MotoPlus 2018/12

occasion MOTOPLUS 105 BMW F800GS OCCASION Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijs- klassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.000,-. Waar: Premium Motors Apeldoorn Wat: Kawasaki Z750 Prijs: € 5.990,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 22.700 km Info: 055-3602034 Van eerste eigenaar Draai-eigenschap- pen vier-in-lijn Te lange eind- overbrenging Stug veer- karakter -OORDEEL: Waar: Motorplaza Heerenveen Wat: Husqvarna TR650 Strada Prijs: € 5.750,- Bouwjaar: 2004 KM-stand: 3.586 km Info: 0513-820 399 A2-motor Soepel voor een eencilinder Sturen bij lage snelheid Geen instelbare voorvork -OORDEEL: Waar: Motoport Echt Wat: Honda GL1500 GoldWing Aspencade Prijs: € 5.950,- Bouwjaar: 1996 KM-stand: 69.992 km Info: 0475-485300 Ideale toer- machine Zijdezachte zescilinder Flink wat kilo’s onder de kont Mijlenteller -OORDEEL: JE DROOMMOTOR VIND JE OP .NL ‘onverharde wegen’. Hier geldt voor de van 2008 tot 2018 gebouwde F800GS: snel rij- den en je ontspannen voelen, dat gaat hele- maal prima. Ook op meer trial-achtige routes, waarbij een wat verfijndere manier van stu- ren gevraagd is om niet op je kant te vallen, laat de lichte en slanke middenklasse allroad zich prima rondsturen. Zeker in vergelijking met de grotere boxer-broer. Redenen achter deze goede offroad-kwaliteiten zijn onder andere een zeer homogene vermogensaf- gifte, goede grip dankzij een lange swingarm en bovenal het 21-inch voorwiel. Vergeleken met een 19-inch voorwiel van de meer straat- georiënteerde allroads scheelt het ongeveer vier centimeter. Dit relatief kleine verschil zorgt echter voor veel meer comfort bij het rijden over groeven en hobbels. Daarmee is de F echt voorbestemd om te reizen naar plaatsen waar geasfalteerde wegen geen zekerheid zijn. In de Adventure-scene geldt de 800 dan ook als een gevestigde orde. Iets dat ook in de verkoopcijfers terug is te zien. Maar ook veel soloreizigers die zich bij voorkeur over asfalt- wegen voortbewegen hebben de BMW in het hart gesloten: betrouwbare twee-in-lijn, prima bagagemogelijkheden, laag verbruik, ruime actieradius, gewoon top! Misschien is er vanaf 2013 iets meer aandacht besteed aan het minimale ontwerp en de optionele assistentiesystemen, maar afgezien van wat kleine aanpassingen is het basis-karakter van de motor nagenoeg onveranderd gebleven. Dat maakt de F als occasion niet alleen waardevast maar ook gewild. Hoe dat in de toekomst zal zijn, hangt natuurlijk ook af van het succes van haar opvolger: de dit jaar gepresenteerde volledig nieuwe F850GS. Wat deze motor allemaal kan, lees je onder meer in de top- en vergelijkingstest die binnenkort in MotoPlus staan. < Voor het digitale display met versnel- lings- en brandstofindicator moest – als speciale optie – bijbetaald worden. De tank is met het oog op het zwaarte- punt onder het zadel geplaatst. Daar wen je bij het tanken vrij snel aan. Waarom veel boxer-fans niet graag op een F800GS overstappen: ketting- aandrijving en bijbehorend onderhoud.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3