MotoPlus 2018/12

114 MOTOPLUS interview van een nieuwe auto: je hebt een bepaald budget te besteden, je hebt bepaalde wensen. Dan ga je om je heen kijken, vergelijken en onder- handelen. De nieuwe regels hebben de satellietteams meer mogelijk- heden en een sterkere onderhandelingspositie gegeven. Dat geldt niet alleen voor Tech3, maar ook voor LCR, voor Marc VDS, voor Pramac, voor Reale Avintia. “Hoe lang is het geleden dat Jack Middelburg als privécoureur de GP van Silverstone won? 1981. Kun je nagaan. Zo lang was het geleden dat een ‘independent rider’ ook kansen had om een Grand Prix te win- nen. Tegenwoordig hebben rijders van satellietteams, zoals Johann Zarco, Cal Crutchlow, Jack Miller of Danilo Petrucci, evenveel kansen om een wedstrijd te winnen als Marc Marquez of Valentino Rossi. Het is – voor het eerst in de Grand Prix-geschiedenis – zelfs niet meer ondenkbaar dat een rijder als Crutchlow of Zarco wereldkampioen wordt. Dat wij als onafhankelijk team deze kansen krijgen, dat is altijd mijn droom geweest.” < 1990 250 cc Honda Dominique Sarron (F) 1991 250 cc Honda Jean-Pierre Jeandat (F) 1992 250 cc Suzuki Wilco Zeelenberg (NL) en Herri Torrontegui (E) 1993 250 cc Suzuki John Kocinski (VS) en Simon Crafar (NZ) 1994 250 cc Honda Frederic Protat (F) en Noël Ferro (F) 1995 250 cc Honda Jean-Philippe Ruggia (F) en Olivier Jacque (F) 1996 250 cc Honda Jean-Philippe Ruggia (F) en Olivier Jacque (F) 1997 250 cc Honda Olivier Jacque (F) en William Costes (F) 1998 250 cc Honda Olivier Jacque (F) en William Costes (F) 1999 250 cc Yamaha Olivier Jacque (F) en Shinya Nakano (J) 2000 250 cc Yamaha Olivier Jacque (F) en Shinya Nakano (J) 2001 500 cc Yamaha Olivier Jacque (F) en Shinya Nakano (J) 2002 MotoGP Yamaha Olivier Jacque (F) en Shinya Nakano (J) 2003 MotoGP Yamaha Olivier Jacque (F) en Alex Barros (BR) 2004 MotoGP Yamaha Norick Abe (J) en Marco Melandri (I) 2005 MotoGP Yamaha Ruben Xaus (E) en Toni Elias (E) 2006 MotoGP Yamaha Carlos Checa (E) en James Ellison (GB) 2007 MotoGP Yamaha Makoto Tamada (J) en Sylvain Guintoli (F) 2008 MotoGP Yamaha Colin Edwards (VS) en James Toseland (GB) 2009 MotoGP Yamaha Colin Edwards (VS) en James Toseland (GB) 2010 MotoGP Yamaha Colin Edwards (VS) en Ben Spies (VS) Moto2 Tech3 Yuki Takahashi (J) en Raffaele de Rosa (I) 2011 MotoGP Yamaha Colin Edwards (VS) en Cal Crutchlow (GB) Moto2 Tech3 Bradley Smith (GB) en Mike di Meglio (F) 2012 MotoGP Yamaha Andrea Dovizioso (I) en Cal Crutchlow (GB) Moto2 Tech3 Bradley Smith (GB) en Xavier Simeon (B) 2013 MotoGP Yamaha Bradley Smith (GB) en Cal Crutchlow (GB) Moto2 Tech3 Danny Kent (GB) en Louis Rossi (F) 2014 MotoGP Yamaha Bradley Smith (GB) en Pol Espargaro (E) Moto2 Tech3 Marcel Schrötter (D) en Ricky Cardus (E) 2015 MotoGP Yamaha Bradley Smith (GB) en Pol Espargaro (E) Moto2 Tech3 Marcel Schrötter (D) en Ricky Cardus (E) 2016 MotoGP Yamaha Bradley Smith (GB) en Pol Espargaro (E) Moto2 Tech3 Xavier Vierge (E) en Isaac Viñales (E) 2017 MotoGP Yamaha Johann Zarco (F) en Jonas Folger (D) Moto2 Tech3 Xavier Vierge (E) en Remy Gardner (AUS) 2018 MotoGP Yamaha Johann Zarco (F) en Hafizh Syahrin (MAL) Moto2 Tech3 Remy Gardner (AUS) en Bo Bendsneyder (NL) Net als Poncharal maakt ook huidig Tech3-rijder Johann Zarco de overstap naar KTM, maar dan naar het officiële fabrieks- team. “OOK ZARCO OF CRUTCHLOW KUNNEN WERELDKAMPIOEN WORDEN” DE GESCHIEDENIS VAN TECH3 INTERVIEW HERVÉ PONCHARAL

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3