MotoPlus 2018/10
davids domein MOTOPLUS 83 DAVIDS DOMEIN David Lemereis is motorrijder én gadget-specialist; hij is een van de mensen achter Bright TV en Bright.nl. In MotoPlus laat hij in deze rubriek zijn licht schijnen over gadgets, accessoires en hele praktische motorzaken. De TomTom Rider is gemaakt om open en bloot op de motor te monteren en hij kan wel uitstekend met handschoenen bediend worden. Daarbij doet de nieuwe 550 een inhaalslag door een hogere processor- snelheid en betere connectiviteit te bieden. In MotoPlus 5/2018 zijn de nieuwe features van de TomTom Rider 550 in grote lijnen al uit de doeken gedaan (zie pagina 54). Om te beginnen de belofte dat de TomTom 550 dankzij een nieuwe chipset een stuk sneller is dan zijn voorganger. Dat kan ik beamen: als ik hem naast mijn 410 leg en een gpx- route laat berekenen, dan vliegt de 550 met misschien wel een factor vier sneller door die berekening. Dat is gewoon erg prettig in het gebruik. Inzoomen op de kaart is nu ook vloeiender en ook dat maakt de gebruikers- ervaring een stuk aangenamer. Een ander nieuwtje is dat je de nieuwe 550 niet meer via een usb-kabel op een PC aan hoeft te sluiten. Kaarten, routes, flitser- en zelfs firmware-updates downloadt de TomTom 550 nu via Wi-Fi. Stel daarvoor één keer je Wi-Fi-netwerk van thuis of van je werk in en voilà: alle updates en nieuwe routes komen automatisch in het apparaat terecht, een verademing. Onderweg kun je hem zelfs verbinden met je smartphone hotspot (tethering), zodat de Rider 550 altijd up-to-date blijft qua kaartmateriaal. En is er geen Wi-Fi? Geen probleem; routes en verkeersinfo haalt hij net zoals zijn voor- gangers via Bluetooth binnen. Wel heb ik een paar kleine vastlopers gehad nadat ik in de huiskamer met de instellin- gen bezig was. De knoppen op het scherm reageerden opeens niet meer en ik moest de Rider herstarten. Onder het rijden had ik hier gelukkig geen last van. Ik neem aan dat dit kinderziektes zijn, die met de komende firmware-updates opgelost worden. Sinds zijn komst ruim een maand geleden zijn er al meerdere software-updates geweest en er schijnt nu weer een update op komst waar- mee het telefoneren via de 550 weer wat beter moet verlopen. Via het 550-scherm kun je nu ook Siri of Google Assistant op je smartphone wakker maken. Je kunt daarmee handsfree met een stemopdracht iemand bellen, een appje dicteren of de muziek starten of juist pauzeren. Overigens kun je die stemassistenten op je telefoon ook oproepen zonder TomTom, via de moderne helm-headsets. Verder kan de TomTom 550 nu ook binnen- gekomen Whatsappjes en andere berichtjes van je smartphone voorlezen, zodat je ook onder het rijden niets meer hoeft te mis- sen. Onder in het scherm verschijnt dan een zwarte balk met de melding dat je een bericht ontvangen hebt. Om die zwarte balk weg te krijgen moet je erop klikken en ver- volgens nog een keer klikken. Dat zou in mijn ogen ook in één swipe van de handschoen moeten kunnen. Hoewel het laten voorlezen van binnengekomen berichten veel veiliger is dan appjes vanaf het scherm met je eigen ogen te lezen, zet ik persoonlijk dit soort gevaarlijke afleidingen altijd meteen uit. Op de motor rij ik namelijk alleen motor! Naast connectiviteit zet TomTom met de Rider 550 vooral in op de eenvoud van het maken van mooie toertoch- ten. Met de Rider 410 introduceerde TomTom enkele jaren geleden Roadtrips, een ruime selectie van de mooiste toerritten. De hele verzameling stond op de 410 en 450 voor- geïnstalleerd onder het menu Routes. Prachtig, al die voorgeïnstalleerde Roadtrips, maar de complete verzameling op je Rider maakte het wel weer lastig om je eigen routes terug te vinden tussen al die Roadtrips. Dat heeft men bij TomTom zelf ook zo ervaren en daarom zijn die Roadtrips nu naar de MyDrive-cloud verhuisd. Via MyDrive op je PC, je smartphone of je tablet kies je nu een Roadtrip die je wilt rijden en hij synchroni- seert dan automatisch en draadloos met de 550. Dus zonder de 550 fysiek met een kabeltje aan je computer te hangen, komt een geselecteerde of zelf gemaakte toerroute vanaf je PC, smartphone of tablet dus auto- matisch op de Rider 550 te staan, mits die in je Wi-Fi-netwerk zit. Dat is erg handig, al is het probleem van de hele lijst met toerroutes nu dus naar MyDrive verhuisd. De Roadtrips in MyDrive vormen een lange alfabetische lijst van routes wereldwijd en de Nederlandse Roadtrips staan bijvoorbeeld verspreid door die hele lijst. Dat is in de praktijk super onhandig. Ik wil Roadtrips juist graag gesor- teerd per land, bijvoorbeeld met submapjes. Misschien kunnen de slimme TomTom-technici aan de De Ruijterkade in Amsterdam daar nog eens naar kijken? Overigens biedt MyDrive ook de Rider Route Collectie, met fraaie toerroutes van onder andere MotoPlus en anderen, zoals die van Adventure Bike Rider en van Tourenfahrer. Dat is smullen! In de praktijk hoef je eigenlijk zelf geen routes meer te maken, zoveel keuze is er. Overigens is het plannen van een toer- tocht nog gemakkelijker geworden. TomTom heeft namelijk Tripadvisor Points of Interest (POI) toegevoegd. Maak een route of kies een Roadtrip in MyDrive en je kunt aanbevolen Tripadvisor-restaurants, overnachtingsmoge- lijkheden en mooie foto-locaties op de kaart laten verschijnen. Kies je er eentje uit, dan voeg je die met één klik toe aan de route. Handig, maar tegelijkertijd beperkt het zich wel tot de Tripadvisor-aanbevelingen. Hoewel je gewoon handmatig POI-bestanden kunt toevoegen, zou ik bijvoorbeeld ook heel graag een AirBNB- of Archies Campings-integratie willen zien. Wie weet komt dit nog. Ik ben altijd een groot fan geweest van de TomTom-producten. Met deze updates is de 550 een nog fijnere motornavigatie geworden dan zijn Rider-voorgangers al waren. TomTom blinkt uit in eenvoud en ik heb met veel plezier veel mooie ritten gemaakt met mijn eigen 410, en nu ook weer met deze nieuwe 550. Toch blijf ik met het oog op de toekomst een klein beetje twijfelen. Zelfs als die nieuwe 550 met al zijn nieuwe features en extra’s hetzelfde kost als zijn 450-voor- ganger: 399 euro. Ik merk aan mezelf dat ik bijvoorbeeld steeds vaker toch mijn telefoon op het stuur klik, met de TomTom Go Mobile smartphone-app die 20 euro per jaar kost. Die app doet in grote lijnen alles wat de 550 ook doet. Althans de Android-versie, want merkwaardig genoeg kun je op de iPhone- versie je MyDrive-routes niet synchroniseren, terwijl dit op Android wel kan. Op de iPhone mis je daardoor met de Go Mobile-app dus wel de voorgeïnstalleerde Roadtrips. Maar er is naast de probleemloze waterdicht- heid en probleemloze batterijduur via het meegeleverde (en draaibare) motordock met accukabel nog één ding dat de TomTom Rider 550 zo ontzettend veel beter doet dan mijn iPhone, en dat is de uitstekende handschoen- bediening. Je smartphone met dikke motor- handschoenen bedienen kun je vergeten, dus op dat gebied laat de TomTom Rider 550 zich nog niet van zijn troon op het motorstuur stoten. < Indien gewenst krijg je onderin het beeldscherm te zien dat er een nieuw berichtje is binnengekomen op je tele- foon, waarna dit wordt voorgelezen in je headset.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3