MotoPlus 2018/12

20 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST MIDDENKLASSE NAKEDS Meer kleur maakt het leven bonter, en bonter is over het algemeen beter. Een voorbeeld? Een regenboog is mooier dan beton. Dat wordt graag politiek uitgelegd, maar we hebben het hier over motoren, nietwaar. Veel kleuren zien we het liefst in alle klassen, maar die zijn momen- teel het best te vinden in het belangrijke segment naked bikes met meer dan 100 pk vermogen en minder dan 1.000 cc long- inhoud. Dit aantrekkelijke segment is altijd al bontgekleurd geweest: Ducati’s Monster 821, met zijn L-twin, stamt in historische zin rechtstreeks af van de gele stamhouder uit 1994. De Japanse viercilinder lijnmotoren zijn er in twee kleuren. Groen in het geval van de Kawasaki Z900, de winnaar van de vergelijkingstest van vorig jaar. Suzuki’s 750 met ultrasportieve genen, de GSX-S750, treedt dit keer aan in het rood. De blauwe Yamaha heeft de vierpitter in het kader van de MT-revolutie de rug toegekeerd en dat heeft gezien het succes van de MT-09-drie- cilinder allesbehalve verkeerd uitgepakt. De ‘09’ maakt in deze test zijn opwachting in de nieuwe SP-versie met een nóg diepere kleur. Ultramarijn bijna. En in het wit hebben we dit keer de Triumph Street Triple 675. Wit van de onschuld? Eerder van het onbe- schreven blad, want afgelopen jaar hadden we de meer basic S-versie in de test. Deze R-variant, die motorisch en ook qua vering en overige uitrusting wat luxer is aange- kleed, staat voor het eerst oog in oog met de concurrentie. Dit al enorm gevarieerde spectrum wordt dit seizoen door KTM dus uitgebreid met de kleur oranje. Als we de 125 en 390 Duke even wegdenken, dan wagen de Oosten- rijkers met de 790 Duke voor het eerst de sprong in een echt volumesegment. De Duke komt binnen in een segment dat weliswaar bontgekleurd is, maar waar de concurren- tiestrijd ook knetterhard is. Nergens anders is de concurrentiedruk zo hoog, liggen de vermogens zo dicht bij elkaar en krijg je zo veel waar voor je geld. Hier gaat het in de eerste plaats om pure rijpret, onderhouden- de motoren en een functionele uitrusting. Een beetje pit en een eigen gezicht misstaan uiteraard niet. Ook dagelijks gebruiksgemak wordt in dit segment met hoofdletters geschreven. En uiteraard wordt er scherp gecalculeerd, want in deze klasse draait alles om de prijs. Meer dan in iedere andere klasse is hier een uitgekiende kosten-baten- analyse van belang. Geld uitgeven aan zaken waar je als rijder iets aan hebt. En uiteraard besparen op plekken waar het niet wordt opgemerkt. ORANJE: KTM 790 DUKE Voor de oranjes ziet het er als volgt uit: 800cc-paralleltwin, karaktervol gebotoxt met 75 graden verzette kruktappen, gemonteerd in een stalen brugframe en afgetopt met een eenvoudige en slechts qua veervoorspanning verstelbare WP-vering. Als troef hebben de Oostenrijkers de 790 voorzien van high-end regelelektronica in de vorm van IMU-gestuurd ABS en tractie- controle en daarnaast vier rijmodi. Onder de streep: 105 pk sterk, 187 kilo licht en voor- zien van een prijskaartje van € 11.625,-. Sinds de Toptest in MotoPlus 11/2018 weten we dat de 790 Duke een enorm speels stuur- apparaat is. En dat was geen verrassing natuurlijk. Het is een machine met een voor deze vermogensklasse extreem levendig motorblok, een uitgebalanceerde sportieve ergonomie en een uitgemeten periferie. Een motorfiets waarbij de kick op een secundai- re stuurweg bovenaan en onderstreept op het opdrachtenlijstje van de ontwikkelaars stond, maar waarbij de dagelijkse praktijk met een slanke ergonomie, passend comfort en verheugend bescheiden drankinname niet uit het oog verloren mocht worden. We weten inmiddels dat de KTM zeer goede remmen en assistentiesystemen heeft, maar dat er ook wat kritiekpuntjes zijn. Op een naked van ruim 11.000 euro zouden een paar stelschroeven voor de demping niet misstaan, en wat beter aansprekende vering ook niet. En over de veelbesproken stan- daard Maxxis Supermaxx ST-toerbanden is BONT GEZELSCHAP: UITGEBREID KLEURENPALET, HELEMAAL MET DE KNAL- ORANJE KTM >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3