MotoPlus 2018/12

112 MOTOPLUS interview een satellietteam is: het is een Yamaha die tweede staat in het kam- pioenschap”, vindt Poncharal. “De fabrieken maken te weinig gebruik van de kennis en ervaring bij satellietteams. Het is pas sinds kort dat ze beseffen wat wij voor hen kunnen betekenen. Als Johann vorig jaar niet zulke successen had bereikt op de Yamaha van het jaar ervoor, was de fabriek blijven doormodderen op een doodlopende weg. Honda heeft Cal Crutchlow een fabriekscontract gegeven zodat hij meer kan bijdragen aan de ontwikkeling van de machine vanuit LCR. Yamaha had minimaal hetzelfde moeten doen voor Johann.” “Ik heb de garantie gekregen dat ik de komende drie jaar, want zo lang loopt het contract, de beschikking heb over dezelfde, volledig gelijkwaardige KTM’s als het fabrieksteam en volledig betrokken ben bij de ontwikkeling daarvan. Zo hoort het in mijn ogen ook: dan ben je echt een satellietteam en niet een of ander B-team. Een satellietteam moet rijders opleiden en afleveren aan de fabrieksteams, met het- zelfde materiaal, niet met overjarige rommel. Er begint heel langzaam verandering te komen in de manier waarop er wordt omgegaan met onafhankelijke teams. We werden door de fabrieken vooral als lastig gezien. We hadden alles maar te accepteren. Vanuit onze financiële positie konden we de fabrieksteams sowieso niet bijbenen. Het was een totaal ongelijke situatie.” Daar kwam verandering in door de veranderde reglementen die ervoor zorgen dat iedereen de beschikking heeft over dezelfde banden en dezelfde elektronica, waardoor het niveau meer gelijk werd getrokken. Alle credits daarvoor legt Poncharal bij Dorna-president Carmelo Ezpeleta. “Hij heeft ervoor gezorgd dat de MotoGP een beter te verkopen product is geworden en daar hebben we allemaal baat bij. De uniforme banden en elektronica hebben niet alleen kansen geboden voor merken als Suzuki, KTM en Aprilia om terug te keren in de MotoGP, waardoor we nu zes verschillende merken hebben, maar hebben er ook voor gezorgd dat onafhankelijke teams nu een keuze hebben die niet meer beperkt is tot Honda, Yamaha en Ducati. De MotoGP is een markt geworden van vraag en aanbod.” Door het vertrek van Tech3 bij Yamaha brak Poncharal die markt open. Niet tevreden met het aanbod van Yamaha, ging hij verder kijken. “Wat hadden Suzuki en KTM te bieden? Vergelijk het maar met het kopen Hervé Poncharal in gesprek met KTM’s Pit Beirer (links). Komend jaar start Tech3 in de MotoGP met machines van de Oostenrijkse fabrikant. Al jaren onafscheidelijk: Poncharal en Guy Coulon, technisch opperhoofd van Tech3. INTERVIEW HERVÉ PONCHARAL

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3