegen zich met een onderhoudsarme tandriem voorwaarts en verlichten de wereld met moderne LED- koplampen. Desondanks worden ze juist verenigd door tegenstellingen: een mach- tige longinhoud? Of liever punch door hoge toerentallen? De ziel lekker laten boemelen? Of overal volle bak? Liever een dikke 158 newtonmeter of 157 pk? Koud- of volbloed? Liever traditionele of toch moderne tech- niek? Het lijkt alsof god en de duivel een weddenschap hebben afgesloten. These en antithese: wie van de twee biedt de meest onconventionele rijpret die er vanaf zo’n € 25.000,- te koop is? Welkom in het rijk van ‘long and low’, het ontspannen onderuit gezakt zitten en de heftigste acce- leraties, afroepbaar met slechts een kleine draai aan het gas. Power bikes zijn het, voor goddelijke belevenissen. Maar een cruiser, zonder forse spatborden? De XDiavel S is met zijn 17-inch wielen eerder een echte muscle bike. Daarentegen is de dragstyle Breakout voorzien van een gigantisch 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel, dat maar net onder het nauw aansluitende achterspatbord past. It’s a chopper, baby! De tijd is rijp voor het betere zwart-wit- schilderwerk. Door engelen beroerd of door de duivel bezeten? Stuit Amerikaanse land- bouwtechniek op hightech uit Bologna? De Amerikaan gaat in ieder geval alvast voorop. Wat een cool apparaat! 114 cubic inches komt in ons metrische systeem overeen met 1.868 cc. Wow! Opperbaas in ieder motor- gezelschap! De lucht/oliegekoelde V-twin puncht en leeft. Zijn cilinders vormen een Optisch in tweeën gedeeld: de mooiste kant van de Ducati bevindt zich rechts, met korte uitlaatbochten en cilinders met boksbeugel-looks. Aan de linkerzijde laat de V-twin zien dat hij vroeger achter de kunststof stroomlijn van een super- bike zat. TFT-display aan de onderzijde, controlelampjes daarboven. DUCATI XDiavel S
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3