MotoPlus 2018/12

sport MOTOPLUS 121 Paco Sanchez behartigt ook de zaken van Maverick Viñales, die in 2015 en 2016 voor Suzuki reed. Of dat Mir’s beslissing zou beïnvloeden? “Dat maakt niets uit, ik neem zelf de beslissing.” Manager Sanchez vertelde ook aanbiedingen te hebben van Repsol/Honda én Ducati. “Wat er ook in de Spaanse pers wordt geschreven: er is nog niets getekend. Drie uur nadat gemeld werd dat Joan had getekend voor Suzuki, had ik een nieuw voorstel van Honda.” Sanchez vertelde een eerdere aanbieding van Ducati om in 2019 met een fabriekscontract bij het Pramac Team ondergebracht te worden, naast zich neer te hebben gelegd. Sanchez vertelde dat Ducati’s recente belangstelling dateerde van Le Mans. Na Mugello bleek echter dat Ducati had gekozen voor Danilo Petrucci. ■■ Michelin voegde op donderdag nog een harde asymmetrische voorband aan het aanbod toe. “We hebben hier getest in mei en na een analyse geloven we dat één extra asymmetrische band, waar vorig jaar de race mee werd gewonnen, en waarmee ook Ducati, Honda en KTM reden, de juiste oplossing was”, legde Michelin’s Piero Taramasso uit. “Daarom hebben we aan Dorna gevraagd om één extra band toe te staan. Het was ons verzoek, het kwam niet van de coureurs.” De reden dat de band aanvankelijk uit het aanbod was genomen, was dat de meerderheid van de coureurs vond dat er al te veel keus was, aldus Taramasso. “Maar volgend jaar komen we hier gewoon met drie opties.” In de wedstrijden kozen Dovizioso, Viñales, Rossi en Marquez voor de toegevoegde band. ■■ Vrijdagmiddag werd de paddock opgeschrikt door een afgrijselijke crash van Ducati- testrijder Michele Pirro. Over het bultje op het rechte eind waren vermoedelijk bij het neerkomen van het voorwiel de remblokken uiteen gegaan. Toen Pirro in de rem kneep, weigerde die alle dienst. De tweede maal blokkeerde het voorwiel en de 31-jarige Pirro vloog met zo’n 300 km/u voorover van zijn machine af. Pirro bleef roerloos liggen in het grind, met zijn gezicht naar beneden. Hij kwam weer bij kennis toen de dokter zijn uit de kom geschoten schouder terugduwde. Wonder boven wonder vielen zijn verwondingen mee. Tot opluchting van iedereen vertoonde Pirro zich na een nachtje ziekenhuis weer in de Ducati-pitbox – met een arm in een sling, kneuzingen en een blauw oog. “Het grootste probleem is dat ik niet kan rijden”, vond hij zelf. “Elke keer ben ik weer bang op dat punt”, gaf Ducati-collega Andrea Dovizioso toe. “We krijgen steeds meer power en de jump is echt op de grens. Als je de winglets niet hebt, ben je er sneller. En de meesten gebruiken ze niet. Het probleem is niet alleen de hobbel, maar ook de kleine ‘chicane’ die in de baan zit. Ik heb mijn lijn daar al iets aangepast.” Marc Marquez crashte zelf in 2013 op het rechte stuk. “Je bent daar soms bang”, zei ook hij. “Als je het gas dicht draait, schudt de machine minder. Ik ben daar voorzichtiger, misschien ver- lies ik er 0,1 seconde; ik speel er met het gas.” PITSTOP Moto3 1. Jorge Martin (E), Honda; 2. Marco Bezzecchi (I), KTM; 3. Fabio Di Giannantonio (I), Honda; 4. Gabriel Rodrigo (ARG), KTM; 5. Andrea Migno (I), KTM; 6. Enea Bastianini (I), Honda; 7. Tony Arbolino (I), Honda; 8. Lorenzo Dalla Porta (I), Honda; 9. Niccolò Antonelli (I), Honda; 10. Manuel Pagliani (I), Honda; 11. Aron Canet (E), Honda; 12. John McPhee (GB), KTM; 13. Darryn Binder (RSA), KTM; 14. Albert Arenas (E), KTM; 15. Marcos Ramirez (E), KTM. Moto2 1. Miguel Oliveira (POR), KTM; 2. Lorenzo Baldas- sarri (I), Kalex; 3. Joan Mir (E), Kalex; 4. Francesco Bagnaia (I), Kalex; 5. Alex Marquez (E), Kalex; 6. Brad Binder (RSA), KTM; 7. Luca Marini (I), Kalex; 8. Andrea Locatelli (I), Kalex; 9. Xavi Vierge (E), Kalex; 10. Simone Corsi (I), Kalex; 11. Fabio Quartararo (F), Speed Up; 12. Dominique Aegerter (CH), KTM; 13. Iker Lecuona (E), KTM; 14. Joe Roberts (USA), NTS; 15. Steven Odendaal (RSA), NTS; DNF Bo Bendsneyder (NL), Tech3. WK Tussenstand: 1. Marco Bezzecchi, 83 punten; 2. Jorge Martin, 80; 3. Fabio Di Giannantonio, 75. WK Tussenstand: 1. Francesco Bagnaia, 111 punten; 2. Miguel Oliveira, 98; 3. Lorenzo Baldassarri, 84. UITSLAGEN GP WEGRACE MUGELLO, ITALIË MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Ducati; 2. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 3. Valentino Rossi (I), Yamaha; 4. Andrea Iannone (I), Suzuki; 5. Alex Rins (E), Suzuki; 6. Cal Crutchlow (GB), Honda; 7. Danilo Petrucci (I), Ducati; 8. Maverick Viñales (E), Yamaha; 9. Alvaro Bautista (E), Ducati; 10. Johann Zarco (F), Yamaha; 11. Pol Espar- garo (E), KTM; 12. Hafizh Syahrin (MAL), Yamaha; 13. Tito Rabat (E), Ducati; 14. Bradley Smith (GB), KTM; 15. Franco Morbidelli (I), Honda. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 95 punten; 2. Valentino Rossi, 72; 3. Maverick Viñales, 67. resultaten zijn drie derde plaatsen. De balans is verbeterd, maar om mee te doen voor de titel, moeten we echt sneller worden. Vooral in de race.” Markeerde de Italiaanse Grand Prix de terug- keer van Jorge Lorenzo? Op het moment dat de wegen tussen de Italiaanse constructeur en de trotse Spanjaard zich gaan scheiden? Marc Marquez, Andrea Dovizioso en Valen- tino Rossi waren in ieder geval eensgezind in hun lof over de winnaar. “Als ik vandaag niet was gevallen, had ik nóg niet kunnen winnen”, wist Marquez. “Jorge was sneller dan ieder- een.” Dovizioso gaf toe dat hij Lorenzo op zijn sterkst had verwacht. “Ik zag al tijdens de trainingen dat hij de bandenslijtage beter onder controle had. Zó goed, dat had ik niet verwacht. Ik denk dat hij erg goed met de omstandigheden omging, want beide banden die hij gebruikte waren erg zacht. En om dat hoge tempo tot het eind vast te houden, was erg moeilijk.” Rossi bleef in zijn twee seizoenen op Ducati zonder zege. Hij complimenteerde Lorenzo. “Het is moeilijk je voor te stellen dat hij niet kan winnen, want hij is één van de top- rijders”, aldus Rossi, die met zijn 230e Grand Prix-podium de 5.000-puntengrens doorbrak. “Maar de Ducati is een heel andere machine dan de Yamaha en het kost tijd om daar aan te wennen. Toen ik na de trainingen zijn tij- den zag, wist ik dat het moeilijk zou worden.” Lorenzo haalde zijn gram op zijn criticasters. “Mensen zeiden dat ik nooit zou winnen met deze machine en als het dan eindelijk lukt, is dat fantastisch. Winnen met een Ducati is een droom. Het is het gevolg van vastbeslo- tenheid, trots en nooit opgeven.” < Luid boegeroep van een geelgekleurd gehoor onder het podium viel Jorge Lorenzo ten deel na een geweldig gereden race. Hetzelfde publiek begroette de crash van Marquez ook met gejuich.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3