MotoPlus 2018/10

82 MOTOPLUS davids domein DAVIDS DOMEIN TomTom heeft onlangs een nieuwe Rider 550 gelanceerd en die is veel sneller dan zijn voorgangers. Bovendien verloopt het updaten nu draadloos en is het plannen van mooie motorroutes nog een- voudiger geworden. Toch kun je je afvragen of een ‘stand-alone navigatiesysteem’ in de toekomst nog bestaansrecht heeft tussen alle smartphone navigatie-apps en de steeds nadrukkelijkere kop- peling van je telefoon met de moderne TFT-dashboards. David voelde de nieuwe TomTom Rider 550 aan de tand. | Tekst en foto’s: David Lemereis | TOMTOM RIDER 550 VERSUS TELEFOON-NAVI Ik heb zelf een TomTom Rider 410, een Garmin Zumo 590 en een Montana 680, maar toch is volgens mij het einde van die gespecialiseerde navigatiesystemen in zicht. Smartphone-apps bieden namelijk min of meer dezelfde functionaliteit, rekenen sneller en zijn gratis of kosten hooguit een paar tien- tjes. Waarom zou je dan toch nog honderden euro’s neertellen voor een speciaal motor- navigatiesysteem, als je al een smartphone op zak hebt? Een paar jaar geleden waren de voordelen van een TomTom Rider of een Garmin Zumo nog evident. De meeste moderne smartphones zijn tegenwoordig echter ook waterdicht en kunnen dus zonder problemen een heftige onweersbui doorstaan. En stop hem in zo’n speciaal hoesje en hij overleeft ook de meeste valpartijtjes. Het scherm van de grotere smartphones – zoals bijvoorbeeld mijn iPhone 8 Plus – kan ik ook prima in zonlicht lezen en het scherm is bovendien groter dan dat van de Riders en de Zumo’s. Dat betekent dus een nog betere afleesbaarheid. En dankzij snellere chips in moderne smartphones rekenen ze routes snel uit en is inzoomen op de kaart ook vloeiender. Met de smartphone heb je bovendien zelf de keuze uit allerlei verschil- lende navigatie-apps en ben je connected, zodat je onderweg heel makkelijk en snel met Google bijvoorbeeld een restaurant, hotel of camping kunt zoeken. Via je helm-headset kun je zelfs ook al Google Assistant of Apple’s Siri aanspreken om een verzoeknummertje handsfree in te dienen en zo zijn er nog wel meer voordelen op te noemen. Tot slot zijn zaken als kronkelroutes ook niet meer het exclusieve domein van TomTom of Garmin. Er zijn allerlei apps die automatisch mooie routes aanmaken en TomTom’s eigen Go-app – die ik in de auto gebruik – onder- steunt inmiddels ook kronkelroutes. Toch zitten er ook nog steeds nadelen aan het navigeren met je telefoon op de motor. In MotoPlus 4/2018 ging mijn column al over het (draadloos) opladen van je telefoon op de motor, omdat navigeren of muziek luisteren de telefoon-accu snel leeg trekt. Daarnaast zijn smartphones compact en daarom kun- nen ze soms de warmteontwikkeling van al Met het programma MyDrive beheer je alle toerroutes, of maak je zelf nieuwe routes. Dankzij de Wi-Fi in de Rider 550 gaat het synchroniseren tussen al je devices nu automatisch en staat een nieuwe of reeds gereden route dus ook vanzelf op je Rider 550, zonder dat je hem met een kabeltje hoeft aan te sluiten. David Lemereis testte de nieuwe TomTom Rider 550 en vergeleek hem qua navigeren ook met de TomTom Go Mobile smartphone-app op zijn iPhone. dat gereken tijdens het navigeren niet kwijt. Zeker in een warm klimaat zou het scherm in het ergste geval helemaal op zwart kunnen gaan om oververhitting te voorkomen. Het allergrootste nadeel is en blijft echter dat smartphones slecht tot niet met motorhand- schoenen aan te bedienen zijn en bovendien is de smartphone voor veel mensen anno 2018 een soort levensader met al je persoonlijke gegevens (denk aan je contacten, inlogcodes en mail) en vinden veel mensen het toch een gevaarlijk idee om de smartphone daarom open en bloot op de motor te gebruiken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3