MotoPlus 2018/10
interview MOTOPLUS 97 MARC MARQUEZ INTERVIEW zeker, maar als zoals nu Josep Garcia (wereld- kampioen Enduro2, red.) erbij is, dan is het toch wat makkelijker om de snelheid vast te houden en de sprongen goed te maken om de juiste afstanden te overbruggen.” ? En de ‘fear-factor’? Motocross is toch een hele andere tak van sport dan de wegrace, waarbij alles inmiddels als een soort tweede natuur voelt… ! “Het vreemde van de cross is dat hoe harder je gaat, hoe minder de gaten en hob- bels opvallen en hoe makkelijker het gaat. Het is alleen wel heel moeilijk om die grens te passeren. In de MotoGP weet ik precies waar de limiet ligt, terwijl ik tijdens het crossen altijd het idee heb dat het nog best sneller kan. Soms denk ik weleens ‘nu ga ik serieus hard’, maar dan komt bijvoorbeeld een topper als Garcia langs en ‘bam’! Je wordt constant uitgedaagd om harder te pushen. Crossen is bovendien ook een heel fysieke aangelegen- heid. Je moet echt een topconditie hebben, anders zullen je rondetijden nooit omlaag gaan, omdat je simpelweg eerder aan je limiet zit. Maar als het lekker loopt ervaar je een gevoel dat door geen enkele andere sport is te evenaren. Ook niet door dirttracken of door wegracen. Ieder rondje is anders en het kiezen van de lijnen helpt je te leren improviseren. Wat dan weer bij de MotoGP van pas komt.” ? Heb je dan ook meer plezier tijdens het crossen? ! “De fun van het crossen zit ’m er onder meer in dat elk rondje anders is, want de baan verandert continu. ’s Morgens kom je aan en duik je de baan op. Vervolgens pak je even pauze en ga je opnieuw rijden. Maar ondanks dat het hetzelfde circuit is, is de baan dan toch weer anders. Daarom is het zo leuk, het is altijd anders. Elke ronde is weer uitdagend!” ? De wegrace is wat dat betreft dus meer routinewerk? ! “Absoluut. Na een driedaagse MotoGP- test ben je de motor echt zat. Je doet het omdat de motor er beter en sneller van wordt, één clickje kan een wereld van verschil betekenen, maar constant datzelfde circuit en datzelfde rondje, dat gaat op den duur vermoeien. Vergeleken met racen word je van crossen fysiek sneller moe, maar mentaal niet, door de variëteit op de baan. Dat maakt een wereld van verschil.” ? Wat maakt de motocross dan zo leuk voor je? ! “Vooral het feit dat je op de crossbaan meestal samen met anderen rijdt. Het sociale aspect zeg maar. Daarom heb ik José Luis Martinez (oud-Spaans MX2-kampioen, red.) ook gevraagd om met me te werken. Hij is mijn ‘rider coach’ in de MotoGP, maar het is vooral dat ‘sparren’ tijdens de training waar ik veel waarde aan hecht. Ik ga eigenlijk nooit alleen crossen, er gaat eigenlijk altijd wel iemand anders mee. José, mijn broertje Alex (voormalig Moto3-wereldkampioen, red.) of zoals vandaag Josep. Je krijgt dan ook altijd van die onderlinge wedstrijdjes op de baan en als je dan ’s avonds thuis bent, voel je allemaal van die kleine pijntjes. Dan weet je tenminste dat je gewerkt hebt! Crosstrainingen hebben vooral zin als je iemand voor je hebt rijden waar je je aan op kunt trekken. Heel soms, als hij niet kan, kom ik hier weleens alleen. Dan merk ik direct dat ik twee seconden lang- zamer ben.” ? Was er een duidelijk moment waarop je stopte met het crossen? ! “Ja, dat was rond 2009. Ik kwam in de wegrace-GP’s terecht en als je daar vertelt dat je gek bent op motocross, dan roept iedereen meteen: ‘Nee, nee, nee, veel te riskant!’. Als onervaren rijder luister je daar naar, want inderdaad, je kunt geblesseerd raken van het crossen. Maar als je zelf wat meer ervaring krijgt, denk je ook: ‘maar het is wel een hele goede training’. Zeker als je je hele leven al op een crossbaan rondrijdt en weet waar je mee bezig bent, dan hoeft de cross niet gevaarlijk te zijn. Bovendien zorg ik er wel voor dat ik altijd goed voorbereid ben. En ik rij ook alleen op circuits die goed geprepareerd zijn. Er zijn wel meer MotoGP-collega’s die het crossen leuk vinden. De een beheerst het kunstje beter dan de ander, maar hoe minder gevoel je er voor hebt, hoe groter het risico. Als het dan Achter het hek van het Rufea MX-circuit in de buurt van Barcelona, waar de motorsportcarrière van Marc Marquez ooit begon. Toen nog in het zand. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3