MotoPlus 2018/12

test + techniek MOTOPLUS 37 Ducati Kawasaki Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 29 33 28 28 34 31 Onderin ontbreekt het de 790 Duke aan verfijnde draai-eigenschappen. De sportieve twin komt daarin wat rollende acceleratie en aanspreken betreft tekort op de drie- en viercilinders. Maar vanaf het middengebied doet de KTM niet veel onder voor de rest als het gaat om lastwissels en draai-eigenschappen. De Z900 is een uitstekend voorbeeld van Japanse motorbouw; power genoeg en daarnaast uitstekende manieren. Nog net iets beter presteert de Street Triple R. WINNAAR MOTORBLOK: TRIUMPH Acceleratie 40 29 31 31 29 32 29 Topsnelheid 30 18 21 20 18 21 15 Motorkarakteristiek 30 21 25 22 20 23 25 Gasrespons 20 14 14 12 13 14 13 Lastwisselreacties 20 14 14 13 13 14 13 Motorloop 20 11 14 13 14 15 14 Koppeling 10 6 9 8 8 8 8 Schakelen 20 12 14 13 13 14 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 8 9 8 8 9 Starten 10 8 7 9 9 8 9 TOTAAL 250 171 190 178 173 191 180 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 30 31 31 30 29 30 Uitgerekend een van de zwaarste machines gaat er hier met de winst vandoor, dat zegt genoeg over het uitstekende rijwielgedeelte van de Kawasaki. Stabiliteit, handelbaarheid en stuurprecisie van de Z900 zijn boven iedere twijfel verheven. Hetzelfde geldt voor de vering. De Duke is nog handelbaarder en lichtvoetiger, maar de eenvoudige vering komt tekort als het om demping en aanspreken gaat. Hetzelfde geldt ook voor de standaard banden. We horen de Duke R al trappelen van ongeduld… De GSX-S750 is op dit onderdeel als vanouds sterk. Ook de MT doet als SP voorin mee, net als de sportieve Street Triple R. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: KAWASAKI Stabiliteit in bochten 40 27 30 28 29 30 29 Stuurgedrag 40 28 31 29 29 29 28 Feedback 10 8 8 6 8 8 7 Mogelijke hellingshoek 20 17 16 19 17 19 16 Rechtuitstabiliteit 20 15 17 16 16 15 15 Veringafstelling voor 20 11 14 12 14 13 14 Veringafstelling achter 20 12 14 12 13 13 14 Instelmogelijkheden vering 10 2 3 1 2 6 8 Veercomfort 10 6 7 6 6 5 6 Rij-eigenschappen duo 20 13 13 12 14 13 13 TOTAAL 250 169 184 172 178 180 180 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 27 28 30 28 29 27 Jammer voor de Kawasaki dat er dit keer geen hoger zadel op zit. Het standaard zadel is voor rijders met een gemiddelde lengte te laag, wat de kniehoek te sterk maakt. Qua rijdynamiek zit je beter op de voorwiel- georiënteerde Triumph en nog beter op de afgetrainde 790 Duke, waar het gladde zadel dan weer op de zenuwen werkt. De grote tank en een gunstig verbruik leggen de Triumph bepaald geen windeieren. De SP wordt gehinderd door het beperkte duocomfort, de beperkte maximale belading en het verbruik. WINNAAR PRAKTIJK: KTM Ergonomie passagier 20 10 7 9 8 8 4 Windbescherming 20 0 1 0 1 0 0 Zicht 20 12 12 13 13 11 13 Lichtopbrengst 20 14 14 12 13 14 15 Uitrusting 30 19 17 17 16 17 15 Gebruiksgemak/onderhoud 30 19 18 21 20 17 19 Opbergmogelijkheden 10 1 1 0 2 1 1 Maximale belading 10 3 4 10 5 6 3 Actieradius 30 21 21 21 19 25 18 Afwerking 20 15 14 15 14 16 15 TOTAAL 250 141 137 148 139 144 130 VEILIGHEID Remwerking 40 30 32 30 29 30 31 Qua remmen is het verschil tussen deze zes slechts marginaal. De Kawa- saki steekt er bovenuit. Het ABS is niet het sterkste punt van de Yamaha, hetzelfde geldt voor de tractiecontrole. De Duke is in elektronische zin volledig aangekleed en die elektronica werkt ook het best. Ook de Ducati en de Triumph presteren goed op dit onderdeel. De Kawasaki ontbreekt het aan rijmodi en tractiecontrole. WINNAAR VEILIGHEID: KTM Remdosering 30 25 27 25 25 24 25 Remmen met duo/fading 20 14 14 14 13 14 12 Oprichten bij remmen 10 7 8 7 8 7 7 ABS-werking 20 14 15 14 13 14 12 Stuurslaan 20 14 14 17 14 13 12 Elektronische hulpsystemen 10 8 0 10 3 6 5 TOTAAL 150 112 110 117 105 108 104 KOSTEN Garantie 30 17 15 17 20 17 15 Ondanks de grote verbrandingsruimten is het verbruik van de KTM bij- zonder gunstig en daarnaast heeft de Oostenrijker ook nog acceptabele onderhoudskosten. WINNAAR KOSTEN: KTM Verbruik (secundaire weg) 30 20 20 24 20 22 22 Inspectiekosten 20 18 11 19 18 15 15 Onderhoudskosten 20 9 8 9 9 9 9 TOTAAL 100 64 54 69 67 63 61 TOTAALSOM 1000 657 675 684 662 686 655 PLAATS 5 3 2 4 1 6 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10 8 10 9,8 9,6 9,6 8,8 KTM Triumph Suzuki Yamaha WINNAAR PRIJS-KWALITEIT- VERHOUDING KAWASAKI Z900 Ondanks winst voor de KTM op drie testonderdelen en ondanks de totaalzege van de dure Street Triple R biedt geen enkele machine zo veel waar voor zijn geld als de Kawasaki Z900.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3